عمومیکسب و کار استانها

با دستگاه تزریق پلاستیک چی میشه تولید کرد؟

تاریخچه تزریق پلاستیک

 دستگاه تزریق پلاستیک برای اولین بار در سال ۱۸۶۷ میلادی انجام شد. این روش برای ساخت توپ بازی بیلیارد مورد استفاده قرار گرفت. به این صورت که شخصی به نام John W.H سلولوئید را به درون قالبی تزریق کرد و در نتیجه شکل مورد نظرش را با موفقیت استخراج کرد. این روش با نام تزریق پلاستیک شناخته شد. تقریبا ۵ سال بعد اولین دستگاه برای تزریق پلاستیک توسط همین شخص و برادر وی ابداع شد.جهت خرید دستگاه تزریق پلاستیک لطفا کلیک کنید

 البته این دستگاه بسیار ساده و ابتدایی بود و هیچ شباهتی به دستگاه‌های پیچیده و پیشرفته‌ی امروزی نداشت. اما امروزه وسیله‌های بسیار ظریف و متنوعی را به کمک دستگاه‌های تزریق پلاستیک تولید می‌کنند. پیک اصلی برای رشد در صنعت تزریق پلاستیک مربوط به دهه‌‌ی ۴۰ بود. در آن تاریخ که با جنگ جهانی مصادف شده بود شخصی به نام Jim Hendry توانست دستگاهی برای ساخت وسیله‌های مارپیچ و پیچیده‌ را به صورت تزریق پلاستیک اختراع کند. از این اختراع به بعد پیشرفت‌های حاصل بسیار سریع‌تر بودند.

خرید دستگاه تزریق پلاستیک | درامد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک | قیمت دستگاه تزریق پلاستیک

 

طرز کار تزریق پلاستیک

اصلی‌ترین مزیت‌هایی که دستگاه‌های تزریق پلاستیک دارند این است که در زمان بسیار کم می‌تواند قطعه‌های ظریف و با کیفیتی در اشکال مختلف تولید کند. البته این سرعت عمل بالا به منزله آسان بودن یا بی‌اهمیت بودن کار نیست. بلکه برای به‌ دست‌ آوردن نتیجه مطلوب رعایت تمامی نکات کلیدی کار الزامی است.

همچنین برای انجام تک تک این مراحل احتیاج به تخصص و مهارت بالا وجود دارد. طرز کار تزریق پلاستیک را می‌توان به ۴ بخش مجزا تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این چهار مرحله به ترتیب عبارتند از:

• آماده‌سازی دستگاه

قبل از هر کاری باید قالب‌های دستگاه را با دقت بسیار بالا آماده کرد. در این مرحله دقت عمل و چفت شدن دقیق اجزای قالب به هم اهمیت بسیار بالایی دارد. معمولا قالب از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل می‌شود. در صورتی که اجزای قالب به خوبی بر روی هم چفت نشوند ایرادهای اساسی در محصول تولید شده نهایی دیده خواهد شد. از این رو داشتن دقت بالا در تمامی مراحل الزامی است. با توجه به شکلی که قرار است تولید شود قالب‌های مختلفی استفاده می‌شود. در واقع این قالب همان پایه‌های تولید شکل مورد نظر است.

• تغذیه قالب‌

تغذیه قالب به معنای وارد کردن مواد مورد استفاده‌ی پلاستیکی به درون قالب است. این مرحله به اصطلاح تزریق نامیده می‌شود. به این صورت که پلاستیک مد نظر وارد دستگاه می‌شود. یعنی عمل تزریق پلاستیک به درون قالب برای ساخت قطعه مورد نظر در این مرحله انجام می‌شود. سپس به کمک نیروی فشاری و دمای ایجاد شده پلاستیک ذوب می‌شود و در قالب شکل می‌گیرد. این مرحله به تخصص و مهارت بالایی احتیاج دارد و به نوعی اصلی‌ترین مرحله است. در نهایت پلاستیک نرم شده شکل قالب را به خود می‌گیرد.

• کاهش دما

مرحله سوم در تزریق پلاستیک مرحله‌ی کاهش دما است. به این مرحله اصطلاحا خنک¬کاری نیز گفته می‌شود. به این صورت که پلاستیکی که به صورت ماده اولیه وارد قالب شده بود و تحت تاثیر گرما شکل گرفته بود باید به صورت آهسته خنک شود. در نتیجه پلاستیک تزریق شده شکل ثابتی را پیدا خواهد کرد.

