خانواده و جامعهکسب و کار استانها

سایت آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی

معرفی بازار کار رشته برق ساختمان

فرآیند اتصال لوازم جانبی متعدد برای توزیع انرژی الکتریکی از جعبه فیوز به تجهیزات خانه را سیم کشی برق می نامند. بنابراین، سیم کشی برق به ویژه برای پروژه های ساختمانی نیاز به توجه بیشتری دارد. به همین دلیل دوره جامع آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در مجتمع فنی دارالفنون(https://darr.ir/product/bargh-sakhteman/) با بهترین اساتید این حوزه برگزار می گردد. چندین فاکتور که قبل از انجام کار نصب واقعی باید برای سیم کشی تجاری، مسکونی یا صنعتی در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • ساخت دیوار و کف
  • الزامات نصب
  • نوع سقف
  • ساخت ساختمان
  • رعایت استاندارها و نقشه
  • و غیره

یک برقکار چه کاری انجام می دهد؟

برقکار شخصی است که توانایی اجرایی و آموزش طراحی سیم کشی، نصب، نگهداری و حل مشکل سیستم های سیم کشی برق را دارد و با توجه به این که کلیه پروژه های مسکونی، تجاری و صنعتی نیاز به سیستم سیم کشی برق دارند کار زیادی برای ارن رده شغلی وجود دارد. برخی از مشاغل مرتبط با برق که معمولا می توانند به دسته های زیر تقسیم شوند در حالت کلی عبارتند از:

  • سیم کشی و نصب: شامل وسایل برقی روشنایی، نصب سیستم های برق فشار قوی، سیستم های حفاظتی، سیم کشی های مناطق مسکونی و تجاری و سیستم های امنیتی است.
  • تعمیر و نگهداری: شامل بررسی عملکرد کارآمد و ایمن سیستم های الکتریکی است.
  • ساختمان تابلوهای الکترونیکی: شامل نصب و مونتاژ تابلوهای کنترلی که سیستم های الکتریکی را اجرا می کنند.
  • تعمیر ماشین آلات صنعتی و…: شامل سرویس و تعمیر موتورهای الکتریکی و ماشین آلات مانند ترانسفورماتور و… است.

چگونه یک برقکار ساختمان شویم؟

پس از انتخاب حوزه ای که می خواهید در آن تخصص داشته باشید، یعنی طبق موارد بالا که شمرده شد، درک عملکرد هر برق کار ساختمان، علاوه از سیم کشی درست و اصولی، اجرای سیستم های هوشمندسازی ساختمان و.. باید قادر به اندازه گیری و انتخاب زیرسیستم های برق مناسب برای یک ساختمان، چه تک فاز و چه سه فاز باشد تا بهترین خدمات را ارائه دهد. علاوه از این باید رویه ‌های تعمیر و نگهداری سیستم‌ های اصلی برق ساختمان را بداند، تعمیر و نگهداری تجهیزات برقی ساختمان اصلی را انجام دهد و همچنین تنظیمات بهینه را برای تجهیزات اصلی برق انتخاب کند.

مزایای شرکت در دوره برق ساختمان سایت آموزشگاه دارالفنون

  • مسلط به سیم کشی برق مناطق مسکونی و تجاری را خواهید بود.
  • پتانسیل درآمد شغل برق کار ساختمان بسیار زیاد می باشد و با مدرک فنی و حرفه ای دو زبانه حتی می توانید به کشورهای دیگر هم با این مدرک معتبر و تجربه خوب مهاجرت کنید. به عنوان مثال میانگین حقوق سالانه در کالیفرنیای آمریکا 92390 دلار در سال می باشد که بر اساس گزارش اداره آمار کار این کشور، پیش ‌بینی‌ ها رشد 8 درصدی را از سال 2019 تا 2029 را نیز برای این رده شغلی نشان می ‌دهد.
  • همیشه نیاز به نصب سیم کشی و قطعات الکتریکی ضروری برای منازل و مشاغل وجود دارد. با کسب تجربه، فرصت ها نیز رشد کرده و اطمینان بیشتر می شود و نفرات زیادی دنبال شما خواهند بود.
  • به عنوان یک برقکار دارای مهارت، می توانید هم به صورت خود اشتغالی فعالیت کنید و هم این که با افراد و شرکت های مختلف همکاری نمائید.
  • مهارت ها و دانش یک برقکار تخصصی است که باید شخصی که این کار را انجام می دهد واقعا دوره های لازم را گذرانده باشد.
  • یک برقکار خوب نه تنها توانایی فنی، بلکه به هوش و مهارت حل مسئله نیاز دارد. چرا که مسئول امنیت جان مردم نیز هستند که در این زمینه نیز راهنمایی های مورد نیاز صورت می گیرد.
  • زیر نظر اساتید مجرب و کاربلد همه آموزش ها را به صورت کاملا علمی و عملی آموزش خواهید دید.
  • و…

جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) چیست و تفاوت آن ها

الکتریسیته به دو صورت جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) وجود دارد. هر دو برای فعال کردن و استفاه از وسایل الکتریکی و الکترونیکی ما ضروری هستند. آیا تفاوت بین این دو را می‌دانید و در مورد چه چیزی کاربرد دارند؟

در جریان مستقیم (DC)، بار الکتریکی فقط در یک جهت جریان دارد. از طرف دیگر، بار الکتریکی در جریان متناوب (AC)، به طور دوره ای تغییر جهت می دهد.

جریان متناوب (AC) برق استانداردی است که از پریزهای برق خارج می شود. بسیاری از دستگاه ها، لوازم خانگی، به ویژه، مانند لامپ، ماشین لباسشویی و یخچال، همگی از برق AC استفاده می کنند که مستقیما از شبکه برق از طریق پریزهای برق سیم کشی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

جریان مستقیم (DC) می‌تواند از چندین منبع، از جمله باتری‌ ها، سلول ‌های خورشیدی، سلول‌های سوختی و برخی آلترناتورهای اصلاح ‌شده باشد. برق DC همچنین می تواند از برق AC نیز ساخته شود.

برق DC از نظر تحویل ولتاژ به مراتب سازگارتر است، به این معنی که بیشتر وسایل الکترونیکی به آن متکی هستند و از منابع برق DC مانند باتری ها استفاده می کنند. دستگاه های الکترونیکی همچنین می توانند برق متناوب از پریزها را به برق DC با استفاده از یکسو کننده، که اغلب در منبع تغذیه دستگاه تعبیه شده است، تبدیل کنند. همچنین از یک ترانسفورماتور برای افزایش یا کاهش ولتاژ تا سطح مناسب برای دستگاه مورد نظر استفاده می شود.

چه نیازی به دو جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) است؟

اگرچه بسیاری از وسایل الکترونیکی و الکتریکی امروزی برق DC را به دلیل جریان روان و ولتاژ یکنواخت آن ترجیح می ‌دهند، اما بدون AC نمی‌ توان همه وسایل الکتریکی را استفاده کرد. چرا که هر دو نوع AC و DC ضروری هستند و یکی بهتر از دیگری نیست و هر کدام جای مورد مصرف خود را دارد.

در واقع، AC بر بازار برق تسلط دارد. همه پریزهای برق، برق را به شکل AC به ساختمان ها وارد می کنند، حتی در جایی که ممکن است نیاز به تبدیل فوری جریان به برق DC باشد. این مورد به این دلیل است که DC قادر به طی مسافت طولانی از نیروگاه تا ساختمان نیست، ولی جریان AC این مشکل را ندارد. همچنین به دلیل نحوه چرخش ژنراتورها، تولید AC نسبت به DC بسیار آسان ‌تر است و کارکرد سیستم در کل ارزان‌تر با AC است و می‌توان برق را از طریق شبکه ‌های مختلف انتقال برق با فاصله های زیاد و دکل‌ها به راحتی حمل کرد و در محل مورد نظر استفاده کرد.

اصطلاحات و تجهیزات رایج مورد استفاده در سیم کشی ساختمان

    انواع نقشه سیم کشی ساختمان و نقشه خوانی

سیم کشی برق نیاز به بلد بودن نقشه خوانی در این زمینه را دارد. یعنی زبان فنی و مشترک تمامی برق کارها و طراح های نقشه های ساختمان و سیم کشی یک نقشه مناسب می باشد. مشخصات اجزاء مورد استفاده، جانمایی تجهیزات الکتریکی، مسیرهای سیم و … دقیقا در نقشه قید و لحاظ می شود که یک برق کار و سیم کش ساختمان باید همه موارد نقشه خوانی را بداند.

