کدام ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بهتر است؟

مبانی ارزهای دیجیتال

کریپتوکارنسی‌ها یا همان رمزارزها، دارایی‌های دیجیتال یا مجازی هستند که از رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. این رمزارزها، مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط هیچ دولت یا بانک مرکزی تنظیم نمی‌شوند. آن‌ها بر اساس فناوری بلاک چین توسعه یافته‌اند – سیستم دفترکل غیرمتمرکز و توزیع‌شده‌ای که امکان انتقال ایمن و شفاف دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.

صنعت کریپتوکارنسی، مفهوم نسبتاً جدید و نوپایی است، اما در همین زمان کوتاه، توانسته، به دلیل غیرمتمرکز بودن و توانایی انجام معاملات امن بدون نیاز به واسطه، به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده و به طور فزاینده‌ای به‌عنوان روشی معتبر برای پرداخت پذیرفته شود. علاوه بر غیرمتمرکز بودن، رمزارزها کارمزد‌های پایین‌تری برای انجام تراکنش‌ها در مقایسه با ارزهای سنتی داشته و می‌توانند برای خرید کالا و خدمات در اکوسیستم ارزهای دیجیتال استفاده شوند.

تاریخچه ارزهای دیجیتال ریشه در بحران مالی سال ۲۰۰۸ دارد که اعتماد به سیستم‌های مالی سنتی متزلزل شد. در آن زمان، شخصیت مرموزی به نام ، در پاسخ به این بی‌اعتمادی، وایت پیپری به نام «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» را در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد؛ در این وایت یپپر، ارز دیجیتال جدیدی توصیف شده که غیرمتمرکز و توزیع‌شده است و از سیستم دفترکل و رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

از آن زمان تا به امروز، ارزهای دیجیتال بسیاری ایجاد شده‌ و بازار رمزارزها رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است؛ در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۸۰۰۰ انواع مختلف ارز دیجیتال وجود دارند که ارزش بازار آن‌ها، مجموعاً بیش از ۱٫۵ تریلیون دلار است. افرادی که علاقه‌مند به خرید تتر آنلاین و این دارایی‌های دیجیتال هستند، چندین گزینه پیش رو خواهند داشت؛ رایج‌ترین راه، خرید مستقیم از صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند است. برخی ارزهای دیجیتال را می‌توان از طریق به دست آورد.

ماینینگ، درواقع فرایند تأیید تراکنش‌های روی بلاک چین است و پاداش این تأییدها هم ارزهای دیجیتال جدیدی است که ایجاد می‌شوند؛ این فرایند به سخت‌افزار تخصصی نیاز دارد و استفاده از آن برای افرادی که دانش فنی ندارند توصیه نمی‌شود. در نهایت، ارزهای دیجیتال را می‌توان از طریق شرکت در یا هم به دست آورد. ICO نوعی تأمین مالی جمعی هستند که در آن استارتاپی ارزهای دیجیتال جدید را در ازای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد و ایردراپ‌ها هم ارسال رمزارزهای رایگان از طرف پدیدآورندگان رمزارزی جدید با هدف معرفی خدمات و جذب کاربران جدید است.

ارزهای دیجیتال، پتانسیل ایجاد انقلاب در روش انجام معاملات و سرمایه‌گذاری را داشته و با توسعه فناوری، استفاده بیشتر افراد از این دارایی‌ها و پذیرش عمومی، انتظار می‌رود ارزششان هم افزایش پیدا کند.

ارز دیجیتال | سرمایه گذار | سرمایه گذاری

معیارهای انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری

انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری، فرایندی نسبتاً پیچیده است که نیاز به بررسی عوامل مختلفی دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری را معرفی خواهیم کرد:

تجزیه‌وتحلیل بنیادی

تجزیه‌وتحلیل بنیادی کریپتو، روشی تحلیلی برای ارزیابی ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال است؛ این روش، بر عواملی مانند فناوری، تیم توسعه‌دهنده، اکوسیستم و عوامل اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال تمرکز می‌کند و می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا ارزهای دیجیتالی با پتانسیل رشد را شناسایی کنند:

