علمی و پزشکیکسب و کار استانها

روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب

رنگ بنفش چه حسی در شما ایجاد می کند؟

مردم اغلب این رنگ را مرموز، معنوی و تخیلی توصیف می کنند. رنگ بنفش به ندرت در طبیعت رخ می دهد، بنابراین نادر و جذاب به آن نگاه می شود. در حالی که بنفش به طور طبیعی در طیف مرئی مشاهده می شود، بنفش در واقع ترکیبی از آبی و قرمز است. مانند بسیاری از رنگ های دیگر، احساساتی که رنگ بنفش ایجاد می کند اغلب به دلیل ارتباطات فرهنگی است.

اتاق خواب بنفش و طلایی‬‎ | اتاق خواب بنفش و طوسی‬‎ | رنگ اتاق بنفش یاسی‬‎

مقاله مرتبط: تخت یک نفره بنفش در دکوراسیون منزل

بنفش به عنوان یک رنگ سلطنتی

بنفش نماد سلطنت و ثروت است. در دوران باستان، ایجاد رنگ برای پارچه های رنگی اغلب به تلاش و هزینه زیادی احتیاج داشت، به ویژه برای رنگ های خاص. از آنجا که رنگ بنفش کمتر در طبیعت مشاهده می شود، منابع مورد نیاز برای ایجاد یک رنگ در این رنگ بسیار سخت تر و هزینه بیشتری داشتند.

رنگ بنفش با ثروت و سلطنت در ارتباط بود، زیرا غالباً ثروتمندان تنها افرادی بودند که توانایی خرید چنین وسایل گران قیمتی را داشتند. در طی قرن پانزدهم، شهر صور توانستند با خرد کردن پوسته های یک حلزون کوچک دریایی، شروع به تولید رنگ بنفش کنند. رنگ حاصل از آن به بنفش تیری معروف شد و به قدری مشهور بود که در ایلیاد هومر و ویرجیل آئنه ذکر شد. اسکندر بزرگ و پادشاهان مصر نیز لباسی به رنگ بنفش معروف تیری پوشیدند.

این ارتباط با حق امتیاز فقط به دوران باستان محدود نمی شد. بنفش رنگ انتخابی برای بلیط های تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ بود. “بنفش، همچنین نشان دهنده خرد و معنویت است. ” ماهیت نادر و مرموز آن شاید باعث شود، به نظر می رسد با چیزهای ناشناخته، ماورا طبیعی و الهی مرتبط است.

از نظر بصری، بنفش یکی از سخت ترین رنگ ها برای تشخیص است

از نظر بصری، بنفش یکی از سخت ترین رنگ ها برای تشخیص است، همچنین دارای قوی ترین طول موج الکترومغناطیسی است که فقط چند طول موج از اشعه ایکس و اشعه گاما بالاتر است. به همین دلیل، اغلب در توهمات بینایی مانند توهم تعقیب یاس، بنفش مورد استفاده قرار می گیرد.

در نظر بگیرید که رنگ بنفش چه حسی در شما ایجاد می کند. آیا شما رنگ بنفش را با برخی از ویژگی ها یا شرایط خاص مرتبط می دانید؟ دیگران نسبت به رنگ بنفش چه احساسی دارند؟ برخی از پاسخ های خوانندگان را نسبت به رنگ بنفش در زیر می خوانیم.

نظرات برخی از مردم در مورد رنگ بنفش

بنفش سلطنتی است

“من از سن خیلی کم سن بنفش را دوست داشتم. من در دبیرستان تمام مدت بنفش می پوشیدم و اکنون بنفش به سمتم جذب می شود. اتاق خواب اصلی من دارای دیوارهای برجسته ی بنفش است. دیوارهای دیگر به رنگ خاکستری اسطوخودوس است. بنفش زیبا و سلطنتی است! من هنوز هم رنگ بنفش زیادی می پوشم و باید به خودم یادآوری کنم که رنگ های دیگری نیز وجود دارد.

بنفش جنسی است

“بنفش رنگی سرسبز، غنی، لمسی، شیرین و معطر است. بسیار حساسیت برانگیز است. می توانم استنشاق، نوشیدن، مزه، لمس را تصور کنم که تمام حواس من را منفجر می کند.

بنفش حکمت را منتقل می کند

بنفش دومین رنگ مورد علاقه من است. دقیقاً مانند سبز، تأثیر آرام بخشی در ذهن من دارد. من عاشق لباس های بنفش و زمینه های بنفش هستم.