هر مدار الکتریکی از نقشه های حقیقی، فنی و گسترده تشکیل شده است که باید همه آن ها را به عنوان برق کاری بلد باشیم. نقشه روشنایی، نقشه پریزهای برق و تلفن، تابلو توزیع برق واحد مسکونی (جعبه فیوز)، ارتفاع نصب از جمله مواردی هستند که در یک نقشه سیم کشی برق به صورت دقیق نشان داده می شوند که اگر نقشه خوانی را بلد نباشیم پیاده کردن آن ممکن نخواهد بود.

    خط تراز: برای نصب تجهیزات برقی در یک خط از وسایلی چون تراز لیزری یا شیلنگ تراز استفاده می شود که به آن خط تراز گفته می شود.

    دستگاه شیار کن: جهت نصب لوله های برق از دستگاه شیار کن استفاده می شود که دارای اهرم تنظیم عمق بوده و دقت و سرعت در کار را بالا می برد.

    انواع دریل و مته های مورد استفاده: برای این که بتوانیم سوراخی را برای نصب تجهیزات برقی ایجاد کنیم از انواع دریل های دستی و بتن کن و… می توانیم استفاده کنیم. برای این کار می توان از انواع مته های آهنی، گردبر، الماسه و… استفاده کرد که محل استفاده هر کدام متفاوت می باشد که باید بلد باشیم.

    قوطی در سیم کشی ساختمان: برای نصب کلید و پریز، انشعاب برای پریز و کلید و اتصال سیم ها از قوطی استفاده می شود.

    نقش جعبه فیوز در سیم کشی ساختمان: برای توزیع برق به قسمت های مختلف ساختمان از جعبه فیوز استفاده می شود. یعنی برق برای واحد آپارتمانی یا مسکونی و تجاری توسط کابلی وارد آن شده و با توجه به کلید، پریز، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … از آن خارج شده و به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرد.

    گچ برای نصبیات در برق ساختمان: برای نصب قوطی ها، لوله ها، تابلوی توزیع برق و … روی دیوار از گچ استفاده می شود که دارای انواع مختلف با روش های مختلف استفاده می باشد.

    لوله برق: جهت حفاظت از سیم های برق از لوله برق به صورت روکار و تو کار از جنس های فلزی و پلاستیکی استفاده می شود که برای خم کاری آن از فنرها، سشوارهای صنعتی یا ابزار خم کاری به صورت گرم و سرد استفاده می شود.

    مدار کلید تک پل یک راهه و دو راهه: مدار کلید تک پل یک راهه برای کنترل یک یا چند لامپ از یک محل مورد استفاده می باشد ولی مدار کلید تک پل دو راهه برای کنترل دو یا چند گروه لامپ می باشند که به صورت رو کار و تو کار استفاده می شوند.

    کولر آبی و سیم کشی آن در ساختمان: برای سیم کشی مدار الکتریکی کولرهای آبی، همه اتصالات با سرسیم می باشد. یعنی نباید از نوار چسب برای این کار استفاده شود.

در کل، کولر آبی دارای 5 رشته سیم می باشد که برای دور تند، کند، پمپ و … مورد استفاده می باشند که باید همه موارد درست و به جا نصب شوند تا مشکلی پیش نیاید. در آخر هم باید سیم اتصال زمین به بدنه آن متصل شود.

    تایمر راه پله یا رله های اتوماتیک: تایمر راه پله یا رله های اتوماتیک برای استفاده از روشنایی در مدت زمان خاص می باشد که در سیم کشی ساختمان استفاده می شود. البته سنسورها جدیدا جای آن ها را در برق کشی ساختمان گرفته اند که با حضور افراد روشن و با نبودن و یا رفتن آن ها خاموش می شوند که برای استفاده بهینه از برق و مصرف انرژی نیز مناسب می باشند.

    سیم های مورد استفاده در سیم کشی و برق ساختمان: برای برقراری ارتباط بین تجهیزات الکتریکی از سیم استفاده می شود که دارای انواع مختلف سیم مفتولی، افشان و سیم رشته ای می باشند که در صورت استفاده از سیم افشان سر سیم ها باید برای اتصالات مختلف مثل کلید، پریز و… از لحیم کاری و سرسیم گلویی استفاده شود.

برای انتقال جریان معینی از برق هر سطح مقطع سیم برای کار مورد نظر انتخاب می شود که اگر جریان بیشتر از آن شود سوختن سیم یا کوتاهی عمر آن را در پی خواهد داشت.در انتخاب سیم باید با استفاده از جریان، افت ولتاژ و … سطح مقطع مناسبی را برای کار انتخاب کرد که مشکلات بعدی بوجود نیایند.

