عمومیکسب و کار استانها

پنجره UPVC بهتر است یا آلومینیومی؟

مقایسه پروفیل UPVC و آلومینیوم

در صورتی که قصد دارید از پنجره های دو  یا چندجداره برای ساختمان خود استفاده کنید؛ قطعا سر دوراهی انتخاب پنجره آلومینیومی یا UPVC قرار می گیرید. در این مقاله ما سعی میکنیم به تمامی جوانب هر دو نوع پنجره بپردازیم تا بتوانیم شما را در انتخابی آگاهانه یاری دهیم. همچنین از قیمت پنجره upvc مطلع شوید.

امنیت درو پنجره UPVC و آلومینیوم

هر دو پنجره های آلومینیومی و UPVC بسیار ایمن هستند، و امنیت قابل توجهی نسبت به پنجره های چوبی دارند که در صورت تخریب در معرض ورود اجباری قرار نمی گیرند. هم چنین سطح امنیت یک پنجره علاوه بر استحکام فریم ها به کیفیت یراق آلات و قفل های نصب شده به پنجره نیز بستگی دارد. مهم نیست که آلومینیوم یا UPVC را انتخاب کنید؛ در صورتی که قفل های بادوام، مدرن و چند منظوره داشته باشید، می توانید از امنیت پنجره خود اطمینان حاصل نمایید.

دوام در و پنجره UPVC در مقابل آلومینیومی

UPVC: یو پی وی سی از دهه 1980 تاکنون یک انتخاب محبوب برای قاب های پنجره بوده است. این فریم ها می توانند طی سالهای متوالی، بسیار کندتر از پنجره های چوبی و آهنی، تخریب شوند ولی از لحاظ کیفیت و دوام قابل مقایسه با پنجره های آلومینیومی نیستند.

آلومینیوم: یک فلز بسیار بادوام و مقاوم در برابر پوسیدگی است. به این معنی که طول عمر طولانی دارد و کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. پنجره های آلومینیومی با کیفیت بالا به راحتی می توانند بیشتر از 45 سال دوام بیاورند. برخلاف سایر فلزات، آلومینیوم زنگ نمی زند. بنابراین دیگر لازم نیست نگران قاب های پنجره خود باشید.

تفاوت عایق صوتی بین UPVC و آلومینیوم

انواع پنجره UPVC وپنجره آلومینیومی هردو عایق صوتی هستند.

قابل توجه است که بخش زیادی از عایق صوتی از خود لعاب ناشی می شود. تفاوت عایق صوتی بین پنجره آلومینیومی و یو پی وی سی به اندازه ای ناچیز است که این امر نمی تواند عامل بزرگی در انتخاب بین آن دو باشد.

مزیت های پروفیل آلومینیوم یا یو پی وی سی  با توجه به شرایط جوی

در مناطقی از لحاظ آب و هوایی شرایط خاص دارند، انتخاب پروفیل با توجه به مزیت و ویژگی های آن ها متفاوت است. مثلا در شهر هایی مثل رودبار و آباده که ورزش بادهای شدیدی وجود دارد استاتیک و مقاوت پروفیل ها بسیار مهم است که مقاوت پنجره در مقابل این شرایط چقدر باشد. در مناطق مرکزی ایران و مناطقی که گرم و تایش شدید آفتاب دارند، مزیت ثبات رنگ و مقاوت در برابر شرایط جوی این چنینی نقطه قوت برای آلومینیوم محسوب شده و آن را نسبت به پروفیل یو پی وی سی برتری می دهد.

مزیت های پروفیل آلومینیوم یا یو پی وی سی از نظر نما و زیبایی

عموما در نمای ساختمان ها پروفیل انتخابی گاها متفاوت خواهد بود. در مناطق شهری مرفه تر و قوی تر از لحاظ مالی عموما نمای ساختمان ها دارای جزئیات بیشتر می باشد که در این حالت سعی می کنند پروفیل انتخابی با نمای ساخته شده در تناسب باشد. اگر پروفیل یو پی وی سی استفاده شود عموما آن را لمینیت کرده ولی در بیشتر موارد برای زیبای و استحکام و صد البته جلوه بهتر از پروفیل های آلومینیوم سفارشی و غیر ساده مثل آنادایز یا لمینیت شده استفاده می کنند.

