عمومیکسب و کار استانها

چگونه ورق گالوانیزه را رنگ کنیم؟

آشنایی با رنگ ورق گالوانیزه

یکی از مواردی که می‌تواند به زیبایی در ساخت و ساز کمک کند، استفاده از ورق‌های رنگی جذاب است. ورق‌های گالوانیزه به طور کلی ظاهری فلزی و براق دارند و قیمت ورق قطعات با توجه به نوع آن متفاوت است. برای اینکه بتوانید از این ورق‌ها در رنگ‌های شادی مثل قرمز و آبی استفاده کنید، محصول شما باید از پروسه رنگ‌آمیزی عبور کند. رنگ‌آمیزی ورق در قیمت ورق گالوانیزه‌ ای که شما خریداری می‌کنید تاثیر می‌گذارد. برای آشنایی با رنگ ورق گالوانیزه شما را به مطالعه مقاله زیر دعوت می‌کنیم.

گالوانیزه کردن چیست؟

گالوانیزه کردن به فرآیند و عملیاتی گفته می‌شود که بر روی آهن و فولاد به منظور جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی اعمال می‌شود. گالوانیزه کردن روش‌های متفاوتی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند در قیمت نهایی کالا تاثیر بگذارند. یکی از روش‌های شناخته شده گالوانیزاسیون، روش قوطه ور کردن در حوضچه‌ مذاب است. این روش از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و با سرعت عمل بالایی انجام می‌شود.

این ورق ها را با رنگ های مخصوصی رنگ آمیزی می کنند تا علاوه بر زیبایی ظاهری ، استحکام و مقاومت آن را افزایش دهند. محصولات فلزی تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن دارند و این اکسید شدن به مرور باعث زنگ زدگی و از بین رفتن فولاد و… می شود به همین دلیل محصولات فلزی را علاوه بر گالوانیزه کردن با رنگ نیز پوشش می دهند. در این مقاله توضیحاتی در مورد رنگ مخصوص داده می شود، امیدواریم که برای شما مخاطب گرامی مفید باشد. جهت مشاهده ویدئو به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

روش رنگ‌ آمیزی ورق گالوانیزه

نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه یکی از مواردی است که از طرف کاربران مرکزآهن به عنوان سوالی مهم مطرح شده بود. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید که رنگ آمیزی ورق گالوانیزه کار هر کسی نیست و مراحلی سخت دارد. دلیل این پیچیدگی، سطح صاف و صیقلی این نوع ورق است. صافی سطح باعث می‌شود رنگ به سختی روی سطح قرار گرفته و به سرعت خشک نشود. قبل از اینکه وارد جزیات نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه بشویم باید روش های رنگ را بشناسید.

روش اول رنگ آمیزی، در کارخانه سازنده انجام می‌شود. در این روش در داخل گوره روی ورق گالوانیزه را با رنگ پوشانده و ظاهری زیبا، براق و جذاب به آن می‌دهند. یادگیری این روش برای شما کارایی نخواهد داشت چرا که توسط شخص قابل اجرا نیست. روش دوم که در این محتوا به بررسی آن می‌پردازیم، رنگ آمیزی دستی ورق گالوانیزه است.

مراحل زیر سازی و رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

برای رنگ آمیزی انواع ورق‌های گالوانیزه به روش دستی باید مراحل زیر را بشناسید و بر طبق آن‌ها اقدام کنید.

1- برای موفقیت در زمینه رنگ آمیزی ورق‌های گالوانیزه باید روی سطحی تمیز و بدون چربی عملیات رنگ‌ آمیزی را انجام بدهید. در این میان همچنین بررسی کنید که ورق شما سالم و کاملا بدون حفره و سوراخ باشد. برای تمیز کردن سطح ورق گالوانیزه از مواد شوینده قوی استفاده می‌کنند. یکی از مواد بسیار کاربردی برای تمیز کردن سطح ورق، وایتکس است.

