اقتصادیکسب و کار استانها

چگونه برای تلگرام یک بات جدید بسازیم؟

مهمترین کاربردهای ربات تلگرام

ربات‌ها مشابه حساب‌های کاربری در تلگرام هستند که به کمک نرم افزارهای مختلف دستورات موردنظر کاربر را اجرا می‌کنند. نوع کار ربات بستگی به نحوه ساخت ربات تلگرام و کدنویسی آن دارد. بر اساس دستورات تعریف شده برای ربات به صورت خودکار و در هر ساعتی از شبانه روز دستورات کاربر را اجرا می‌کند.

برای تبلیغات پاپ اپ اینستاگرام لطفا کلیک کنید.دسترسی و استفاده از ربات‌ها در تلگرام کاری ساده و کم هزینه است. علاوه بر آن می‌توانید هر دستوری را در آن‌ها استفاده کرده تا کاربر از آن استفاده کند. به دلیل دسترسی ساده به تلگرام استفاده از ربات‌ها نیز بسیار رایج است. به عنوان مثال شما می‌تواندی رباتی را برای ثبت سفارش محصول راه‌اندازی کنید. مشتریان در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند با استفاده از ربات محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

مهم‌ترین کاربردهای ربات‌ها در تلگرام به صورت زیر هستند:

  • ارتباط بهینه با وب سایت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ربات‌ها در تلگرام ارتباط مفید و بهینه با وب سایت است. شما فعالیت‌های مختلفی را از طریق وب سایت خود انجام می‌دهید و خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهید. استفاده از ربات به شما کمک می‌کند این خدمات را به صورت ساده‌تر و کوتاه‌تر از طریق ربات در اختیار کاربران قرار دهید.
  • معرفی کسبوکار: یکی دیگر از مزیت‌های ربات معرفی فعالیت و کسب‌وکار شما به کاربران است. از طریق ربات می‌توانید کالاها و خدمات خود را دسته بندی کرده و برای مخاطبان ارسال کنید.
  • ساخت بازیهای ساده: از آنجایی که ربات‌ها به سرعت به درخواست کاربران پاسخ می‌دهند، می‌توان به کمک آن‌ها بازی‌های ساده و برخی از بازی‌های فکری را ایجاد کرد.
  • طراحی ابزارهای کاربردی: همان‌طور که گفته شد ربات‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند. اخبار و اطلاعات هواشناسی، اخبار تفریحی، خبرهای مهم در حوزه ارز و نقل و انتقال آن و … ازجمله ربات‌های ساخته شده در این زمینه هستند.

چگونه در تلگرام ربات بسازیم؟

جهت تبلیغات اینستاگرام لطفا کلیک کنید.برای ساخت ربات در تلگرام مراحل مختلفی وجود دارد. ابتدا باید از طریق ربات پدر برای ثبت ربات اقدام نمایید. سپس ربات را فعال کرده و ویژگی‌های مختلف برای آن تعریف کنید. نحوه ساخت ربات در تلگرام به این صورت است که ابتدا وارد حساب کاربری تلگرام شوید و در بخش جستجو عبارت botfather را سرچ کنید. گزینه اول را انتخاب کنید تا وارد ربات botfather شوید.

 

بر روی گزینه start کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید ربات جدید ایجاد کرده یا ربات قبلی خود را ویرایش کنید. همچنین امکانات دیگری نیز در اختیار شما قرار گرفته است. بر روی گزینه newbot کلیک کنید.

 

در این قسمت از شما می‌خواهد یک نام برای ربات خود انتخاب کنید. نام موردنظر را تایپ کرده و ارسال کنید. در مرحله بعد باید یک نام کاربری برای ربات خود انتخاب کنید. این نام نباید تکراری باشد و در انتهای آن حتما _bot قرار گرفته باشد.

 

اگر نام کاربری وارد شده مورد تأیید باشد پیغامی به صورت بالا مشاهده کرده و توکن ربات را دریافت می‌کنید. حال ربات شما ایجاد شده است.
طبق مراحل گفته شده ربات شما ساخته شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. اما مرحله بعد این است که ربات را در سرور قرار دهید. زیرا این ربات در این مرحله نه دستور می‌گیرد و نه دستوری انجام می‌دهد.

ایجاد چگونه است؟ در مقاله ی دیگری به صورت تصویری به این موضوع اشاره کرده ایم.

 

برای قرار دادن ربات در سرور روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه ساده‌ترین روش را معرفی می‌کنیم.

استفاده از ربات manybot برای راهاندازی ربات

ابتدا وارد حساب کاربری خود در تلگرام شوید و در بخش جستجو عبارت manybot را تایپ کنید. گزینه اول را انتخاب کنید تا وارد صفحه ربات شوید.

 

بر روی start کلیک کنید تا ربات آغاز به کار کند.

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید می‌توانید از منوی نمایش داده شده زبان موردنظر را انتخاب کنید. بعد از انتخاب زبان، بر روی گزینه ساخت ربات جدید کلیک کنید.

 

از آن‌جایی که شما از قبل ربات خود را ساخته‌اید، بر روی گزینه من API token را کپی کردم را انتخاب کنید. سپس توکن را ارسال نمایید. در این مرحله باید توضیحی در مورد ربات خود قرار دهید. این توضیح زمانی که کاربر وارد ربات شده و گزینه start را انتخاب کند نمایش داده می‌شود. درصورتی که تمایل به ورود این پیام نداشته باشید می‌توانید بر روی گزینه skip کلیک کنید.

