عمومیکسب و کار استانها

راز شله زرد خوشمزه و خوشرنگ چیست؟

شله زرد یکی از خوراکی های سنتی ایرانی است که به دلیل وجود زعفران رنگ آن زرد است و به همین دلیل به آن می گویند. این غذای خوشمزه اغلب با دارچین، بادام و خلال پسته تزیین می شود. در ماه رمضان می توانید این غذای لذیذ را در سفره افطار اکثر ایرانیان ببینید. مواد تشکیل دهنده این دسر شامل برنج ایرانی، شکر، زعفران، گلاب، هل، بادام، پسته، دارچین، کره و روغن است. این دسر را معمولاً در ماه های رمضان، تاسو و عاشورا می پزند و به اشتراک می گذارند، به همین دلیل روی آن را دارچین می پاشند و با نام های مذهبی تزیین می کنند. برای تهیه صدف خوشمزه و عالی باید به چند نکته توجه کنید. در این مطلب مهم ترین نکات طرز تهیه شله زرد را برای شما گردآوری کرده ایم.

راز شله زرد خوشمزه و خوشرنگ چیست؟

مقدار مناسب

مهمترین نکته در اندازه گیری مواد پوسته زرد استفاده از همان اندازه گیری است. یعنی اگر یک فنجان برنج می گیرید باید با همان لیوان 2 لیوان شکر و 5 لیوان آب استفاده کنید. این نسبت برای ساخت شیل زرد رایج است.

تعداد زیادی نوک شله زرد

برای تهیه پوسته زعفران مجلسی به مقدار زیاد باید نسبت را به این صورت افزایش داد: مقدار شکر دو برابر مقدار برنج و مقدار آب پنج برابر مقدار برنج باشد. این نسبت را در نظر داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت پوست زرد را کنترل کنید.

استفاده از زعفران

مهم نیست زعفران شما چقدر مرغوب باشد، نباید آن را داخل زرده بریزید. بهتر است ابتدا مقدار زعفران را خوب آسیاب کنید سپس در قابلمه ای با آب جوش بریزید یا با یخ رنگ کنید و سپس به نیاز خود اضافه کنید.

برنج مناسب است

برخی استفاده از برنج نیم دانه را توصیه می کنند و برخی ترجیح می دهند از برنج کامل برای تهیه پوسته ژل زعفران ماگلیسی استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. برنج هندی برای این کار مناسب نیست. برای شناسایی برنج ایرانی به این مطلب مراجعه کنید.

از برنج کامل استفاده کنید

اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید، برنج را از قبل 24 ساعت خیس کنید و روی پارچه تمیزی پهن کنید و 12 ساعت در آفتاب بگذارید تا برنج خشک شود. وقتی برنج خشک شد، آن را با کف دست خرد کنید. سپس مخلوط آب و زعفران را روی برنج خرد شده بریزید. اگر می خواهید از گلوله های برنج استفاده کنید، باید قبل از پختن آنها را بشکنید.

برنج نیم دانه

اگر از برنج نیم دانه استفاده می کنید، توجه داشته باشید که برنج نیم دانه زودتر پخته می شود. بنابراین زمان خیساندن 2-3 ساعت کافی است در حالی که برنج سبوس دار باید 12-24 ساعت خیس شود.

استفاده از خلال های بادام و پسته

خلال های بادام و پسته را به مدت چند ساعت در گلاب خوب خیس کنید. حتما از تکه های بادام و پسته مرغوب برای جلوگیری از بوییدن آن ها استفاده کنید و آن ها را چند ساعت در گلاب خیس کنید تا نرم شوند و بهترین طعم پوسته زرد آن را به نمایش بگذارند.

زمان اضافه کردن شکر است

از ابتدا نمی توانید به پوسته زرد شکر اضافه کنید. شاید در مقادیر کم مشکلی پیش نیاید، اما اگر برنج تا آخر باز نشود و به آن شکر اضافه کنید، باعث خام ماندن دانه برنج می شود و تمام زحمات شما به هدر می رود.

استفاده از هل سبز یا سیاه

داخل شله زرد رنگ هم می توانید مانند دسر مشکوفی از پودر هل سبز استفاده کنید. هل سیاه مخصوص غذا و هل سبز مخصوص پخت است. بهتر است دانه های هل را قبل از افزودن به پوسته زرد، کاملا پودر کنید. یکی از راه های اضافه کردن هل این است که آن را به مدت 10 دقیقه در کتری بجوشانید و به هل زرد آب معطر اضافه کنید.

برداشت برنج

ابتدا باید برنج را شسته و در 12-13 لیوان آب به مدت 12-24 ساعت خیس کنید سپس در حین پخت در ظرف پهنی روی حرارت قرار دهید. در قابلمه را حتماً نیمه بسته نگه دارید تا آب برنج بجوشد. برنج را در این مرحله اصلا نباید هم زد. این واقعیت را دست کم نگیرید.

آب اضافه نکنید

وقتی برنج نرم شد و کاملا آب آن را گرفت، حرارت را کم کنید و در این مرحله برنج را هم بزنید. نکته مهم و مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که به برنج آب اضافه نکنید زیرا باعث می‌شود آب از پوست زرد پخته در هنگام غذا خوردن و قاشق خارج شود. نگران سفت شدن پوست زرد نباشید.

زمان اضافه کردن شکر است

یادتان باشد بعد از پختن برنج شکر را اضافه کنید و زعفران را اضافه کنید. بعد از اینکه شکر را اضافه کردید، هر چقدر زعفران اضافه کنید، رنگ آن تغییر نمی کند. زیرا مایه ای که با شکر درست می شود همه دانه های برنج را یکنواخت رنگ نمی کند و زرده شما رنگ پریده می شود. رعایت این موضوع به خصوص در تعداد زیادی از پوسته های زرد نذری بسیار مهم است.

آب زردچوبه بنوشید

اگر مقدار کمی پوسته زرد درست کردید، می توانید بعد از آماده شدن پوسته زرد خود را بدهکار کنید و چند دقیقه در فر بگذارید تا آب آن گرفته شود. بعد از تهیه پوست زرد می توانید آن را به مدت 30 دقیقه در شعله اسپری بگذارید تا آب آن کاملا کشیده شود. استفاده از اکسیر خالص در مرحله استخراج می تواند بسیار مفید باشد.

یادداشت های اضافی

بعد از افزودن شکر باید پوست زرد را مدام هم بزنید تا نچسبد. یه نکته خیلی مهم اینه که هرچقدر هم که میخواید پوست زردش ضخیم باشه اول بذارید برنج بیشتر از رنگ زرد که میخواید ضخیم بشه بعد شکر رو اضافه کنید چون بعد از اضافه کردن شکر پوست زردش کمی شل میشه.

دکمه بازگشت به بالا