2-  بعد از آن ورق را کاملا خشک می کنند و با پارچه آن را تمیز می کنند. بر روی ورق ها زنگ سفیدی که مانند شوره است وجود دارد ( ) که باید از طریق سمباده زدن آن ها را از بین ببرند. سنباده را به صورت دورانی (دایره ای شکل) می کشند ، این کار کمک می کند که تمامی سطوح یک دست و صاف شوند. بعد از سنباده کشی باید یک پارچه خیس شده با آب گرم را بر روی ورق کشید تا تمامی رنگ های سنباده شده از بین بروند.

3- در مرحله بعدی ؛ باید با یک ماده اسیدی که درصد کمی از خواص اسید را دارد ، ورق را شستشو داد. اصولا از سرکه سفید استفاده می کنند. سرکه سفید را روی ورق گالوانیزه با یک پارچه می کشند تا رنگ بر روی ورق به خوبی قرار بگیرد و سُر نخورد این کار باعث می شود که ورق زبر شود. بعد از آن که ، یکی دو ساعت از سرکه زدن گذشت ورق شروع به خوردگی (خورده شدن) می کند و رنگ های اضافی از آن پاک می شود. این کار برای این است که رنگ بهتر بر روی ورق قرار بگیرد (در اصطلاح رنگ روی ورق خوب بخوابد) . این مرحله نیاز به زمان دارد تا کاملا ورق خشکِ خشک شود.

4- در این مرحله با استفاده از فرچه یا به وسیله اسپری، پرایمری پایه لاتکس را روی سطح می‌زنند. اگه می‌خواهید محصول نهایی شما در برابر هرگونه خش و خراش مقاوم باشد، حتما از یک لایه پرایمر اپوکسی نیز استفاده کنید. این مورد برای افرادی که می‌خواهند ورق گالوانیزه را در محیط‌های صنعتی یا باز استفاده کنند بسیار اهمیت دارد.

5- بعد از زدن پرایمر می گذاریم که زمانی حدود دو تا شش ساعت بگذرد تا پرایمرها کاملا خشک شود. نباید پرایمرها خیس باشند به این خاطر که اگر پرایمر خیس باشد مانع از چسبیدن رنگ به سطح می شود. 5 مرحله فقط برای زیرسازی نیاز است.

6- بعد از آن رنگ های مخصوص گالوانیزه را به عنوان لایه اول بر روی سطح می زنند تا خشک شود. این رنگ را با قلم مو ، فرچه یا اسپری انجام می دهند. بعد از چهار ساعت لایه دوم از رنگ های مخصوص را بر روی ورق می زنند تا کاملا آماده شود. برای ورق های گالوانیزه اصولا از دو لایه رنگ استفاده می کنند. البته در صورتی که از رنگ های مخصوص گالوانیزه استفاده شود دو بار کفایت می کند.

7- زمانی که عملیات رنگ ورق به اتمام رسید و رنگ ورق نهایی شما خشک شد، فردی به عنوان ناظر کنترل کیفی نتیجه کار را بررسی می‌کند. در زمان نظارت مواردی از جمله ضخامت رنگ، تطابق با استانداردهای مربوط به رنگ آمیزی ورق، میزان چسبندگی رنگ و کیفیت رنگ روی سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله بررسی ابتدا یک تست ظاهری با چشم غیر مسلح انجام می‌شود، سپس با استفاده از استاندارد DIN EN ISO 2360 ضخامت لایه رنگ آمیزی تست می‌شود.

در این مرحله رنگ باید با استاندارد ISO7724 مطابقت داشته باشد. سپس با توجه به استاندارد DIN EN ISO 2409 تست چسبندگی انجام می‌شود. تست چسبندگی حساس ترین قسمت نظارت است. نگرانی های اصلی از میزان چسبندگی رنگ را با روش های مختلف بررسی می کنند که  از آن جمله روش Cross-cut می باشد. (روش تست چسبندگی به این صورت است که در فواصل مشخص و معین به صورت عمود مقداری از رنگ را با نوار چسب جدا می کنند و مورد آزمایش قرار می دهند.) در صورتی که همه مراحل مورد تایید قرار بگیرد ورق برای بسته بندی و عرضه در بازار آماده می شود.

