عمومیکسب و کار استانها

آجر لفتون نیمه چیست؟

درباره ی آجر لفتون + لیست قیمت آجر لفتون

در گذشته ی های نه چندان دور از آجر های گری برای دیوار کشی و ساخت خانه ها استفاده می شد. این دیوار ها برای ساختمان باید هم نقش سازه ای ایفا می کردند. همچنین برای تیغه کشی و جدا سازی فضاهای داخلی از انها استفاده می شد. با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و به روی کار آمدن اسکلت های بتنی و فولادی این اسکلت ها تقریبا مقاومت کل ساختمان را بر عهده دارند. بدلیل وزن بالای این نوع آجرها (آجر گری) امروزه از آجر های حفره دار برای دیوارهای بیرونی و داخلی استفاده می شود. در حقیقت اسکلت های بتنی و فلزی نقش مقاومتی و آجر های لفتون نیز نقش سبک کننده ی وزن ساختمان را دارند. ذکر این نکته حایز اهمیت است که در دیواره های باربر و بیرونی ساختمان از آجر های با ضخامت بیشتر و برای فضاهای داخلی و تیغه کشی از آجر های با ضخامت کمتر استفاده می شود.

اصفهان غنی ترین استان از نظر منابع خاک رس به حساب می اید و خاک رس ان خالص تر از سایر نقاط است به همین خاطر تولید انبوه این محصول در شهر اصفهان است. این  آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد به همین خاطر به این اسم شهرت یافت. از این آجر بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی تحمل کرده یا فشاربر آن است استفاده می کنند. این آجر معمولا به صورت پازلی چیده می شود تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود. آجر به صورت دوبله یعنی دوقلو به سفارش تولید می شود. این آجر که به آجر لفتون یا آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخدار یا آجر سوراخدار یا آجر نما سوله سازی معروف است به صورت دو کاربرده مصرف میشود یعنی هم میتوان با آن دیوار های حایل و غیر حایل را ایجاد کرد و هم پس از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد.

به طور کلی می توان گفت کاربرد اصلی این آجر برای دیوار چینی ، تیغه کشی ، سقف و سوله است. این اجر در دیوار های حایل و غیر حایل کاربرد دارد . (بعد از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد). آجر لفتون های قالب کوچک به رنگ زرد تولید و در طاق زنی، منهول فاضلاب و پشت کار از آن استفاده می شود.

قیمت آجر 10 سوراخ | قیمت آجر سه سوراخ | قیمت آجر لفتون

مراحل تولید آجر لفتون

برای تهیه آجر لفتون ده سوراخ  اول خاک از معادن شناسایی‌ می شود. خاک مرغوب و بدون آهک و ناخالصی‌هایی که برای تولید آجر مناسب نیست را به‌ وسیله کامیون بارگیری و به محل کارخانه تولید می برند.

تولید آجر در این کارخانه به دو صورت اتوماتیک و یا تمام‌ اتوماتیک میباشد. در کارخانه اتوماتیک معمولاً کوره‌ها به‌صورت هوفمن و در کارخانه های تمام‌ اتوماتیک کوره‌ها معمولاً به‌صورت تونلی میباشند. تمام مراحل تولید آجر ها در روش تمام اتوماتیک به وسیله ربات‌ها صورت میگیرد.

محاسبه ی تعداد بلوک مورد نیاز

در ابتدا توصیه می شود در صورت عدم تجربه خرید قبلی با کارشناسان آجر بانک جهت  مشاوره تماس بگیرید. اما روش محاسبه ی تعداد مورد نیاز بلوک برای هر متر مربع از دیوار به این شکل است : به عنوان مثال شما قصد خرید آجر لفتون با ابعاد 21.5*5.5*10 را دارید . از انجا که ضخامت 10 سانتی متری این آجر در سطح مورد نظر ما تاثیری ندارد پس تنها ارتفاع و طول آجر را مورد محاسبه قرار می دهیم که برای این بلوک برای هر متر مربع فضایی نزدیک به 0.011 متر مربع اشغال می کند که بنا به حجم ملات و ضخامت بندکشی حدود 80 الی 90 بلوک را برای هر متر می خواهد.