 برای اینکه قطعه مورد نظر با ابعاد مد نظر شما تفاوتی نداشته باشد باید تلورانس ابعادی در نظر گرفته شود. همچنین باید دقت کرد تا فرآیند خنک شدن کاملا اصولی باشد. چرا که سرعت بسیار بالا و یا بسیار پایین در سرد کردن قطعه تاثیر مستقیمی بر روی شکل نهایی و کیفیت آن خواهد گذاشت.

• مرحله نهایی

مرحله‌ی نهایی همان مرحله‌ای است که در آن قطعه‌ی مد نظر، تولید شده است و به عنوان قطعه‌ی خروجی در اختیار اپراتور قرار می‌گیرد. باید تمامی نکات لازم با دقت کافی انجام شود، چرا که خروج زود هنگام قطعه از قالب می‌تواند باعث خراب شدن آن شود.

 لذا توصیه می‌شود تا در انجام این مرحله عجله نشود. قبل از هرچیزی باید از خنک شدن کامل قطعه پلاستیکی اطمینان حاصل کنید. زیرا جسم ساخته شده به کمک فشار اعمالی بالایی قرار است خارج شود. در نتیجه هر گونه نرمی ناشی از حرارت می‌تواند محصول نهایی را خراب کند. بلافاصله بعد از اتمام این چهار مرحله می‌توان اقدام به شروع مرحله‌ی بعدی برای ساخت و تزریق پلاستیک کرد.

پولیش، پرداخت و پست پروسس

قالب‌های متنوعی امروزه برای هدف تزریق پلاستیک استفاده می‌شوند. این قالب‌ها با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی تزریق پلاستیک به وجود آمده است می‌توانند اشکال پیچیده و یا ظریفی داشته باشند. چرا که با این روش تولید انواع قطعات با اشکال مختلف امکان‌پذیر خواهد بود.

 در حالت کلی اکثر این قالب‌ها با دستگاه CNC تولید می‌شوند. جنس آن‌ها نیز عموما آلومینیومی و یا استیل است. پست پروسس نوعی برنامه‌ی کامپیوتری است که توسط آن می‌توان هر نوع کدی را به دستگاه CNC جهت ساخت قالب اعمال کرد.  البته هر چه‌قدر هم که این کدها دقیق باشند باز هم بعد از تزریق پلاستیک قطعه نهایی احتیاج به پولیش و پرداخت جزئی برای حذف ایراد‌های کوچک خواهد داشت. در زیر سعی کرده‌ایم تا یک سری از رایج‌ترین راهکارهای پولیش، پرداخت و پس از تولید را گرد‌آوری کنیم.

روش‌ها موارد کاربردی

ساده از این روش معمولا برای کارهای ضخیم یا غیر ظریف استفاده می‌کنند. چرا که احتمال ایجاد شیارهای ناشی از ماشین‌کاری وجود دارد.

نرم شده در این کار خطوط احتمالی ناشی از ماشین کاری به کمک سمباده‌زنی حذف شده است. اما باز هم دیده شدن خط‌های ناشی از سمباده وجود دارد.

پولیش در این مرحله با انجام پولیش به کمک سوسپانسیون الماس خط‌های ناشی از سمباده حذف می‌شود. به صورتی که می‌توان قالبی با سطح بسیار صاف ایجاد کرد.

سند بلاست اگر قصد دارید تا یک محصول کاملا بی¬عیب و نقص داشته باشید سندبلاست را پیشنهاد می‌دهیم. در این مرحله سطح فوق‌العاده صاف و آینه‌ای ایجاد خواهد شد.

مواد اولیه تزریق پلاستیک

از جمله اصلی‌ترین مزیتی که روش تزریق پلاستیک دارد این است که می‌توان از مواد اولیه‌ی زیادی برای این منظور استفاده کرد. تقریبا می‌توان گفت تمامی مواد که در زیرمجموعه ترموپلاستیک‌ها هستند را می‌توان برای این هدف استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین مواد اولیه تزریق پلاستیک را در ادامه جمع‌آوری کرده‌ایم.