رنگ مخصوص گالوانیزه چه ویژگی هایی دارد؟

این رنگ با رنگ های معمولی متفاوت است و نوع ساختار و فرمولاسیون آن به گونه ای دیگر است. به طور مثال تفاوت رنگ گالوانیزه با رنگ معمولی را می توان بدین صورت دسته بندی کرد:

  • مدت زمان خشک شدن رنگ مخصوص گالوانیزه از رنگ معمولی کمتر است و زودتر خشک می شود.
  • ترکیب این رنگ به گونه ای است که چسبندگی آن بسیار بالا بوده و به خوبی روی سطح ورق می چسبد.
  • به خاطر چسبندگی بالا این رنگ پوسته پوسته یا چروک نمی شود و بعد از خشک شدن هم ریزشی به صورت پودری ندارد.
  • مقاومت بالا این رنگ در برابر دما و حرارت بالا با رنگ های معمولی بسیار فرق دارد به صورتی که این رنگ ها در برابر حرارت تغییر رنگ نمی دهند و ذوب هم نمی شوند.
  • رنگ های مخصوص قابلیت تعمیر دارند. یعنی اگر این ورق ها خراشیده بشوند و خطی بر روی سطح بماند با یک دستمال تمیز آن خراشیدگی را تمیز می کنیم و با یک محلول ترمیمی که حاوی RAL باشد قسمت آسیب دیده را ترمیم می کنیم.
  • ضد اشعه UV خورشید است.
  • در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاوم است.
  • قابلیت شست و شو دارد.
  • همانند عایقی روی ورق عمل کرده و از هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می‌کند.
  • مراحل اجرایی و پیاده سازی رنگ گالوانیزه آسان بوده و با استفاده از قلم و اسپری انجام می‌شود.
  • در رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه، امکان رنگ مجدد وجود دارد.
  • از رنگ‌های گالوانیزه در تمام شرایط آب و هوایی می‌توان استفاده کرد.
  • این نوع رنگ در برابر ضربه و چکش خوردگی، مقاومت بالایی دارند.

مشخصات رنگ گالوانیزه

از رنگ‌های گالوانیزه برای رنگ آمیزی آلومینیوم، منیزیم، فولاد و … نیز استفاده می‌شود. این محصولات دارای خاصیت نانو هستند. نانو به عنوان یکی از پوشش های جدید شناخته می‌شود؛ در این پوشش یک لایه نازک با شفافیت بالا روی سطح ورق قرار می‌دهند.

رنگ‌های گالوانیزه از نظر هزینه بسیار مناسب بوده و به راحتی قابل تهیه هستند. مقاومت این رنگ نیز مناسب و بالا تعریف شده است. در نانو یک پوشش با روی (Zn) وجود دارد که هدف آن جلوگیری از خوردگی ورق است. توجه داشته باشید که مراحل و مکانیزم تولید ورق‌های رنگی (ورق‌های رنگی دست ساز) عموما مشابه هستند؛ هرچند برای تولید آن‌ها از مواد اولیه مختلف، ضخامت‌های مختلف و مراحل متنوعی استفاده می‌شود. موادی که برای تولید روق‌های رنگی استفاده می‌شود در کیفیت آن و قیمت تاثیر بسزایی می‌گذارند.

