مقایسه پژو پارس سال سفارشی با پژو پارس سال سفارشی elx
موتور XU7P : با ارتقای موتور XU7 به XU7P افزایش توان و گشتاور در حدود 10 درصد و همچنین کاهش حداکثری مصرف سوخت ، ارتقای سامانه خنک کاری موتور با استفاده از سامانه هواگیری خودکار و تغییر نمای ظاهری موتور از جمله بهبود های صورت گرفته در این نوموتور میباشد .

تفاوت پارس سال سفارشی معمولی با سفارشی ELX
در حال حاضر ایران خودرو چند مدل پژو پارس را معرفی کرده که سفارشی نام دارند ، بعضی از این سفارشی ها که ELX نام دارند نسخه فول تری نسبت به سفارشی های معمولی هستند .
از جمله تفاوت های این دو خودرو با پژو پارس سال معمولی میتوان به موارد زیر اشاره کرد .
در نسخه ی پژو پارس سال سفارشی:
• مجهز بودن به ترمزهای دیسکی 4 چرخ
•شیشه عقب های دودی فابریک
•دارا بودن رینگ های آلومینیومی
• در نسخه ی پژو پارس سال ELX سفارشی :
• مجهز بودن به ترمز های 4 چرخ دیسک
• دارابودن سیستم مولتی مدیا (مانیتور)
• چراغ های عقب دودی
• چراغ خطر سوم سقفی
• شیشه های عقب دودی
• تریم دو رنگ مشکی کرم
• تودوزی پارچه ای
• دوربین دنده عقب
• اخطار کاهش باد لاستیک ها
• رینگ آلومینیومی
نمای ظاهری
نمای ظاهری این خودرو همان نمای آشنای همیشگی است. پارس دارای همان نمایی است که از پژو 405 سراغ داشتیم با تغییراتی در کاپوت و صندوق عقب، سپرها، جلو پنجره و البته چراغ های جلو و عقب که باعث ارتقای ظاهر این خودرو نسبت به 405 شده است. پارس ELX سفارشی نسبت به سایر مدل ها دارای تفاوت های اندکی است، از جمله این تفاوت ها می توان به چراغ های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ های آلومینیومی 15 اینچی (تنها پارس سال و پارس سال XU7P از رینگ فولادی استفاده می کنند) و شیشه های دودی عقب (در تمامی مدل های سفارشی) اشاره کرد. به هر حال ظاهر پارس هنوز هم طرفداران خود را دارد.
کابین و امکانات رفاهی
در داخل کابینELX سفارشی نیز تقریبا همه چیز مانند قبل است. جلو داشبورد، همان نمونه ارتقا یافته است که زمانی به جلو داشبورد سوناتایی معروف شد. تریم دو رنگ مشکی-کرم و طرح چوب باعث می شود که نمای داخلی قدری لوکس تر احساس شود، البته کیفیت متریال کابین چندان مطلوب نیست. طراحی کلی داشبورد نسبتا قابل قبول است و فرمان به خوبی در دست قرار می گیرد. چیزی که نسبت به مدل های دیگر جلب توجه می کند، مانیتور و سیستم مالتی مدیای خودرو است، آمپرهای پشت فرمان دیجیتال و دسته راهنمای جدید از دیگر تفاوت های نمونه ELX سفارشی با دیگر مدل های پارس است.
پژو پارس در تمامی مدل ها به امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، ایموبلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت، کمربند جلو با تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، دماسنج، شیشه های برقی چهار درب، روکش صندلی پارچه ای و تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب مجهز است. در مدل های LX، LX سفارشی TU5 و مدل های ELX سفارشی علاوه بر تجهیزات فوق آینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو نیز وجود دارد. مدل های ELX سفارشی به آمپرهای پشت فرمان دیجیتال، دسته راهنمای طرح جدید و شیشه های عقب دودی (تمامی مدل های سفارشی)، سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و سیستم اخطار کاهش باد لاستیک ها هم مجهز هستند. مدل ELX سفارشی TU5 تنها مدل پارس است که به کروز کنترل مجهز شده است. بنابراین اگر از کروز کنترل صرفنظر کنیم، پارس ELX سفارشی با موتور XU7P، مجهزترین نمونه پارس به حساب می آید. در مجموع باید تجهیزات پارس ELX سفارشی XU7P را قابل قبول ارزیابی کرد اما نباید فراموش کرد که پارس ELX عرضه شده توسط ایران خودرو در سال 1383 به تجهیزاتی نظیر گرمکن و سردکن صندلی هم مجهز بود که اگرچه این سیستم ها بدون ایراد نبودند و کاستی هایی داشتند، امروز پس از گذشت نزدیک به 2 دهه، نمونه های تولیدی بعضی از آن تجهیزات را ندارند.