گروهی از برند ها بر روی پروفیل یو پی وی سی خود کاوری از جنس آلومینیوم اضافه میکنند که نمای بیرونی کار به صورت پروفیل آلومینیوم به نظر می آید و از داخل پروفیل یو پی وی سی است. یا نوعی دیگر که نیمه ی داخلی پروفیل یو پی وی سی و نیمه خارجی و بیرونی آن از جنس آلومینیوم  است و فراتر از یک کاور ساده است. این کار کمی استقامت را افزایش داده ولی در قیمت به علت یراق یو پی وی سی تاثیر کمتری می گذارد.

مقایسه پنجره UPVC پنجره آلومینیومی از نظر قیمت و هزینه

پنجره های آلومینیومی معمولا به دلیل هزینه بیشتر در ساخت مواد و تولید، گران تر از پنجره های UPVC هستند. با این حال، آلومینیوم نسبت به UPVC کمتر تخریب می شود و می تواند در طولانی مدت یک راه حل مقرون به صرفه تر باشد.

بیان اینکه پنجره های آلومینیومی چقدر هزینه دارند دشوار است. زیرا متغیرهای زیادی در آن دخیل هستند، مانند: اندازه دیافراگم، تعداد صفحه ها در پنجره، لعاب، مکانیسم قفل، رنگ و کیفیت آلومینیوم مورد استفاده

اگر پنجره های آلومینیومی برای شما جذاب هستند ولی نسبت به تامین بودجه آن تردید دارید؛ اصلا نگران نباشید.

بسیاری از تولید کنندگان مدل های مختلفی از پنجره را برای بودجه های مختلف ارائه می دهند. بنابراین ارزش این را دارد که با یک متخصص صحبت کنید تا بتوانید پنجره دلخواه خود را متناسب با بودجه درنظر گرفته شده تهیه کنید.

در نهایت، هرچه یک پنجره از نظر حرارتی کارآمدتر باشد و از امنیت بیشتری نیز برخوردار باشد، صرف نظر از اینکه UPVC باشد یا آلومینیومی، گران تر خواهد بود.

همه چیز به خود شما بستگی دارد. شما می توانید فریم های UPVC ارزان تر را انتخاب کرده و قفل های ارزان تر و مطمئن تری را انتخاب کنید. از طرف دیگر، اگر استایل بسیار مهم است، می توانید هزینه بیشتری برای قاب های آلومینیومی بپردازید و از شیشه های دو جداره و لعاب سه گانه استفاده کنید تا پنجره شگفت انگیزی داشته باشید.

مزیت محیط زیستی پروفیل upvc یا پروفیل آلومینیوم؟

پروفیل آلومینیوم چون به طبیعت بر میگردد برای محیط زیست بهتر است، ولی در عمل فرایند فراوری و نحوه اماده سازی آن مثلا حمام های کروماته که جهت شستشوی شاخه های آلومینیوم استفاده می شود یا لعاب های آکرلیکی و پلی استری که برای رنگ پروفیل و یا موادی که برای روکش و آنادایز استفاده می شود برای محیط زیست زیان اور جز عوامل سرطان زا محسوب می شوند.
در مقابل یو پی وی سی فرایند اماده سازی آن باعث ایجاد بخار اب شده که برای محیط زیست امری مفید است، ولی خود پروفیل به دلیل ماهیت شیمیای امکان برگشت پذیری به طبیعت را ندارد.