یکی از مراحلی که روی کیفیت نهایی ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد، فرآیند پولیش یا همان چربی زدایی است. این مرحله کمک می‌کند محصول نهایی بهتر رنگ آمیزی شده و دوام بالاتری داشته باشد. در واقع بعد از انجام پولیش رنگ‌ های مختلف روی ورق‌ های گالوانیزه زده می ‌شود؛

بنابراین اگر چربی ‌به خوبی از بین نروند رنگ یک‌ دست و صفحه ‌ای صیقلی و زیبا نخواهیم داشت. در این ‌صورت نتیجه کار مانند صفحه‌ ای است که روی آن گرد پاشیده باشند و از نظر ظاهری زیبا نیست. به علاوه جنس رنگی هم که استفاده می ‌شود در تولید یک ورق رنگی مرغوب تأثیر زیادی دارد. به همین دلیل پارامتر کیفیت رنگ برای شرکت‌ های تولید کننده ورق ‌های گالوانیزه رنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورق رنگی چیست؟

برای اینکه بتوانید ورق رنگی مرغوب تهیه کنید مخصوصاً اگر تجربه اولتان برای خرید این محصول می‌ باشد باید ابتدا خود ورق رنگی را به ‌خوبی بشناسید. ورق ‌های رنگی عمدتاً از جنس گالوانیزه هستند که با پوشش ‌های رنگی مخصوص در انواع رنگ‌ های مختلف تولید می ‌شوند.

این پوشش ‌های گالوانیزه رنگی در طول یک فرایندی به نام الکترواستاتیک تولید شده و بیشتر از همه صنایع در ساخت ‌و ساز مصرف می ‌شود. علت مصرف زیاد این ورق ‌ها استفاده از رنگ ‌های بسیار جذاب برای انواع ساخت ‌و ساز به‌ خصوص شیروانی ‌ها می‌ باشد.

فواید رنگ گالوانیزه

این رنگ علاوه بر این که بر روی ورق استفاده می شود در دیگر محصولات فلزی نیز به کار برده می شود که این به خاطر خواص آن است. به طور مثال این رنگ از نقاط جوش کاری شده و سوراخ کاری شده محافظت می کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

می توان برای ترمیم ، لکه گیری و شارژ مجدد سازه های گالوانیزه شده استفاده کرد. از کاتدیک سازه های فلزی محافظت می کند و انجام آن نیازی به نیروی متخصص ندارد. تنوع رنگی برای ورق های گالوانیزه بیش از 16 رنگ است که با ضخامتی در حدود 35 میکرون تولید می شوند. طیف این رنگ ها عبارتند از سبز ، سفید ، قهوه ای ، بنفش ، نارنجی ، قرمز ، خاکستری و… است.

گالواکوت چیست؟

یکی از رنگ‌هایی که برای ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، گالواک نام دارد. گالواک از جمله رنگ‌هایی است که به پرایمر نیاز ندارد. میزان چسبندگی این رنگ‌ها به سطح از دیگر رنگ‌های مشابه بهتر است. سختی گالواکوت بالا است، دلیل میزان سختی بالا خواص مکانیکی این محصول است. از طرفی میزان سختی کمک می‌کند نیاز به فام از بین برود. این نوع محصول قابلیت اشتعال ندارد و ترموپلاست است.

اگرچه این محصول به عنوان رنگ مخصوص گالوانیزه شناخته شده است اما برای همه سطوح فلزی قابلیت استفاده دارد. ویژگی بسیار مهم این رنگ بدون بو ، بدون حلال ، با پایه آب  و همراه با محیط زیست است. رنگ های مخصوص گالوانیزه در سه دمای 200 ، 600  و 1200 درجه سانتی گراد حرارت می بینند تا زمانی که بر روی فلز قرار می گیرند نسبت به دما و حرارت مقاوم باشند.

کاربرد رنگ گالوانیزه

به خاطر این که رنگ به ورق های گالوانیزه پوشش دهی و مقاومت بیشتر می دهد و میلگرد ظفر بناب عمر مفید آن را افزایش می دهد از این محصول در سقف ساختمان ها ، اتاق های فنی و کنترل کننده ، عایق های کانکس و کانتینر ، بدنه لوازم های خانگی ، کابینت ، قاب فلزی پنجره ها  ، کانال های تهویه هوا و… استفاده می شود.

