عمومیکسب و کار استانها

اصطلاحی در موسیقی که در پیانو به فاصله ی هر هشت کلید کلاویه ی سفید گفته میشود

آشنایی با کلاویه های سفیدِ پیانو

به کلیدها (کلاویه های) سفید در پیانو اصطلاحاً a u al keys یا کلیدهای طبیعی گفته می شود چرا که برخلاف صدای تیز و صاف نت های سیاه، صدایی طبیعی تولید می کنند.

یکی از نکاتی که قبل از خرید بهترین پیانو باید بدانید این است که اولین قدم در نواختن آهنگ با پیانو، یافتن نتِ دُو میانی (یا Middle C) است. این نت دو میانی نامگذاری شده چون وقتی جلوی پیانو می نشینید درست روبروی شما قرار دارد. در واقع وسط پیانو سه کلید سفید وجود دارد که دو کلید سیاه را محصور کرده اند. بین این سه کلید اولین آنها از سمت چپ Middle C است. افراد مبتدی در ابتدا باید انگشت اشاره (سبابه) دست راست را روی این کلید قرار دهند. از حالا به بعد کلیدهای سمت راستِ دو میانی را با دست راست و کلیدهای سمت چپش را با دست چپ میزنیم. برای خرید پیانو کودکان لطفا کلیک کنید.

پیانو ۷ نت طبیعی یا اصلی دارد: C, D, E, F, G, A, B که نامگذاری فرانسوی آن ها دو، ر، می، فا، سل، لا و سی خواهد بود. با کمی دقت می توانید الگوی قرارگیری این کلیدها را درک کنید. مطابق تصویر دو کلید سیاه بین سه کلید سفید محصور شده و بعد از آن سه کلید سیاه بین چهار کلید سفید واقع شده است. این الگو در تمامِ طول پیانو تکرار شده و در همۀ پیانوها با هر تعداد کلاویه رعایت می شود. کلیدها به ترتیب الفبایی از A تا G قرار گرفته اند.

سه نت سفید که بینشان دو کلید سیاه قرار گرفته به ترتیب C و D و E هستند و چهار نتِ سفید که سه کلاویۀ سیاه را محصور کرده اند به ترتیب F و G و A و B نام دارند. اگر از از نتِ دو میانی ۸ کلاویه به سمت راست یا چپ حرکت کنید دوباره به نتِ C خواهید رسید. به فاصلۀ موسیقیایی بین دو نتِ مشابه یک اکتاو گفته می شود.

پیانو اسباب بازی | پیانو اسباب بازی با میکروفن‬‎ | پیانو اسباب بازی کوچک‬‎

نواختن اولین ملودی در پیانو

قدم اول

انگشت شست دستِ راست خود را روی Middle C قرار دهید. کلیدهای سمت راست آن به ترتیب D و E و F و G هستند. اگر پیانوی شما ۸۸ کلید کامل داشته باشد، نتِ Middle C بیست و چهارمین کلید از سمت چپ است (یعنی چهارمین C یا به عبارتی نتِ C واقع در اکتاو چهارم).

قدم دوم

بعد از پیدا کردن کلید Middle C می توانید اولین ملودی ساده را بنوازید. برای شروع با اولین خط از ملودی Ma y Had A Li le Lamb شروع کنید. به ترتیب این کلیدها را از سمت چپ بزنید: E-D-C-D-E-E-E-D-D-D-E-E-E. بعد از یادگرفتن این قسمت می توانید ادامۀ آهنگ را تمرین کنید. در شروع کار، تسلط انگشتان دست به پیانو اهمیت فراوانی دارد.

قدم سوم

دوباره نت Middle C را پیدا کنید ولی این بار انگشتِ شستِ دستِ چپ را روی آن قرار دهید. در ناحیۀ چپ به ترتیب نت های B و A و G و F قرار دارند. با ادامۀ حرکت به سمت چپ بالاخره به کلید C در یک اکتاو پایین تر خواهید رسید. البته برای رسیدن به آن انگشتان دست کافی نیست و باید مچ دست را حرکت دهید.

قدم چهارم

اکنون می خواهیم خط آخر آهنگ پیشین را با دست چپ بزنیم. انگشت کوچکِ دستِ چپ را روی Middle C قرار دهید (همان موقعیتی که در قدم دوم بودید)؛ حالا به این کلیدها از چپ به راست ضربه بزنید: E-D-C-D-E-E-E-E-D-D-E-D-C. مطمئن شوید که فقط انگشت کوچک، حلقه و میانی حرکت می کنند.