 برای محاسبه ی تعداد بلوک مورد نیاز جهت ضخامت دیوار و قیمت آجر نما نیز به این شکل عمل می کنیم. تصور کنید که ضخامت دیوار مد نظر شما 30 سانتی متر می باشد در اینصورت شما باید از سه آجر با صخامت 10 سانتی متر برای پر کردن حجم دیوارتان استفاده کنید. ضخامت 10 سانتی متر ابعاد اسمی بلوک است و در واقعیت این ابعاد ممکن است کمی با ابعاد اسمی اختلاف داشته باش .

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آنها در پایین اشاره شده است:

  • آجر لفتون با قالب کوچک (5*21*10)
  • آجر لفتون با قالب بزرگ (7*21*10)
  • آجر لفتون عراقی
  • آجر لفتون سه طرف نما
  • آجر لفتون چهار طرف نما

مزایای استفاده از آجر لفتون

وزن پاییندر ساختمان های با ارتفاع زیاد وزن ساختمان از ملاک های مهم برای مهندسان می باشد. آجر های لفتون با وزن پایین از راه حل های مفید این مشکل هستند

ابعاد متنوع : کارفرما با توجه به ضخامت دیوار و نبشی مورد نظر می تواند به راحتی بلوک مورد نظر خود را پیدا کند . از مزایای دیگر می توان به انتخاب بلوک های کم ضخامت در فضای داخل و ضخامت زیاد در دیوار های بیرونی اشاره کرد.

 مقاومت بالا : بدلیل نفوذ ملات به داخل حفره ها و چسبندگی زیاد به خاطر وجود این حفره ها مقاومت دیوار در برابر زلزله افزایش خواهد داشت

ضد حریق : توانایی مصالح جهت مقاومت در برابر آتش به توانایی مقاومت در برابر انتقال حرارت بستگی دارد. ضمنا برای ساختمان های باربر، ضروری است که مواد و مصالح موجود پس از اینکه در معرض حرارت ناشی از آتش سوزی قرار گرفتند بتوانند به تحمل بارهای وارده ادامه دهند که این سفال ها دارای این قابلیت هستند

عایق صوتی:  فضای خالی بین دو دواره ی بلوک نقش عایق صوتی را در برابر سر و صدای محیط بازی می کند.

مشخصات آجر لفتون

بهترین خاک رس برای پخت آجر معمولا در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ گونه ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر 10 گل می باشد. این آجر شامل 10 سوراخ می باشد. این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء به وجود آمده اند. آجر لفتون که در شهرهای مختلف ایران به نام های بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما میباشد. به طور معمول ابعاد آجر لفتون 5*20*10 است و ابعاد آجر لفتون به طور مکعبی شکل نیز میباشد.

علت وجود سوراخ در اجر لفتون چیست ؟

به طور کلی وزن آجر ها زیاد میباشد. بنابراین هزینه حمل آجر تا محل کارگاه ساختمانی مقدار قابل توجهی می شود. به طوری که گاهاً هزینه حمل آجر لفتون از قیمت آجر لفتون درب کارخانه بیشتر می شود. بدین منظور برای کاستن از وزن آجر سوراخ هایی را در آن ایجاد می کنند که علاوه بر آن با ایجاد سوراخ ها مواد اولیه کمتری برای تولید آجر لفتون مصرف می گردد.

کاربرد آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون برای دیوار چینی و سقف و سوله است. از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این اجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد. آجر به صورت دوبله یعنی دو قلو به سفارش مشتری تولید میشود که بارگیری این دو نوع آجر به صورت فله ای و هم بسته بندی آن بنا به درخواست مشتری ارسال می شود.

منبع : ایران نیاز

دکمه بازگشت به بالا