اسپری زینک گالوانیزه

یکی از روش های رنگ گالوانیزه، استفاده از اسپری زینک گالوانیزه است. زینگ گالوانیزه ترکیبی از پودر روی و رنگ است که حدود 400 میلی گرم وزن دارد. این اسپرها مقاومتی تا 600 درجه سانتی گراد از خود نشان می‌دهند. اسپری زینک گالوانیزه را در دو رنگ نقره‌ای و طوسی می‌توان تهیه کرد. از این رنگ علاوه بر ورق گالوانیزه برای اپوکسی و پلی اورتان نیز می‌توان استفاده کرد.

این نوع رنگ ویژگی‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها سرعت بالای خشک شدن رنگ است. زمان خشک شدن رنگی اسپری نسبت به قلمو بسیار سریع است و تنها یک ساعت زمان می‌برد. از جمله برندهایی که می‌توانید اسپری رنگ ورق گالوانیزه را از آن‌ها تهیه کنید، می‌توان به رنگ دوپلی کالر، ویکون، امبروسول، زتکس و … را نام برد.

چگونه ورق رنگی مرغوب خریداری کنیم؟

ورق ‌های رنگی فلزی یکی از پرکاربردترین محصولات صنایع فولاد می ‌باشند که به نام ورق ‌های گالوانیزه رنگی نیز در بازار شناخته می ‌شوند. با پیشرفت روز به روز صنایع و رفتن تولیدات به سمت هر چه زیباتر و جذاب ‌تر شدن، امروزه استفاده از این ورق ‌های رنگی نیز بسیار زیاد شده است.

به علاوه ویژگی‌ های خاص انواع ورق رنگی و باز گذاشتن دست طراح برای تولید انواع طرح‌ های خاص باعث مصارف بیشتر ورق ‌های رنگی شده است اما متأسفانه همه این محصولات مرغوبیت کافی ندارند و خریداران برای خرید آن باید به نکات مختلفی توجه نمایند تا بتوانند یک محصول مرغوب خریداری کنند.

برای چه کارهایی می ‌توانیم ورق رنگی خریداری کنیم؟

ورق گالوانیزه رنگی را برای مصارف مختلفی می‌توان تهیه کرد، این محصولات در سال‌های اخیر بسیار مورد پسند قرار گرفته و فروش بالایی دارند. از جمله کاربردهای ورق رنگی می‌توان موارد زیر را نام برد:

استفاده از انواع ورق های رنگی در صنایع متنوع به عنوان مثال ساخت اتاقک ماشین‌های سواری متنوع، ساخت ماشین‌های سنگین، ساخت کانتینرها و …. یکی از کاربردهای ورق رنگی است.

استفاده در صنایع مرتبط با فلز به منظور ساخت تجهیزات اداری، بدنه کامپیوتر، ساخت کابینت، ساخت انواع پارتیشن‌های رنگی و ….

استفاده از ورق‌های رنگی گالوانیزه برای ساخت انواع لوازم خانگی . از جمله این وسایل می‌توان به ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، آبگرمکن، گاز، یخچال و … را نام برد.

از این کالا برای ساخت و ساز نیز استفاده می‌شود. بهبود زیبایی نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت انواع انبارها، ساخت سوله و … با استفاده از این ورق ها امکان پذیر می‌شود.

آشنایی با انواع ورق ‌های رنگی مرغوب برای خرید

حال که با ماهیت ورق‌های رنگی، نحوه رنگ کردن و تولید آن‌ها آشنا شدید، بد نیست برای بهبود تجربه استفاده بهترین ورق‌های رنگی موجود را بشناسید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ورق‌های رنگی تنها با یک طرح در بازار به فروش نمی‌رسند و هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند.