تعمیر و نگهداری در برق ساختمان یعنی چه؟

منظور از تعمیر و نگهداری در برق ساختمان یعنی عیب یابی و رفع عیب یا تعویض قطعات معیوب جهت جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی می باشد. مثلا اضافه کردن کلید، پریز، لوستر و در کل هر وسیله برقی دیگر جزو جایگزینی بوده و تغییرات مدار های آن ها جزو نگهداری آن ها به حساب می آیند.

اهمیت سیم کشی برق مناسب

اگر سیم کشی برق ساختمان به طور نامناسب انجام شود، احتمال خطر آتش سوزی خواهد بود. ردیابی هر گونه ابهام در سیستم سیم کشی و برق وظیفه اصلی برقکارها است. به همین دلیل است که آن ها نیاز به تجربه گسترده در مورد برق و سیم کشی، دانش عمیق، گواهی و مجوز برای مقابله با چنین مسائلی دارند.

شاید از نظر دیگران، سیم کشی به سادگی روشن و خاموش شدن لامپ یا چراغ ها باشد، اما در واقع فرآیند پیچیده‌ای است که فقط برق ‌کاران واجد شرایط آن را می دانند و مشکلات را می ‌شناسند و موظف به رعایت آن ها با گذراندن دوره های مناسب آموزش برق ساختمان در آموزشگاه معتبر می باشند.

معرفی شغل برق ساختمان

شاید با نگاهی ساده به ساختمان های مختلف به اهمیت سیم کشی و کاربردهایی که دارد پی ببرید. ممکن است در ظاهر برق کشی کاری ساده به نظر برسد اما باید بدانید که این کار نیاز به تخصص بسیار بالایی داشته و استانداردها و قواعد بسیاری وجود دارد که باید توسط برقکاران ساختمان رعایت گردد.

شغل برق ساختمان شامل روشنایی و لامپ های مختلف به کار رفته در نقاط مختلف ساختمان، استفاده از نورهای مخفی، سیم کشی کلی ساختمان، نصب کلید و پریزهای مختلف، نصب سیستم ها امنیتی و حفاظتی، هوشمندسازی ساختمان و غیره می گردد که بایستی توسط برقکار ماهر صورت گیرد

برق ساختمان به اموری مرتبط با اصلاح و نوسازی سیم های برق، تعویض و تعبیه پریزها، نورپردازی داخلی، تابلو برق و … گفته می شود. از جمله مواردی که برای برق کشی ساختمان باید بدانید و انجام دهید، به شرح زیر است:

·         لوله گذاری

برای لوله گذاری ساختمان بهتر است از هیلتی های چرخشی استفاده کنید. هیلتی ها در محیط هایی مثل دیواره و سقف به اندازه قطر مته، سوراخ و روزنه، با اندازه دقیق، درست میکنند و به جاهای دیگر آسیب نمی زنند. برای لوله گذاری ساختمان باید ابتدا از فرزها استفاده کنیم تا خطوط نازکی را برای قرار گیری لوله برق ایجاد کنیم. اندازه عرض خطوط شیار باید با قطر و پهنای آن سازگاری داشته باشد.

·         برقکشی و تکنیک های آن

برقکشی ساختمان، به مجموعه کارهایی مثل تعویض سیم های برق، تعمیر و تعویض کلیدها و پریز های کهنه، یا نصب کلید های جدید در ساختمان نوساز، نور پردازی داخلی و نور مخفی ، بهینه سازی فیوزها و … گفته می شود. برای برقکشی دو روش وجود دارد. در روش اول سیم و کابل های برق از زیر گچ و سیمان عبور میکنند و در زمانی انجام می شود که ساختمان نیمه کاره است، به این روش برقکشی توکار گفته می شود. به لوله گذاری نیازی ندارد و روی دیوار قابل مشاهده نیستند.

روش دوم عکس روش اول است. روکار نامیده می شود و سیم و کابل ها روی ساختمان و روی دیوار ها قرار می گیرند. برای نظم دهی و داشتن ظاهری بهتر از ابزاری به نام داکت استفاده می کنند. نکته بسیار مهم در برقکشی ساختمان، رعایت سطح مقطع کابل ها است.