آشنایی با چند اصطلاح

Middle C (دوِ میانی)

از سمت چپ و راستِ این کلید، نت ها به ترتیب الفبا یا بالعکس قرار گرفته اند. به این صورت که سمت راستِ Middle C به ترتیب D و E و F و G و A و B و نهایتاً C در اکتاو بالاتر قرار گرفته و سمت چپِ آن B و A و G و F و E و D و سپس C در اکتاو پایین تر قرار دارد.

اکتاو بالاتر

وقتی از نتِ Middle C به تعداد ۸ نت به سمت راست حرکت کنید به اکتاو بالاتر وارد می شوید. به نت C تا C در اکتاو بعدی گام سی ماژور گفته می شود.

اکتاو پایین تر

با حرکت ۸ نت از نتِ Middle C به سمتِ چپ وارد اکتاو پایین تر می شویم. سه کلید سفیدی که اطراف دو کلید سیاه قرار دارند C و D و E هستند و چهار کلیدی که اطراف سه کلید سیاه قرار دارند F و G و A و B نام دارند.

از نت C تا نت C

با نواختن کلیدهای بین این دو نت یعنی C, D, E, F, G, A, B و نهایتاً C یک گام سی ماژور اجرا کرده اید. نواختن این نت ها در هر ترتیبی صدای دلنشینی تولید می کند.

کلاویه پیانو چیست؟ کلید های سیاه و سفید پیانو

به کلیدهای سیاه و سفید رنگی که نوازنده با فشردن آنها صدای نت مورد نظر را ایجاد میکند کلاویه گفته میشود. کارایی آنها به این صورت میباشد که، یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین تکنیک مهم نوازندگی به وسیله کلیدهای پیانو صورت میگیرد. آن هم با ضربه زدن بر روی کلیدها که صداهای بلند و قوی و یا آرام را ایجاد می کنند.

برای مثال در پیانوهای آکوستیک هرچه نوازنده ضربه محکم تری بر کلاویه ها وارد کند صدای بلندتر و قویتری ایجاد میکند، در سایر سازها مانند کیبورد موسیقی هم این امکان برای نوازنده ایجاد می شود که بتواند با ضربه زدن بروی کلاویه ها صدای آرام یا بلند ایجاد کند. که این سیستم اولیه را حساسیت به شدت ضربه می نامند.

اکتاو در پیانو چیست؟

اگر شما یا فرزندتان به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید، ممکن است این سوال در طول جلسات تمرین آموزش پیانو برای شما ایجاد شده باشد که اکتاو چیست.

اکتاو از ریشه لاتین octo به معنای هشت می‌باشد. اکتاو نشان دهنده فاصله زمانی از یک نت تا نت دیگر است. برای رسیدن به نت بعدی، نیاز به ۸ کلاویه سفید می‌باشد و این فاصله یک اکتاو خواهد بود. وقتی به کلاویه‌های پیانو نگاه می‌کنید، متوجه الگوی تکرار نت‌ها خواهید شد.

اگر از نت C شروع کنید، می‌توانید هشت نت بشمارید تا به نت C بعدی برسید. اگر هر دو کلاویه C را هم زمان بنوازید، صدای این دو نت یکسان خواهد بود. نت‌های بالاتر دارای فرکانس بالاتری می‌باشند، به این معنی که امواج صوتی سریع‌تر از نت‌های پایین حرکت می‌کنند.

پیانو چند اکتاو دارد؟

پس از آن‌که معنی اکتاو را متوجه شدیم حال باید بگویم که یک پیانوی استاندارد دارای ۵۲ کلاویه سفید و ۳۶ کلاویه مشکی می‌باشد؛ در مجموع ۸۸ کلاویه پیانو برابر با هفت اکتاو کامل است. درحالی‌که نواختن اکتاو به معنای پخش صدای نت‌های سفید یا کلاویه‌های ماژور است، شامل پنج کلاویه مشکی که همان نت های مینور بین یک اکتاو هستند نیز می‌باشد.

 به‌خاطر داشته باشید که در اجرای اکثر آهنگ‌ها از همه ۷ اکتاو پیانو استفاده نمی‌شود؛ به احتمال زیاد آهنگ‌هایی را می‌نوازید که بیش‌تر از نت‌های وسط صفحه کلاویه برای اجرای این قطعات استفاده می‌شود و از نت های پایین و بالاتر کمتر استفاده می‌شود.