انتخاب در بین این دو نوع از پنجره‌ها، بحثی است طولانی مدت که اغلب صاحب خانه ها را در هنگام تعویض پنجره‌های جدید، در تصمیم گیری دچار مشکل می‌کند. در این مطلب ما قصد داریم نگاهی به مزایای و معایب این دو نوع پنجره آلومینیومی یا upvc بپردازیم و به شما کمک کنیم با توجه به بودجه و دارایی خود انتخاب درست را انجام دهید.

از دهه 1980 به این طرف استفاده از از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده است. این پنجره‌ها از یک مواد بادوام و مقاوم در برابر پوسیدگی تشکیل شده اند که باعث افزایش طول عمر آن ها می‌شود. همین امر نیاز به تعمیر و نگهداری را کم می‌کند. به هر حال این پنجره‌ها امکان دارد که در طول سال ها دچار فرسودگی شوند. البته خیلی آهسته تر از پنجره‌های معمولی ولی به مرور بعد از 20 تا 30 سال باید جایگزین شوند.

آلومینیوم هم یک ماده بسیار بادوام است، اما پنجره‌های آلومینیومی با کیفیت بالا می‌تواند تا ۴۵ سال دوام بیاورند. زیرا آنها به همان شیوه‌ای که پنجره‌های upvc تحلیل می‌روند فرسوده نخواهند شد و عمر بیشتری خواهند داشت. آلومینیوم بر خلاف فلزات دیگر زنگ نمی زند و همین امر باعث می‌شود که در مورد لکه هایی که بعداً به علت زنگ زدن در کناره های پنجره و در قسمت فریم ها خودش را نشان می دهد نگران نباشید.

بازده حرارتی پنجره آلومینیومی و  پنجره upvc

در مورد بازده حرارتی و پنجره upvc اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم باید عرض کنیم که یکی از دلایل اصلی اینکه آلومینیوم در زمان های گذشته نسبت به upvc از محبوبیت کمتری برخوردار بود به علت بازده حرارتی پایین آن بود. آلومینیوم ماده‌ای بسیار رسانا است که به این معنی است که گرما می‌تواند به آسانی از آن عبور کند. برای یک مدت زمانی حتی پنجره‌های آلومینیومی نسبت به پنجره‌های upvc کمتر مورد استفاده قرار می گرفت و کارایی زیادی نداشت. ‌

با این حال تکنولوژی در طی چند دهه گذشته رشد بسیاری کرده و راه طولانی را پیموده است.  امروزه پنجره‌ها و درب هایی را می بینیم که از جنس آلومینیومی هستند و گرمای بسیار کمی را هدر می‌دهند. ‌

برخی از تولید کنندگان حتی از لایه‌های پلی آمید در این نوع از پنجره‌ها استفاده می‌کنند، که یک عایق بسیار کار آمد است.

در نهایت، سطح بازده حرارتی ارائه‌شده توسط هر دو پنجره آلومینیومی و پنجره upvc متغیر است و به کیفیت مواد و فرایندهای تولیدی مورد استفاده بستگی دارد. ‌

پنجره‌های دوجداره آلومینیومی می‌توانند مانند پنجره‌های upvc از هدر رفتن بیش از حد گرما جلوگیری کنند. مطمئن شوید که (درجه‌بندی انرژی پنجره) را بر روی برندی که در نظر می‌گیرید، و می‌خواهید آن را بخرید چک کنید. هر پنجره‌ای که به تازگی نصب شده است باید حداقل C باشد، اما هر دو نوع پنجره آلومینیومی و پنجره  upvc قادر به ارائه رتبه‌های ++A نیز هستند.