 

پس از آن لینک ربات برای شما ساخته شده و می‌توانید از آن در گروه‌ها و کانال‌های خود استفاده کنید. اگر لینک ساخته شده طولانی است، برای ارسال آن به کانال ها می توانید از استفاده کنید.

 

پس از آن لینک ربات برای شما ساخته شده و می‌توانید از آن در گروه‌ها و کانال‌های خود استفاده کنید. زمانی که بر روی لینک ربات کلیک می‌کنید به صورت زیر نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه start پیغام خوش آمدگویی که انتخاب کرده بودید نمایش داده می‌شود.

 

با انتخاب گزینه start پیغام خوش آمدگویی که انتخاب کرده بودید نمایش داده می‌شود.

برخی از سایت‌های فارسی نیز وجود دارند که برای راه‌اندازی و تنظیم ربات به شما کمک می‌کنند. علاوه بر ربات manybot می‌توانید از هر کدام از روش‌ها و سایت‌های دیگر نیز استفاده کنید.

تا به اینجا شما توانستید یک ربات را به سادگی ایجاد و فعال کنید. اما برای ساخت ربات پیشرفته تلگرام و اینکه هر ربات چه دستوراتی می‌گیرد و چه پاسخی برای کاربر ارسال می‌کند، نیازمند برنامه نویسی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر برای ربات است. شما می‌توانید با استفاده از برنامه ربات ساز تلگرام ربات‌هایی با کاربردهای مختلف تولید و استفاده کنید

۱. ورود به BotFather

با جست‌وجوی Botfather در قسمت جست‌وجوی تلگرام، وارد ربات شوید و استارت را بزنید.

۲. شروع ساخت ربات

با زدن دکمه‌ی استارت، BotFather تمامی دستورهای خود اعم از ساخت ربات جدید، ویرایش ربات قدیمی (اگر قبلا رباتی ساخته‌اید)، تنظیمات ربات، و قسمت ربات‌های بازی را به شما نمایش می‌دهد. شما باید برای ساخت یک ربات جدید روی /newbot کلیک کنید.

۳. انتخاب نام ربات

پس از زدن /newbot از شما خواسته می‌شود نامی برای ربات خود انتخاب کنید. این نام را بنویسید و ارسال کنید.

۴. انتخاب نام کاربری ربات

پس از ارسال نام از شما خواسته می‌شود یک نام کاربری برای ربات خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در این نام کاربری نباید از کاراکترهای غیرمجاز استفاده کنید و باید این نام به کلمه‌ی Bot یا Robot ختم شود؛ مثلا ChetorBot یا ChetorRobot. پس از نوشتن نام کاربری آن‌ را ارسال کنید، درصورتی‌که این نام کاربری قابل قبول باشد به مرحله‌ی بعد می‌روید، در غیر این صورت از شما خواسته می‌شود نام کاربری دیگری را انتخاب کنید.

۵. ساخت ربات و نمایش توکن

در این قسمت ربات شما در BotFather ساخته شده و توکن (Token) آن برای شما نمایش داده می‌شود.

۶. فعال سازی ربات شما

تا این قسمت شما توانسته‌اید یک ربات بسازید. اما این ربات نه دستوری می‌گیرد و نه دستوری را انجام می‌دهد. شما برای فعال‌سازی ربات‌تان نیاز به برنامه‌ریزی آن دارید. ما در اینجا برای برنامه‌ریزی ربات‌مان، از ربات ManyBot استفاده می‌کنیم. توجه داشته باشید هم روش‌ها و هم ربات‌های دیگری هستند که بتوانند این برنامه‌ریزی را انجام دهند، اما ما در اینجا قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن، طریقه‌ی ساخت یک ربات ساده را به شما آموزش بدهیم.

۷. وارد ربات manybot شوید

ربات را با اسم manybot جست‌وجو کنید و پس از وارد شدن استارت را بزنید. اگر اولین بار است که از این ربات استفاده می‌کنید، پس از زدن Start شما می‌توانید زبان ربات را به فارسی تغییر بدهید. ساخت ربات جدید را بزنید. سپس از شما خواسته می‌شود که اگر رباتی نساخته‌اید، رباتی را ایجاد کنید. (از آنجایی که قبلا شما یک ربات در BotFather ایجاد کرده‌اید دیگر نیاز به انجام این کار نیست) دکمه‌ی «من API token را کپی کردم» را بزنید.

۸. توکن خود را برای ManyBot بفرستید

توکن ربات مورد نظر خود را از BotFather کپی کرده و در این مرحله برای manyboy ارسال کنید. توجه داشته باشید که نباید جز شما شخص دیگری به توکن ربات‌تان دسترسی داشته باشد.

۹. توضیح ربات خود را بنویسید

پس از تأیید توکن، از شما خواسته می‌شود که توضیح ربات خودتان را بنویسید. این پیام پس از زدن دکمه استارت توسط کاربر، برای او نمایش داده خواهد شد. توضیح را بنویسید و ارسال کنید. در صورت نداشتن تمایل برای نوشتن توضیح ربات، می‌توانید دکمه /skip را بزنید.

۱۰. پایان مراحل ساخت ربات

تبریک! شما توانستید یک ربات ساده برای خودتان بسازید. حال می‌توانید با اضافه کردن این ربات در گروه‌ها و کانال‌های دوستانه‌ی خود، دوستان‌تان را غافلگیر کنید.

منبع: buzzoid.com

دکمه بازگشت به بالا