بنفش آرامش بخش است

“بنفشها مرا به خود جلب می کنند و به نظر می رسد مرا درگیر کرده و این جهان آرام را به وجود آورده اند. این رنگ به من آرامش می دهد و مانند ماه در تاریکی شب است. وقتی که در اطراف من باشد، مرا به خود جلب می کند بنفش های روشن مانند اسطوخودوس باعث رویاپردازی من می شوند و احساس خوشبختی و آرامش می کنند. آنها مانند یک غبار سبک هستند. ”

بنفش مرموز است

“هر وقت بنفش می بینم، باعث تعجب من در مورد مکان های عمیق و دور فضا و زمین می شود و همیشه کمی خلاقیت را از من برمی انگیزد. ”

بنفش عجیب و غریب است

بنفش اغلب در طبیعت رخ نمی دهد، گاهی اوقات ممکن است، عجیب و غریب یا مصنوعی به نظر برسد. مردم یا واقعاً بنفش را دوست دارند، یا واقعاً از آن متنفرند.

بنفش نمادین است

برخی از کاربردهای نمادین رنگ بنفش را در نظر بگیرید. در ایالات متحده، قلب بنفش یکی از بالاترین افتخارات برای شجاعت در خدمت سربازی است. در این جا نمونه هایی از کاربرد رنگ بنفش در اتاق خواب را به شما نشان می دهیم:

در این بخش نوشتار روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب به پایان رسید. امید است به خوبی با روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب آشنا شده باشید. شما باید به رنگ بنفش در دسته رنگ‌های خاص قرار می‌گیرد و به‌عنوان رنگ سلطنتی و رنگ خلاقیت‌ها شناخته می‌شود. با کمک روان‌شناسی نهفته در این رنگ، می‌توانید با کمک آن طراحی دکوراسیون و اتاق‌خواب را به زیبایی هرچه‌تمام‌تر تکمیل کنید. در کنار زیبایی که این رنگ خلق می‌کند، حس آرامش و راحتی را به افراد انتقال می‌دهد.

البته نمی‌توان این رنگ را در تمام اتاق‌ها با یک تناژ و غلظت یکسان استفاده کرد، بلکه بهتر است در فضاهای مختلف از غلظت‌های متفاوتی استفاده کرد. باتوجه‌به این مقدمه ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روان‌شناسی رنگ بنفش برای اتاق‌خواب و تأثیر آن بر خواب بپردازیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به بررسی روان‌شناسی رنگ بنفش برای اتاق‌خواب هستید و در این زمینه می‌خواهید اطلاعاتی کسب کنید، با ما همراه باشید.

معرفی رنگ بنفش

در واقع رنگ بنفش یک رنگ ترکیبی است که از مخلوط رنگ‌های قرمز و آبی تشکیل می‌شود. این رنگ نوعی رنگ سرد است که احتمالاً اولین رنگ ترکیبی بوده است که فرد ابداع کرده است. مکمل این رنگ سلطنتی، رنگ زرد است که این دورنگ در کنار هم زیبایی بسیاری به فضا می‌بخشند. همچنین از گل‌های معروف که زیبایی خاصی دارند و رنگ بنفش هستند می‌توانیم به گل‌های لاوندر، اطلسی، زنبق و شیپوری اشاره کنیم.

این رنگ معمولاً موردعلاقه افراد متفکر است، چرا که این رنگ حالتی معنوی و روحانی به فرد می‌دهد. گفتنی است که رنگ ارغوانی نیز از ترکیب آبی و قرمز به وجود می‌آید و به همین خاطر است که در بسیاری از موارد با رنگ  بنفش اشتباه گرفته می‌شود. برای تشخیص تفاوت این دو می‌توانید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ بنفش بیشتر به طیف آبی نزدیک است و رنگ ارغوانی به طیف قرمزرنگ.

حیات در زمین وابسته به نور خصوصاً نور خورشید است و طبیعتاً سلامت ذهن انسان نیز متأثر از نور است. رنگ سبز گیاهان، رنگ آبی آسمان و … تنها قسمتی از رنگ‌هایی هستند که قابل رویت هستند. درک رنگ بسیار پیچیده است و چندین حوزه از جمله روان‌شناسی، شیمی، فیزیک و … را متوجه خود کرده که به همین خاطر اگر می‌خواهید پاسخ سؤالات خود درمورد نور و رنگ را بیابید، بهتر است حتماً سری به مقاله بزنید.