امنیت در پنجره آلومینیومی و پنجرهupvc

به لطف طبیعت بادوام آن‌ها، هر دو پنجره آلومینیومی و پنجره upvc کاملاً ایمن هستند و به طور قابل‌توجهی ایمنی آن ها بیشتر از پنجره‌های چوبی ای است که می‌توان با تخریب آن ها به زور وارد خانه شد. سطح امنیتی که یک پنجره فراهم می‌کند بر پایه کیفیت قفل‌های نصب‌شده بر روی آن نیز بستگی دارد. ‌

مهم نیست که شما پنجره‌های آلومینیومی یا upvc را انتخاب کنید به شرطی که بتوانید قفل های جدید و مدرن تهیه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که پنجره‌ها ایمن خواهند بود. ‌

تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره upvc از نظر عایق صوتی

در مورد تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC از نظر عایق صوتی باید عرض کنیم که یکی از مزایای پنجره‌های UPVC نسبت به آلومینیومی این است که آن ها عملکرد بهتری در عایق صوتی دارند. این به این معنی نیست که بگوییم پنجره‌های آلومینیومی در عایق صوتی بد هستند، اما پنجره‌های UPVC در خصوص نویز و عایق صوتی بودن، عملکرد بهتری از آن ها دارند. ‌

با این حال، شایان‌ذکر است که مقدار زیادی از عایق صوتی بودن از خود شیشه می آید و نه فریم پنجره. اگر شما پنجره‌های دو جداره را برگزینید مطمئناً خانه شما آرام تر خواهد بود و حتی اگر سه جداره باشد؛ در این صورت این گونه پنجره‌ها عایق صوتی بیشتری را برای شما فراهم می آورند.

اگر شما در یک ناحیه پر سر و صدا زندگی می کنید upvc ممکن است بهترین انتخاب باشد. اما برای بیشتر صاحب خانه ها تفاوت عایق صوتی بین دو ماده upvc  و آلومینیوم را فاکتور مهمی برای انتخاب بین این دو نمی‌دانند.

پنجره‌های آلومینیومی با ظاهری به صورت چوب می‌تواند برای کسانی که دوست دارند از ظاهر قدیمی و سنتی چوب اما خاصیت دوام بالای آلومینیوم استفاده کنند؛ انتخابی عالی و مناسب باشد.

تفاوت‌های زیبایی‌شناسی پنجره آلومینیومی و پنجره upvc

اگر بخواهیم تفاوت‌های زیبایی‌شناسی پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC  را بررسی کنیم خوب است اشاره کنیم که یکی از دلایل افزایش محبوبیت پنجره‌های آلومینیومی در سال‌های اخیر، سطح صاف و صیقلی است که این نوع پنجره‌ها ارائه می‌کنند. فریم‌های پنجره آلومینیوم می‌توانند بسیار باریک تر از upvc باشند. این خاصیت به آن‌ها جلوه زیبایی می بخشد که باعث می‌شود استفاده از آن در خانه‌های مدرن شایسته تر باشد. مزیت دیگر پنجره‌های باریک این است که زاویه دید پنجره را بهتر می‌کند. بنابراین اگر بخواهید که خانه شما از نمای بیرون، خوب‌تر و زیباتر دیده شود استفاده از پنجره‌های آلومینیومی توصیه می‌شود. همچنین شایان‌ذکر است که با وجود فریم‌های باریک آلومینیومی این پنجره‌ها به اندازه کافی قوی هستند که شیشه های بزرگ را با اطمینان نگه دارند.

ویژگیهای پنجرههای upvc:

  1. رنگهای مختلف
  2. ظاهر پلاستیکی
  3. ارزش بالا

پنجره‌های upvc بیشتر به حجیم بودن و ناخوشایند بودن، معروف هستند.  معمولاً ظاهری پلاستیکی به ویژه برای مالکان خانه که چیزی منحصر به فرد می خواهند خوشایند نیست. ‌

رنگ سفید، رنگ نسبتاً ارزانی است و به همین دلیل رایج‌ترین رنگ مشاهده‌شده در املاک بریتانیا است، اما رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند. اگر می‌خواهید چیزی بیشتر از رنگ‌های  معمولی را انتخاب کنید، رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند. همچنین می‌توانید فریم‌های upvc که طرح چوب روی آن کار شده است را نیز تهیه کنید.

دکمه بازگشت به بالا