فروشندگانی که به فروش خودرو قسطی می پردازند، معمولا در ازای این کار چک، سفته، وثیقه و یا دیگر مدارک با ارزش را از خریدار طلب می کنند. همچنین برخی دیگر نیز خواستار دریافت مدارک یک فرد دارای صلاحیت به عنوان ضامن می باشند. البته هستند فروشندگانی که برای راحتی بیشتر مشتری، اقدام به فروش اقساطی خودرو با شرایط تحویل فوری بدون ضامن می کنند. بنابراین باید پیش از خرید اقساطی خودرو درباره فروشنده و یا فروشگاه مورد نظر تحقیق کافی انجام داده و از معتبر بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید زیرا قرار است مدارک مهمی را به آنان تحویل دهید.
بررسی و مشخصات فنی
پارس ELX سفارشی XU7P به همراه پارس سال XU7P و پارس سفارشی سال XU7P، نمونه هایی هستند که از موتور XU7P یا همان “XU7 پلاس” بهره می برند. این موتور در واقع موتور اصلاح شده نمونه قدیمی XU7 است. با تغییراتی که در موتور قبلی اعمال شده، به نظر می رسد تنها یک هدف مورد نظر ایران خودرو بوده است و آن هم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور می باشد. در واقع با یک موتور پیشرفته و پر بازده سر و کار نداریم و اساس کار همان موتور XU7 است که سال ها روی نمونه های مختلف پارس، سمند و حتی پژو 405 به کار رفته است. حتی توان، گشتاور و شتاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به پارس سال که اکنون تنها نمونه ارائه شده با موتور XU7 می باشد نیز کاهش داشته است اما مصرف خودرو طبق اعداد اعلامی ایران خودرو حدود 22 درصد کاهش یافته است که عدد قابل توجهی به حساب می آید. این پیشرانه از نوع 8 سوپاپ با حجم 1761 سی سی بوده و می تواند 97 اسب بخار توان در 5500 دور و 146 نیوتن متر گشتاور در 4500 دور تولید کند (100 اسب بخار در 6000 دور و 153 نیوتن متر در 3000 دور برای موتور XU7). نیروی موتور از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود، همچنین مصرف ترکیبی پارس با موتور XU7P برابر 7.06 لیتر در هر 100 کیلومتر (9.1 برای موتور XU7) و شتاب 0-100 پارس مجهز به این موتور 12 ثانیه (11 ثانیه با موتور XU7) توسط ایران خودرو عنوان شده است. علاوه بر موتورهای عنوان شده، پارس با موتور TU5 نیز عرضه می شود. این موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی که در پارس LX، LX سفارشی TU5 و ELX سفارشی TU5 مشترک است، با حجم 1587 سی سی قادر است به توان تولیدی 105 اسب بخار در 5600 دور و گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7.24 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. پارس با موتور TU5 شتاب 0-100 رسمی 13.2 ثانیه ای دارد.
رانندگی با پارس ELX سفارشی XU7P تقریبا مشابه نمونه های قدیمی با موتور XU7 است، با این تفاوت که صدای موتور کمتر به گوش می رسد. وضعیت شتابگیری خودرو از مدل هایی که به موتور TU5 مجهزند بهتر است و تقریبا مانند نمونه های قدیمی است. طبق ادعای ایران خودرو موتور XU7P کم مصرف ترین موتور نصب شده روی پارس است. مصرف سوخت در موتور XU7P به قدری از موتور XU7 بهتر است که عملکرد ضعیف تر موتور به میزان اندک را توجیه کند. در واقع می توان گفت بازدهی موتور تا حدی بهبود یافته است. هنوز زمان زیادی از ارائه این موتور نمی گذرد و شاید برای اظهار نظر در مورد قابلیت اطمینان آن به زمان بیشتری نیاز باشد اما گفته می شود در این موتور مشکل واشر سرسیلندر نیز تا حد زیادی برطرف شده است. با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها به نظر می رسد انتخاب پارس مجهز به موتور XU7P نسبت به نمونه های قدیمی منطقی تر باشد. البته نباید موتور TU5 را نیز فراموش کرد. اگرچه پارس مجهز به موتور TU5 گشتاور و شتاب کمتری نسبت به نمونه های دارای موتور XU7P دارد اما امتحان خود را به خوبی در بازار ایران پس داده است، مصرف سوختی نزدیک به موتور XU7P دارد و از تکنولوژی به روزتری برخوردار است.