به عنوان مثال سطح مقطع مرتبط به جریان اصلی باید ۴ میلی متر مربع باشد؛ در صورتی که سیستم‌های روشنایی باید ۱٫۵ میلی متر مربع سطح مقطع داشته باشند. ضمنا سطح مقطع مرتبط به پریزها باید ۲٫۵ میلی متر باشد. از طرفی سیم‌ کشی کولر گازی و کولر آبی به ترتیب ۴ و ۲٫۵ میلی متر مربع سطح مقطع دارند. با رعایت این مورد، شما یک برقکشی بسیار استاندارد خواهید داشت.

نکته مهم دیگر فاصله سیم ها در هنگام برقکشی است. در واقع فیوز باید در فاصله مشخص و مناسب از بخش های مختلف قرار بگیرد تا سیم کشی بخوبی انجام شود و محافظت شده باشد. برای نمونه فاصله مربوط به لوله آب و گاز باید ۱ متر باشد. فیوز باید در چهار چوب در ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. آویز و لامپ‌ها هم باید ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر با فاصله قرار بگیرند.

توضیحات کاربردی و آموزشی برق کشی ساختمان

امروزه برق کشی ساختمان به صورت تخصصی و متناسب با نقشه ساختمان صورت می گیرد بنابراین نقشه سیم کشی در ساختمان متفاوت بوده و هر ساختمانی نقشه برق مختص به خود را دارد. در دوره آموزش برق ساختمان آموزشگاه دارالفنون به طور کامل نحوه برق کشی ساختمان آموزش داده میشود.

نخستین گام برای برق کشی ساختمان ترسیم و تهیه نقشه سیم کشی ساختمان است. در نقشه برق ساختمان محل دقیق کلیه کلیدها و پریزهای ساختمان، لوستر، مهتابی، جعبه فیوز، لوله کشی برق ساختمان و غیره مشخص می گردد. نقشه برق کشی ساختمان باید متناسب با استانداردهای برق ساختمان طراحی شود. آموزش طراحی نقشه برق ساختمان موضوع مهمی است که برای برق کشی باید با آن آشنا باشید و دوره برق ساختمان به طور کامل به آن پرداخته می شود.

انواع روش های برق کشی ساختمان

به طور کلی سیم کشی ساختمان به دو روش سیم کشی روکار و سیم کشی توکار انجام می گیرد. در سیم کشی به روش روکار کلیه سیم های برق از روی دیوارها یا سقف ساختمان عبور کرده و قابل مشاهده است. این روش نسبت به حالت توکار راحت بوده و بهتر است برای امنیت و زیبایی کلیه سیم های برق با داکت پوشیده شود.

در سیم کشی به روش توکار سیم ها و کابل های برق داخل لوله هایی بوده و از داخل دیوار یا سقف می گذرد. سیم کشی به این روش قابل مشاهده نبوده و امنیت و زیبایی بیشتری به ساختمان می دهد. در دوره آموزش برق ساختمان درجه 2 به طور کامل این موضوع آموزش داده می شود.

نکات برق کشی ساختمان

  • هنگام برق کشی ساختمان استانداردهای مربوط به فاصله ها را رعایت کنید در دوره آموزش برق ساختمان آموزشگاه دارالفنون به طور کامل استانداردهای برق کشی ساختمان آموزش داده می شود. دقت داشته باشید که فاصله کلیدها از کف 110 تا 120 سانتی متر، فاصله پریزها از کف اتاق ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر، از کف حمام ۱۲۰ و از کف آشپزخانه ۶۰ و ۱۲۰ سانتی متر، فاصله آویز لامپ ها از سقف ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر، فاصله پریزها از هم حداکثر بایستی ۳ متر و از درب ۱.۵ متر باشد.
  • برای جلوگیری از پریدن فیوز برق ساختمان، به ظرفیت استاندارد فیوزها توجه داشته باشید. ظرفیت فیوز کنتور، اصلی ساختمان و کولر گازی، پریز و روشنایی به ترتیب برابر است با:25، 20،16 و 10 آمپر می باشد.
  • از سیم کشی حمام از کف خودداری کنید.
  • از رد کردن کابل آنتن در کنار سیم های برق خودداری کنید.
  • از رد کردن سیم تلفن و برق در یک لوله خودداری کنید.
  • از لوله های پلاستیکی یا فولادی برای سیم کشی برق از کف استفاده کنید.
دکمه بازگشت به بالا