• ABS

ABSها یکی از رایج‌ترین ترموپلاستیک‌ها هستند. آنچه باعث شده است تا مهندسان این مواد را انتخاب کنند، مقاومت و استحکام بالای قطعاتی هستند که توسط آن‌ها تولید می‌شوند. همچنین تهیه‌ی ABS هزینه زیادی ندارد.  اگر قرار است قطعه تولید شده در معرض انواع حلال‌ها قرار بگیرد، استفاده از این ترموپلاستیک‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

• Nylon

در بازار امروزی Nylonها برای ساخت چرخ‌دنده‌ها و وسایل مربوط به اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند. این مواد مزیت‌های بسیار زیادی از جمله استحکام و مقاومت شیمیایی بالا دارند. همچنین در برابر رطوبت قدرت جذب بسیار خوبی دارند.

• HDPE

یکی دیگر از ترموپلاستیک‌هایی که در تزریق پلاستیک استفاده می‌شوند مواد HDPE هستند. این مواد با توجه به ویژگی‌هایی مثل توانایی در ساخت قطعات ظریف و مقاومت بالا در برابر ضربه که دارند در حوزه‌ی ساخت قطعات پزشکی و محصولات مصرفی استفاده می‌شوند. تنها ایرادی که می‌توان به HDPE نسبت داد استحکام پایین آن‌ها است.

• DELRIN

از جمله دیگر مواد اولیه تزریق پلاستیک DELRIN است. انجام تزریق پلاستیک توسط این مواد کمی دشوار است. زیرا احتمال زیادی برای تاب برداشتن در حین تزریق دارند. اما از طرفی دیگر آنچه باعث محبوبیت این مواد شده است استحکام ، سختی بالا و ویژگی خود روان کنندگی آن است.

• POLYCARBONATE

معمولا چراغ خودروها و بسیاری از محصولات مصرفی با استفاده از POLYCARBONATE ها تولید می‌شوند. عیب این مواد در قابلیت ترک برداشتن آن‌ها در اثر فشار یا ضربه است. اما مزیت‌هایی مثل مقاومت در برابر ضربه و گرما آن‌ها را محبوب کرده است.

• ABS/PC

یکی دیگر از مواد اولیه تزریق پلاستیک ترکیبی از دو ماده ABS و POLYCARBONATE است. این ترکیب در برابر ضربه و گرما مقاومت بالایی دارد. همچنین دارای سختی بالایی هستند. تنها ایراد اصلی این مواد آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حلال‌ها است.

• PEI

PEI یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد مورد استفاده در روش تزریق پلاستیک می‌باشند. اما هزینه‌ی بسیار بالایی که دارند کمی مشکل ساز است. این مواد در برابر آتش و گرما بسیار مقاوم‌اند. قطعاتی که از جنس PEI ساخته می‌شوند طول عمر بسیار بالایی خواهند داشت.

• PEEK

این مواد خواص مکانیکی و مقاوت در برابر مواد شیمیایی بسیار بالایی دارند. همچنین قطعات ساخته شده در این روش طول عمر زیادی دارند. تنها ایراد این مواد در هزینه‌ی بسیار بالای آن‌ها است.

• Polystyrene

تهیه این مواد اولیه هزینه بسیار کمی دارند. مسلما کیفیت و خواص مکانیکی بسیار پایینی نیز دارند. از این رو بیشتر برای مصارف غیر حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

• Polypropylene

این مواد یکی از بد قلق‌ترین مواد اولیه تزریق پلاستیک به حساب می‌آیند. چرا که خطای بالایی در حین ساخت خواهند داشت. ولی از طرفی دیگر مقاومت شیمیایی و رطوبتی خوبی از خود نشان می‌دهند.

محاسبه هزینه تزریق پلاستیک

برای محاسبه تزریق پلاستیک فاکتورهای زیادی وجود دارد. از جمله این فاکتورها در نظر گرفتن هزینه‌ی مواد اولیه، هزینه‌ی ماشین کاری و مدت زمانی است که باید صرف عملیات ساخت شود. منظور از ماشین کاری هزینه‌ای است که قرار است صرف ساخت قالب شود، زیرا هر قالب برای جسم خاصی با ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود. هزینه‌ای که صرف تولید قالب می‌شود با تعداد قطعه‌هایی که قرار است تولید شود رابطه‌ی عکس دارد.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان فرمولی به شکل زیر ارائه داد: هزینه‌ نهایی تزریق پلاستیک = هزینه‌ مواد اولیه (نوع مواد و حجم مواد مصرفی) + هزینه‌ ساخت قالب + هزینه زمان اختصاص داده شده به کار با توجه به نیروی انسانی یا ماشینی

منبع : injection moulding machine

دکمه بازگشت به بالا