شخصیت شناسی رنگ بنفش از نظر روان‌شناسی

از دیدگاه روان‌شناسان، رنگ بنفش تحریک‌کننده تفکر و خلاقیت است و از لحاظ تاریخی و اجتماعی، ارتباط بسیاری با مقام سلطنت و ثروت دارد. از لحاظ منطقی هم این دو حس رابطه مستقیم دارند، چرا که معمولاً افراد متفکر و تلاشگر می‌توانند به ثروت و مقامات بالا هم برسند. این رنگ زیبا به فرد حس برتری و استقلال می‌دهد و به همین دلیل این رنگ خاص افرادی است که معمولاً عادت به استفاده از کالاهای لوکس دارند. رنگ بنفش نیز مانند رنگ آبی در انتهای طیف رنگ‌ها قرار دارد و می‌توانند حس و حال مشابهی را به شما انتقال دهند، با این تفاوت که رنگ بنفش قدرت آرامش‌دهی بیشتری دارد و به همین علت  است که از این رنگ برای طراحی دکوراسیون اتاق‌خواب بهره می‌برند.

همان‌طور که گفتیم از دیدگاه روان‌شناسی این رنگ ارتباط مستقیم با آرامش روحی دارد و با توجه به حالات معنوی که دارد، باعث می‌شود راحت‌تر به خواب بروید و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید انگیزه و اشتیاق بیشتری برای شروع روز و آغاز فعالیت داشته باشید. باتوجه‌به این خاصیت‌ها شما می‌توانید افراد افسرده را در این‌گونه از فضاها مراقبت کنید. رنگ بنفش همچنین برای بانوان که روحیه ظریفی دارند نیز رنگ بسیار مناسبی است.

این رنگ برای کودکان نیز بسیار مفید است، چرا که فضای خانه و اتاق‌خواب را امن‌تر می‌کند و کودکان حس و حال راحتی بیشتری دارند. علاوه بر حس امنیت، این رنگ که ترکیبی از آبی و قرمز است باعث می‌شود کودکان با شوق‌وذوق بیشتری به بازی‌کردن و سرگرمی بپردازند و حس خوبشان مدام تقویت شود. روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که اگر کودک شما با کابوس‌های مستمر شبانه و بدخوابی مواجه است و نسبت به محیط هراس دارد، می‌توانید دکوراسیون اتاق‌خواب او را به رنگ بنفش در بیاورید تا حال کودکتان روزبه‌روز بهتر شود. در کنار رنگ بنفش می‌توانید برای زیبایی بیشتر از رنگ زرد یا سفید نیز بهره ببرید.

طیف رنگی نور خورشید را در نظر بگیرید. نور خورشید در شرایط معمول سفیدرنگ دیده می‌شود ولی اینکه سفید دیده‌شدن رنگ نور خورشید به دلیل ترکیب چه رنگ‌هایی است، خود مسئله بسیار مهمی است. اگر می‌خواهید با طیف رنگی نور خورشید آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله را مطالعه کنید.

در بزرگسالان نیز این رنگ بسیار مناسب درمان مشکلات روانی و عصبی است. این رنگ حکم یک مسکن قوی برای این افراد را دارد و می‌تواند در درمان اضطراب و افسردگی ایشان بسیار مؤثر باشد. ممکن است جای تعجب باشد که این رنگ در رفع مشکلات جسمی نیز بسیار تأثیرگذار است؛ مثلاً کمک به‌سزایی در رفع یبوست، افزایش فعالیت طحال، رفع شب ادراری، درمان بیماری‌های کلیوی و مثانه، کاهش فشارخون و بهبود صرع می‌کند.

انواع رنگ بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ‌های قرمز و آبی است که می‌توان با تغییر دوز آن‌ها غلظت رنگ بنفش را کم یا زیاد کرد. باتوجه‌به میزان غلظت، انواع رنگ بنفش عبارت‌اند از: سرخابی روشن، آبی بنفش سیر، آبی بنفش کدر، ارغوانی، ارکیده سیر، نیلی کم‌رنگ، یاسی، بادمجانی روشن، بادمجانی تیره، آبی فولادی، مخملی و آبی دودی.