  • ارزش بازار: ارزش بازار، عاملی کلیدی در تعیین ارزش رمزارزی مشخص بوده که معیارش تعداد کل در گردش از آن دارای است. ارزش بازار بالاتر نشان‌دهنده موقعیت تثبیت‌شده با پایگاه کاربری بزرگ‌تر و نقدینگی بیشتر است.
  • موارد استفاده: کاربرد‌های هر رمزارز هم عامل مهمی در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در آن است. آیا آن رمزارز در دنیای واقعی کاربردی عملی دارد؟ آیا راهکاری برای برطرف‌کردن مشکلی در دنیای واقعی ارائه می‌دهد؟
  • تیم توسعه‌دهنده: بررسی تیمی که برای توسعه ارز دیجیتال معینی تلاش می‌کند هم از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان تجربه اعضای تشکیل‌دهنده تیم در حوزه ارزهای دیجیتال و مهارت و دانش آن‌ها برای توسعه پروژه، فاکتورهای مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.
  • فناوری: فناوری عامل اصلی موفقیت هر رمزارز است که ایمنی، اعتماد و مقیاس‌پذیری را برای آن به ارمغان می‌آورد.
  • پذیرش عمومی: پذیرش در جامعه کلید موفقیت ارزهای دیجیتال است. چه شرکت‌ها یا مؤسسات بزرگی، رمزارز موردنظر را قبول دارند؟ آیا موارد استفاده در دنیای واقعی برای رمزارز وجود دارد؟
  • مقررات: کشورهای مختلف جهان‌، قوانین و مقررات متفاوتی برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال دارند که مستقیماً بر سرمایه‌گذاری در رمزارزها تأثیرگذار هستند.
  • کمیاب‌بودن: کمیاب‌بودن، عاملی مهم برای هر دارایی و به‌ویژه برای ارزهای دیجیتال است؛ عرضه محدود رمزارزها، باعث ایجاد تقاضا و افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

تجزیه‌وتحلیل تکنیکال و فنی

تحلیل تکنیکال، نوعی تجزیه‌وتحلیل در سرمایه‌گذاری است که در آن از داده‌های آماری و نمودارها برای شناسایی روندها و پیش‌بینی حرکات آتی قیمتی دارایی خاصی استفاده می‌شود. تجزیه‌وتحلیل مسیر قیمتی رمزارزی مشخص، برای شناسایی الگوها و روندهایی است که ممکن است جهت قیمت آتی آن رمزارز را نشان دهند؛ این نوع تحلیل اغلب می‌تواند به سرمایه‌گذاران و تریدرها برای تصمیم‌گیری در مورد زمان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال کمک کند.

هدف تحلیل تکنیکال، شناسایی الگوهایی در حرکت قیمتی دارایی‌ها است که می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات به کار رود؛ در تجزیه‌وتحلیل تکنیکال از شاخص‌ها و سیگنال‌های متعددی، مانند الگوهای نمودار، میانگین متحرک، شاخص‌های حرکت استفاده می‌شود. در زمان تحقیق برای سرمایه‌گذاری احتمالی در رمزارزی خاص، مهم است که انواع تکنیک‌های تحلیل تکنیکال را در نظر بگیرید. هنگام بررسی الگوهای نمودار، به دنبال روند حرکت قیمت دارایی باشید. بررسی شاخص‌هایی مانند حرکت و حجم بازار می‌تواند مفید باشد و هم قدرت یک روند را نشان می‌دهند.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال

علاوه بر تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، عواملی دیگری هم وجود دارند که باید قبل از سرمایه‌گذاری در رمزارزها، در نظر بگیرید:

  • نحوه خرید، فروش و مبادله ارزهای دیجیتال؛ به دنبال پلتفرم‌هایی باشید که واریز و برداشت بی‌دردسری دارند تا انتقال پول بین و درون جامعه ارزهای دیجیتال برایتان ساده باشد.
  • قبل از هر تصمیمی، تحقیقات و مطالعه داشته باشید؛ ‌ قبل از تعیین زمان سرمایه‌گذاری، حتماً پروژه‌ها را به طور کامل بررسی کنید، هرگز رمزارزی را تنها به این دلیل که دوستتان آن را معرفی کرده، خریداری نکنید، حتی اگر آن فرد تجربه‌ای با سودآوری بالا داشته باشد.
  • هرگز بیش از توان خود ریسک نکنید؛ رمزارزها ذاتاً دارایی‌های پرنوسانی هستند و با اینکه سودآوری از همین نوسانات به دست می‌آید، اما هرگز بیش از آن مقداری که می‌توانید از دست بدهید، در آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید با پولی انجام شود که پس از پرداخت هزینه‌های ضروری زندگی و کنار گذاشتن کمی بیشتر برای مواقع اضطراری، باقی می‌ماند؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش سرمایه‌گذاری شما در طول زمان حفظ شود.
  • برای موفقیت بلندمدت پورتفولیوی متنوع داشته باشید: سرمایه‌گذاران اغلب میل شدیدی به قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌های خود در یک سبد دارند؛ برای مثال، فقط بیت کوین نگه می‌دارند، اما واقعیت این است که تنوع در پورتفولیو می‌تواند ریسک حضور در بازار کریپتوکارنسی را کاهش دهد.

فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

هدف از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و tether می‌تواند بر اساس تحلیل‌های مختلف و شرایط متغیری که در بازار وجود دارد، برای هر فردی متفاوت باشد. فضای بازار کریپتوکارنسی هنوز بی‌ثبات است و فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در این بازار ممکن است بسته به تغییرات موقت و پویایی این فضا، در زمان‌های مختلف، متفاوت باشد؛ با توجه به تحلیل‌ها و بررس‌ها، به‌طورکلی، با احتمال بالایی می‌توان رمزارزهای پرطرف‌دار و معتبر زیر را به‌عنوان فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال پیش رو، معرفی کرد:

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین، به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال جهان، با استفاده گسترده و تحسین جهانی، همچنان بر بازار دارایی‌های دیجیتال حاکم است. بیت کوین روی بلاک چین اجرا می‌شود و تا همین اواخر هم دو مفهوم مهم استاندارد BRC20 و NFT ‌ها بخشی از اکوسیستم آن نبودند، اما به‌تازگی این دو مفهوم هم در تحولات اخیر ظهور کرده‌اند. استاندارد توکن معروف به BRC20 که با استاندارد ERC20 اتریوم قابل‌مقایسه است در شبکه بیت کوین استفاده شده و در بالای شبکه بیت کوین، برای ایجاد و مدیریت انواع توکن‌ها با این استاندارد به کار می‌رود.

ارز دیجیتال پولکادات را به این دلیل در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری جای داده‌ایم که قصد دارد قابلیت همکاری را میان سایر بلاک چین‌ها ایجاد کند. علاوه بر این، پروتکلش می‌تواند اوراکل‌ها و بلاک چین‌ها را با و بدون اجازه به هم مرتبط کند و در نتیجه، سیستم‌ها را قادر سازد تا در محیطی واحد با هم تعامل داشته باشند. زنجیره رله در کنار ایجاد بلاک چین‌های موازی و پاراچین‌ها برای کاربرد‌های خاص، قابلیت همکاری شبکه‌ها را هم فراهم می‌کند.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان هم این امکان را دارند تا از پولکادات و USDT، به‌عنوان بهترین رمزارز برای خرید استفاده کرده و از امنیت این شبکه، بدون نیاز به توسعه پروتکل‌های امنیتی خود بهره ببرند. گاوین وود، یکی از مخترعان اصلی اتریوم، پولکادات را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. ارزش بازار این ارز دیجیتال حدود ۵۳٫۲۳ میلیارد دلار است و در سال ۲۰۲۳، یکی از ارزهای دیجیتال با بیشترین بازدهی بود.

کاردانو توسط تیمی از محققان و اساتید متخصص در فناوری بلاک چین در سراسر جهان مدیریت می‌شود، ارزشش در طول زمان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و در حال حاضر (در زمان نگارش این مقاله) یکی از بهترین ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و خرید به حساب می‌آید؛ این پلتفرم زمان انتقال پول را کاهش می‌دهد.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین در دنیای جذاب ارزهای دیجیتال، رمزارزی متمایز و محبوب است؛ این میم کوین اولین‌بار در قالب یک شوخی اینترنتی توسعه داده شد و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. همین حالا هم جامعه کاربری گسترده و وفاداری دارد. ارزش دوج کوین ناشی از پذیرش و تحسین گسترده آن است؛ افراد مشهور و قدرتمند و سلبریتی‌های زیادی به آن توجه کرده‌ و بر جذابیت آن افزوده‌اند، اما از طرفی هم دقت داشته باشید که این رمزارز نوسانات قیمتی بالایی هم دارد.