یکی از مواردی که روی کیفیت و کاربرد ورق‌های گالوانیزه تاثیر می‌گذارد، ضخامت پوشش گالوانیزه این محصولات است. به طور کلی ضخامت ورق‌های گالوانیزه از 0.2 تا 0.7 میلی‌متر متغییر است. از جمله طرح‌های مختلف ورق‌های گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق رنگی طرح شادولاین

یکی از انواع ورق‌ها که بین کاربران بسیار محبوب است، ورق رنگی شادولاین نام دارد. یکی از دلایلی که این محصول را مورد توجه قرار داده است، کیفیت و مرغوبیت بالا است. ورق‌های شادولاین دارای ظاهری ذوزنقه شکل هستند. این ورق‌ها از نظر وزنی بسیار سبک بوده و از جمله مصالح مقرون به صرفه حساب می‌شوند.

 به طور وضوح هرچقدر مصالحی که شما استفاده می‌کنید از هزینه کمتر و در عین حال کیفیت بالاتری برخوردار باشند، فروش آن‌ها افزایشی خواهد بود. ورق رنگی طرح شادولاین در ساندویچ پنل زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای سقف‌های دیگر نیز قابل استفاده است.

سقف سازی برای ساختمان‌های بزرگ صنعتی و تجاری، یکی از صنایعی است که به طور گسترده از ورق‌های رنگی استفاده می‌کند که با توجه به قیمت ورق قطعات و مزایا ورق رنگی در سقف خانه و سایر ساختمان‌ها، گزینه خوبی برای این کار به نظر می‌رسد. همچنین با پیشرفت سازه‌های بشری، نیاز و تقاضا برای ورق‌های رنگی بیشتر شده است؛ چرا که این نوع ورق کار‌ها را آسان‌تر کرده و کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه خود دارد. در ادامه همراه ما باشید تا توضیح دهیم ورق رنگی چیست و به کاربرد‌ها و مزایای آن بپردازیم. لازم به ذکر است که در سایت پیوان توسط کارشناسان متخصص درج می‌شود. این قیمت با در نظر گرفتن نوسانات بازار روی سایت قرار می‌گیرد.

تاریخچه ورق رنگی در ایران

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با همکاری شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی توانست برای اولین بار در کشور، ورق رنگی را تولید کند. این ورق‌ها که به عنوان High Gloss نیز شناخته می‌شوند، در تولید انواع لوازم خانگی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و… مورد استفاده قرار گرفتند.

عواملی مثل سرعت تولید بالا، افزایش کیفیت سطحی، حذف آلاینده‌های گازی، حذف مرحله رنگ کاری در خط تولید لوازم خانگی و به دنبال آن بهبود فرآیند‌های زیست محیطی باعث شد تا قیمت تمام شده محصولاتی که از ورق‌های رنگی ساخته می‌شوند، کاهش پیدا کند. همچنین مزایا ورق رنگی در سقف خانه باعث شد تا از این محصول در سازه‌های ساختمانی نیز استفاده شود.

در سال 1397، کارخانه نیکسان پس از بررسی و آزمایش کیفیت این ورق‌ها، حدود 20 تن از آن‌ها را به منظور ساخت بدنه جانبی یخچال سفارش داد و این امر با بازخورد مثبت مشتریان مواجه شد. در تولید آزمایشی این محصول که برای اولین بار در داخل کشور صورت گرفت، شرکت نیکسان، گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد، واحد‌های گالوانیزه و ورق رنگی، آزمایشگاه‌ها، متالورژی و فرآیندهای تولید، خرید، فروش و پشتیبانی مشارکت داشتند.

ماهیت ورق رنگی چیست؟

ورق‌های رنگی که ورق پیش رنگ نیز نامیده می‌شوند، در واقع ورق گالوانیزه رنگی هستند. آنچه ورق رنگی را از سایر ورق‌ها متمایز می‌کند، نحوه رنگ آمیزی این ورق‌هاست که باعث شده مزایا ورق رنگی در سقف خانه بیشتر از سایر ورق‌ها باشد.