به‌کاربردن رنگ بنفش در دکوراسیون اتاق‌خواب

اگر رنگ بنفش روی دیوار را به‌اندازه یک تا دو درجه روشن‌تر کنید و غلظت آن را کاهش دهید، میزان آرامش‌بخشی و تسکین‌دهی آن بسیار بیشتر و قوی‌تر از رنگ‌های دیگر می‌شود. این رنگ ذاتاً رنگی سردی دارد و همین خصیصه این رنگ کمک می‌کند تا آرامش بیشتری دهد و برای اتاق‌خواب مناسب‌تر باشد. در هنگام استفاده از این رنگ‌ می‌توانید بالش‌ها، تخت و پنجره‌ها را به رنگ بنفش در بیاورید تا هم میزان آرام‌بخش بودن آن بیشتر شود و هم هارمونی اتاق‌خواب شما حفظ شود.

ضمناً این رنگ مانند رنگ قرمز، باعث ایجاد حس صمیمیت و حس عاشقانه می‌شود. می‌توانید از رنگ بنفش به‌عنوان نقطه کانونی در قسمت‌های دیگر اتاق، مانند روبالشی و پرده استفاده کنید. اگر واقعاً جاه‌طلب هستید، یک نقاشی دیواری روی یک دیوار با مقدار زیادی رنگ بنفش و صورتی بکشید.

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که آیا نور خوشید فقط زرد است یا از رنگ‌های مختلف تشکیل شده است؟ اصلاً چقدر درباره انواع رنگ‌های نور خورشید می‌دانید؟

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که نور خورشید صرفاً به یک رنگ زرد یا سفید است، اما غافل از آن هستیم که رنگ آن متشکل از چندین رنگ مختلف است. برای اینکه بدانید نور خورشید متشکل از چند رنگ بوده و این رنگ‌ها را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله نگاهی بیندازید.

اگر بتوانید سایه‌های کم‌رنگی از این رنگ‌ را با قسمتی از برخی رنگ‌های متالیک مخلوط کنید، آن‌وقت اتاق‌خواب شما بسیار لوکس و جذاب به نظر می‌رسد. همچنین می‌توانید با تعبیه یک آینه و بالش‌هایی به رنگ بنفش رقیق، میزان پیچیدگی و لوکس بودن فضای اتاق را افزایش دهید.

ترکیب جذاب دیگری هم می‌توانید با استفاده از رنگ بنفش به کار ببرید. شما می‌توانید از روتختی بنفش با نقش‌ونگار زرد و بالش‌هایی با همین رنگ در کنار دیوارهای خاکستری یا طوسی و پرده‌‌هایی با همین رنگ یک فضای آرام و لوکس برای محیط خوابتان فراهم آورید.

در حالت دیگر می‌توانید آبی شیری را در کنار رنگ بنفش و سفید استفاده کنید که فضای بسیار زیبا و مناسب عشق‌ورزی را برای شما فراهم می‌آورد. این ترکیب به این‌گونه است که دیوارها را آبی شیری کنید و از رو بالش‌هایی با رنگ بنفش کم‌رنگ استفاده کنید و تخت را با یک روتختی و لحاف سفید پوشانده و این دکوراسیون را تکمیل کنید.

برای اتاق‌خواب‌های کوچک و پنجره‌دار نیز می‌توانید از رنگ بنفش استفاده کنید. ترکیب دیوارهای سفید، در کنار تخت و میز چراغ‌خواب طوسی و استفاده از بالش‌ها و روتختی‌های بنفش ترکیب بسیار خاصی را به شما هدیه می‌دهد. زیبایی این ترکیب با تاریکی شب و نور ماه دوچندان خواهد شد.

منبع:

youtube.com

بهکار چوب

سال ۱۳۵۷ شروع کار بهکارچوب توسط حسن شیرین آبادی در یک کارگاه نجاری بود که بعدها پایه و اساس ایجاد این مجموعه شد. گروه بهکارچوب همیشه پایبند به دو اصل مهم ایجاد محصولات با کیفیت و مسئولیت پذیری در قبال مشتریان بوده و هست. افتخار داریم که از طرف مشتریان بهکارچوب به خاطر کیفیت بالا مواد اولیه به کار رفته، طراحی منحصر به فرد، مسئولیت پذیری و ساخت محصولات ممتاز، دارای طول عمر بالا و مناسب برای استفاده روزمره تحسین می شویم.
دکمه بازگشت به بالا