ریپل (Ripple)

با گسترش تعامل‌ها و همکاری‌های ریپل در بخش مالی، به‌عنوان راهکاری برای ارسال حواله‌ها و انتقال بین‌المللی پول محبوبیت پیدا کرده است.

پالیگان (Polygon)

علاوه بر این، شبکه پالیگان با مشارکت با ابتکارات شناخته‌شده و اکوسیستم در حال گسترش مدام در حال پیشرفت است و قصد دارد با پیونددادن چندین بلاک چین و ارائه تجربه کاربری روان و جذاب، پذیرش گسترده‌تر رمزارزهای را ترویج کند. قیمت توکن بومی پالیگان، یعنی در نیمه اول سال ۲۰۲۳، تقریباً دوبرابر شد و تا اواسط فوریه از حدود ۰٫۷۵ دلار به بیش از ۱٫۵ دلار رسید.

سولانا، به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، ظرفیت زیادی برای مدیریت حجم بالای تراکنش‌ها در هر ثانیه را با هزینه‌ای پایین ارائه می‌دهد.

آوالانچ قصد دارد با ارائه ابزارهایی به توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز قوی و مؤثر، به مشکلات مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده که بسیاری از شبکه‌های بلاک چین با آن مواجه هستند، رسیدگی کند.

لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین که دو سال پس از معرفی بیت کوین توسط چارلی لی عرضه شد، رمزارزی غیرمتمرکز است و انگیزه اصلی توسعه آن هم غلبه بر محدودیت‌های موجود در شبکه بیت کوین بود. اگرچه این ارز دیجیتال و بیت کوین شباهت‌های زیادی دارند، اما سرعت تراکنش لایت کوین از بیت کوین بالاتر است. علاوه بر این، لایت کوین به دلیل عرضه کلی زیادش، سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود و از آن می‌توان برای اهداف مختلفی، مانند ارسال پول به خارج از کشور و خرید محصولات و خدمات استفاده کرد.

شیبا اینو، ارز دیجیتالی جامعه‌محور، با جامعه کاربری پویایی است که از قابلیت‌ها و امنیت پیچیده اکوسیستم اتریوم بهره می‌برد. این ارز دیجیتال در طول سال گذشته (۲۰۲۳)، رشد قابل‌توجهی داشته است و پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای آینده از خود نشان داده است؛ به همین دلیل هم آن را در فهرست بهترین ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری قرار داده‌ایم.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

همان‌طور که گفتیم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند پرریسک باشد، بااین‌حال، اگر به دنبال کسب سود سریع از این بازار هستید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمتی بالا، این هدف را محقق کنید.

بیت‌ کوین (Bitcoin)

بیت‌ کوین به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت محبوب است، اما می‌توان از نوسانات آن برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز استفاده کرد. ویژگی‌هایی مانند محدودیت عرضه، قابلیت تقسیم‌پذیری، جابه‌جایی و انطباق با تکنولوژی‌های جدید، این ارز را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تبدیل کرده است. بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌ها و نسبت عرضه به تقاضا برای بیت‌ کوین، ارزش این ارز می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به ۱ میلیون دلار برسد. بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، بیت‌ کوین را نوآوری فناورانه‌ای معرفی کرده که می‌تواند به بهبود سیستم مالی کمک کند.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم دومین ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار است که مبتنی بر شبکه بلاک چین هوشمندی توسعه داده شده و امکان اجرای قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. توکن بومی اتریوم، اتر نام دارد که از آن می‌توان برای پرداخت هزینه‌های شبکه و اجرای قراردادها استفاده کرد. اتریوم دارای ویژگی‌هایی مانند توسعه‌پذیری، قابلیت ارتقا و تعامل‌پذیری است و بر اساس تحلیل‌های منتشرشده، در حال حاضر در روندی صعودی در حال حرکت است؛ زمان خرید است!

دکمه بازگشت به بالا