اگر تازه شروع به نواختن کرده‌اید، احتمالا نیازی به یادگیری این‌که اکتاو چیست در ابتدای تمرین‌های خود نخواهید داشت. همچنین نواختن اکتاو عمق بیشتری به اجرای شما اضافه می‌کند.

چگونه می توان اکتاو نواخت؟

اگر به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید و یا به تازگی خرید پیانو را انجام دادید، نگاه کردن به تمام کلاویه‌ها و حفظ کردن تک تک نت‌ها سخت است اما می‌توانید این روند را به مرور برای خود راحت‌تر کنید. معمولا نت‌ها به صورت اکتاو به اکتاو به هنرجویان آموزش داده می‌شود تا روند یادگیری آن‌ها بهتر و سریع‌تر باشد. پس اهمیت اکتاو چیست در نواختن و آموزش پیانو را متوجه شدید.

 8 کلاویه سفید و ۵ کلاویه مشکی یک اکتاو را تشکیل می‌دهند. اگر هنرجویان بتوانند الگوی نت‌های هر اکتاو را حفظ کنند، یادگیری کل مجموعه کلاویه‌ها کار آسانی خواهد بود.

یک نت پایین در یک اکتاو را با انگشت شست و نت بالاتر را با استفاده از انگشت کوچک با سرعت پایین بنوازید، سپس شروع به افزایش سرعت نواختن خود کنید و این کار را هر روز تمرین کنید. همچنین نواختن هر دو نت به صورت هم‌زمان را نیز تمرین کنید. وقتی هنرجو آماده شد، می‌تواند دست خود را حرکت داده و نت‌های یک اکتاو بالاتر یا پایین‌تر را بنوازد.

نامگذاری اکتاوها

هنگامی که گام را به طور دقیق مشخص می‌کنیم، باید رجیستر را نیز بشناسیم. در واقع اگر نت‌های C دیز یا B بمل دارید، شما یک گام ندارید، بلکه یک کلاس گام خواهید داشت. یک کلاس گام همراه با یک رجیستر با هم تشکیل یک گام مشخص را می‌دهند. ما از سیستم  International Standards Organization (ISO) برای مشخص کردن رجیسترها استفاده می‌کنیم. در این سیستم، نت C وسط به عنوان C4 در نظر گرفته می‌شود. یک اکتاو بالاتر از C وسط به عنوان C5 و یک اکتاو پایینتر C3 نامیده می‌شود. نکته اصلی در رابطه با این سیستم این است که اکتاو از C شروع شده و به B ختم می‌شود، بنابراین یک مقیاس صعودی از نت C وسط شامل موارد زیر است.

نکاتی در رابطه با تمرین اکتاو

چه سریع و چه آهسته و لگاتو، حرکات فیزیکی صحیح حتی برای کسانی که دست‌های کوچکتری دارند، از جمله نکات مهم در استفاده از اکتاوهای مختلفی در پیانو می‌باشد. از آنجایی که اکتاو نقش اساسی در نواختن پیانو دارد، هرچه نوازندگان سریع‌تر با آن آشنا شوند، پروسه نوازندگی و راحتی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

در این بخش یک ایده ساده برای یادگیری اکتاو و تکنیک‌های نوازندگی پیانو ارائه شده است. اساس تکنیک اکتاو از مچ دست شروع می‌شود. قبل از شروع هر نواختن سریعی، بر اساس اکتاوی که می‌نوازید، جایگذاری دست بر روی کلاویه‌ها را به نحو صحیح انجام دهید. این کار را با استفاده از انگشت شست و انگشت پنجم روی دو نت سفید امتحان کنید.

در این مرحله فقط انگشت شست و انگشت پنجم باید درگیر باشند تا کشش لازم برای استفاده از انواع اکتاوها و تمرین دست به درستی انجام شود. برای اطمینان از این موضوع، ماهیچه‌ها باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشند، مچ دست خود را کاملا رها کنید اما همچنان حالت انگشتان در نت‌هایی که توسط انگشت شست و انگشت پنجم نواخته می‌شود را حفظ کنید. این تمرین به صورت روزانه کشش دست برای نواختن اکتاوهای مختلف را آسان‌تر می‌کند.

منبع : flowkey.com

دکمه بازگشت به بالا