برای رنگ آمیزی این ورق‌ها از روش الکترواستاتیک استفاده می‌شود. این روش نه تنها زیبایی و جلوه خاصی به ورق می‌بخشد، بلکه مقاومت و دوام آن را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ورق رنگی فلزی به واسطه در برابر رطوبت و خوردگی، مقاوم‌تر می‌شود. تمام این عوامل باعث شده تا این ورق‌ها کاربرد وسیع و در عین حال منحصربه‌فردی داشته باشند.

رنگ الکترواستاتیک مورد استفاده در فرآیند رنگ آمیزی ورق رنگی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، رنگ آمیزی الکترواستاتیک عامل اصلی ایجاد تفاوت در عملکرد و کاربرد ورق رنگی است. در این روش ورق را روی زمین قرار می‌دهند که بار منفی دارد. سپس نوعی رنگ پودری رزینی روی سطح ورق گالوانیزه می‌پاشند که بار مثبت دارد. این مخالف بودن بار‌ها باعث می‌شود ذرات رنگی به آسانی روی سطح فلز بچسبند. سپس ورق را در کوره قرار می‌دهند تا رنگ کاملا پخته شود. در پایان ورقی رنگی به دست می‌آید که علاوه بر براق و زیبا بودن، در برابر عوامل آسیب زای بیرونی بسیاری مقاوم است.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از ورق رنگی در سقف خانه

در ادامه این مطلب ویژگی‌های منحصر به فردی که باعث ایجاد مزایا ورق رنگی در سقف خانه شده است را برای شما توضیح می‌دهیم:

1. ورق رنگی ضد حریق است

در برخی موارد ورق‌های رنگی از آلومینیوم نیز ساخته می‌شوند که ماده‌ای غیرقابل اشتعال و ضد حریق است. با توجه به این‌که قیمت ورق گالوانیز رنگی پایین است، این ورق می‌تواند گزینه خوبی برای ایمن سازی سقف کارخانه‌ها، انبار‌ها، خانه‌ها و مکان‌هایی از این دست باشد.

2. ورق رنگی وزن کمی دارد

پایین بودن وزن این ورق، یکی دیگر از مزایا ورق رنگی در سقف خانه است که به دلیل ساخته شدن از جنس آلومینیوم است. در واقع ورق رنگی به این دلیل دارای وزن بسیار کمتر از محصولات هم رده خود با همان حجم است. همچنین برای پوشاندن یک سقف قیمت ورق فولادی رنگی استفاده شده، بسیار کمتر از ورق‌های دیگر برای پوشاندن همان سقف است. علاوه بر این، ورق‌های رنگی نسبت به ورق‌هایی با متریال‌های دیگر، دوام و مقاومت بیشتری دارند.

3. ورق رنگی ضد زنگ است

همانطور که گفتیم از جمله مزایا برخی از ورق‌های رنگی در سقف خانه این است که از آلومینیوم ساخته شده و زمانی که این فلز در معرض هوا قرار می‌گیرد، یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم روی آن ایجاد می‌شود که این لایه باعث به وجود آمدن یک مقاومت خوب در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. به همین خاطر است که سقف‌های پوشیده شده با ورق رنگی آلومینیومی آسیب چندانی در برابر نور شدید خورشید، باد و بارندگی نمی‌بینند.

ورق رنگی با فرایندهای شیمیایی پیچیده ای رنگ شده‌اند و برای مدت طولانی رنگ خود را در برابر آسیب‌های بیرونی حفظ خواهند کرد.

4. ورق رنگی جلوه بسیاری زیبایی به سقف می‌دهد

جاهایی مثل هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، دفاتر اداری و… که به دنبال افزایش ارزش زیبایی شناختی ساختمان خود هستند، بهتر است از ورق‌های رنگی استفاده کنند. در واقع یکی از مزایا ورق رنگی در سقف خانه است که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

5. ورق رنگی بسیاری با دوام است

ورق‌ رنگی آلومینیومی بسیار پایدار و مقاوم هستند. در واقع یکی از مزایا ورق رنگی در سقف خانه، این است که در شرایط آب و هوایی متفاوت، سختی خود را به خوبی حفظ می‌کند و تحمل مقاومت در برابر بار‌های سنگین را دارد. اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به سقف سازی هستید، حتما از این ورق استفاده کنید؛ چرا که ورق رنگی ماندگاری بیشتری در مقایسه با انواع متریال دیگر مورد استفاده در سقف سازی دارد.

کاربرد ورق رنگی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، مهم‌ترین مزایا ورق رنگی در سقف خانه است. این نوع از ورق‌ها که به عنوان ورق رنگی شیروانی نیز شناخته می‌شوند، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی دارند. برخی دیگر از کاربرد‌های رایج ورق‌های رنگی به شرح زیر است:

بدنه و سقف کارگاه، انبار و سوله

نمای ساختمان

نمای دکوراتیو منازل، شرکت ها و…

بدنه ماشین آلات صنعتی و دیگ‌های بخار

بدنه لوازم خانگی مختلف مانند یخچال، آبگرمکن، ماشین لباس‌شویی و…

بدنه کیس رایانه

کابینت سازی و سایر صنایع فلزی

سردخانه‌ها

سقف کاذب و…

آشنایی با انواع مختلف ورق رنگی

طرح‌های گوناگون ورق‌های رنگی، انواع این ورق‌ها را شکل می‌دهند که هر کدام برای موقعیت خاصی مناسب هستند. رایج‌ترین انواع این ورق‌ها عبارت‌اند از:

1. ورق رنگی ذوزنقه

این نوع ورق یکی از رایج‌ترین انواع ورق‌های رنگی است که معمولا در سقف و دیواره‌های سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها معمولا در عرض 100 و 125 سانتی متر و طول و ضخامت دلخواه به بازار عرضه می‌شوند. یکی از دلایل استفاده از این نوع ورق در ساخت سوله‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر شرایط جوی گوناگون نظیر رطوبت است.

2. ورق رنگی کرکره‌ای

از این ورق پرکاربرد در ساخت سقف و دیواره‌ سوله‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید این ورق به خاطر ظاهر زیبا و تنوع رنگ بالایی که دارد، به یکی از انواع محبوب ورق‌های رنگی فلزی تبدیل شده است.

3. ورق رنگی شادولاین

طرح شادولاین، یکی دیگر از انواع ورق رنگی گالوانیزه است که شباهت بسیاری به ورق‌های ذوزنقه دارد. اگر می‌خواهید از مزایا ورق رنگی در سقف خانه بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم از این ورق استفاده کنید. در گذشته از این ورق صرفا بر روی پنل‌های ساندویچی استفاده می‌شد؛ ولی امروزه از آن روی سقف‌های مختلف استفاده می‌شود.

4. ورق رنگی طرح سفال

این نوع ورق‌ها معمولا در ضخامت 0.5 میلی متر به بازار عرضه می‌شوند و برای پوشش ویلا و سایر ساختمان‌ها گزینه خوبی هستند. عرض این ورق‌ها مانند ورق‌های ذوزنقه 100 و 125 سانتی متر است و در طول دلخواه تولید می‌گردد. ورق رنگی طرح سفال، به روش کوره‌ای رنگ آمیزی می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید ورق رنگی

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب ورق گالوانیزه رنگی، این است که قبل از خرید مشخص کنیم برای چه منظوری می‌خواهیم از این ورق استفاده کنیم. برای مثال استفاده از ورق گالوانیزه جهت پوشش سقف‌ها و یا استفاده دکوراتیو از آن‌ها در محیط‌های سقف ‌دار، نیازمند توجه بیشتر به ظاهر ورق دارد. در حالی که اگر بخواهید از ورق‌های رنگی برای ساخت مخزن آب استفاده کنید، باید به ضخامت پوشش لایه‌های آن توجه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا