اقتصادیکسب و کار استانها

پریز برق و ایمنی کودکان در برابر برق گرفتگی

امنیت و جلوگیری از برق گرفتگی کودکان در منزل

همه کودکان بدون توجه به سنشان نیاز دارند که از خطرات برق آگاه باشند که راهکار‌های زیر به شما کمک می‌کند تا این امنیت را فراهم کنید.

به نقل از پارت الکتریک هرگز اجازه ندهید که دست یا انگشت کودک به خروجی‌های برق یا سوکت برق برخورد داشته باشد.
تمام لوازم برقی و کوچک مثل توستر که یک وسیله برقی ظاهراً بدون خطر است را دور از دسترس قرار دهید، این وسایل هرگز نباید نزدیک و قابل دسترسی برای کودک باشد؛ حتی اگر خاموش است.
هرگز از وسیله برقی در نزدیکی سینک، حمام یا منبع آب استفاده نکنید.
حتماً سیم‌های برق و لوازم برقی را به دور از منبع حرارتی نگهداری کنید.
هرگز به وسیله برقی مانند سوئیچ لامپ و سشوار، کودک خود را نزدیک نکنید و اجازه ندهید به آن دست بزند. خودتان هم اگر دست تان خیس است هرگز آن‌ها را لمس نکنید.
سیم برق را در نزدیکی دو شاخه‌ای که پایین است و در دسترس کودک قرار می‌گیرد، استفاده نکنید.
قبل از اینکه بخواهید وسیله برقی را جمع کنید، اول از همه آن را از برق بکشید تا کودک نتواند آن را روشن کند. یعنی به محض اینکه کارتان با یک وسیله برقی تمام شد، سریعا آن را از برق بکشید و بعد سراغ کار‌های دیگر بروید.
اگر دست تان مرطوب است، از هیچ وسیله برقی استفاده نکنید.
اگر متوجه شدید هر جایی وسیله برقی یا سیم آن آسیب دیده، سریعا آن را تعمیر کنید.

جلوگیری از برق گرفتگی کودکان بیرون از خانه

قیمت خرید کلید و پریز: هرگز اجازه ندهید کودک تان پیش درختی که نزدیک به منبع برق است یا حتی هر وسیله برقی و روشنایی که از لابلای درخت رد شده است، بایستد.
اگر از بادبادک، بادکنک یا حتی بالن‌های هلیومی استفاده می‌کنید، حتماً آن‌ها را از منابع برقی دور کنید.
اگر این وسایل نزدیک کابل برق فرود آمد و به آن‌ها گیر کرد، یعنی برق به آن‌ها وارد می‌شود و دست زدن باعث می‌شود که برق گرفتگی و آتش سوزی ایجاد شود. پس هرگز به چنین ابزاری نزدیک نشوید و از راهکار‌های امنیتی و افراد متخصص کمک بگیرید.
هنگام رعد و برق، در دریا یا هیچ استخری شنا نکنید. اگر متوجه شدید گره خوردگی در سیم برق اتفاق افتاده یا چیزی در منبع برقی گیر کرده است، هرگز نه خودتان و نه فرزندتان به آن دست نزنید و اگر چیزی از وسایل کودک تان هم لابلای منابع برقی و سیم‌های برق افتاد، هرگز سعی نکنید آن را بیرون بیاورید.
اجازه ندهید که کودک به تیر چراغ برق نزدیک شود یا بخواهد از آن بالا برود.
کودک را از منابع برقی در خیابان و بیرون از منزل دور نگه دارید.
هرگز اجازه ندهید که کودک به فنس‌هایی که برق دارند، نزدیک شود.

اگر متوجه افتادگی کابل یا سیم برق شده اید، حتما خود و کودک تان را از آن دور نگه دارید و هرگز چیزی را لمس نکنید.
اگر کودک شما از وسیله‌هایی شبیه به هواپیما‌های برقی یا ماشین دستی یا هلیکوپتر‌ها استفاده می‌کند، مراقب باشید که از نزدیکی منابع برقی در محیط باز رد نشود.
تحت هیچ شرایطی، نزدیک کابل برق یا ایستگاه‌های برقی نشوید و کودک تان را هم از آن‌ها دور نگه دارید.
هرگز به سیم و کابل برق چیزی آویزان نکنید.

اگر کودکتان به منبع برق نزدیک شد و مشکلی برایش پیش آمد، سریعاً اورژانس خبر کنید و خودتان کاری انجام ندهید و از آن‌ها کمک بگیرید.
اگر کودک تان با وسیله برقی در بیرون از منزل بازی می‌کند، مراقب باشید که حتماً از منبع آب و هر گونه رطوبت و خیسی دور باشد و خودتان هم هرگز با دست خیس آن‌ها را لمس نکنید

 

برق گرفتگی خفیف دست | برق گرفتگی کودک با سیم شارژر | برق گرفتگی کودکان نی نی سایت

کودکان و پریزهای برق

والدین کودکان خردسال نسبت به ایمنی فرزندان خود در محیط منزل در برابر پریزهای برق نگرانند. پریزهای برق معمولا در ارتفاع پایین و یا سطوح نزدیک به دید و در دسترس کودکان نصب می‌شوند و کودکان با حس کنجکاوی خود بدنبال کشف آنها می‌باشند.

آمار منتشره در ایالات متحده نشان می‌دهد که مرگ و میرهایی که در اثر برق گرفتگی اتفاق افتاده کم هستند، ولی نتایج و پیامدهای ناشی از آن بسیار زیاد است. طبق آمار کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی در سال ۱۹۹۴، در آمریکا ۵۶۰ نفر جان خود را در اثر برق‌گرفتگی از دست داده‌اند. این مرگ و میرها شامل کلیه گروه‌های سنی بدون احتساب آسیب‌ها و یا شوک‌های ناشی از برق گرفتگی می‌باشد. این کمیسیون برآورد کرده که سالانه ۳۹۰۰ مورد آسیب‌پذیری در اثر حوادث ناشی از پریز برق در اورژانس بیمارستان‌ها گزارش می‌شود. تقریبا یک سوم  این آسیب‌ها برای کودکان اتفاق افتاده که با وارد کردن اجسام فلزی مانند سنجاق و کلید و … بداخل پریز برق دچار شوک یا سوختگی دست و انگشتان می‌شوند.

طبق یک مطالعه در بخش سوختگی بیمارستان بوستون، ۱۴۴ مورد حادثه برقی برای کودکان و نوجوانان بین سال‌های ۱۹۹۵-۱۹۷۰، اتفاق افتاده است که  ۶۳% آن مربوط به کودکان ۱۲ سال و زیر ۱۲ سال می‌باشد که دچار حوادث برقی ناشی از وسایل برقی خانگی شده‌اند.

این موارد نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از صدمات، شوک‌ها و مرگ و میرهای ناشی از برق‌گرفتگی بدلیل عدم رسیدگی و نظارت والدین بر کودکان اتفاق می‌افتد. مرگ در اثر برق گرفتگی شانسی و تصادفی نبوده و با اقدامات ساده می‌توان از بروز صدمات جدی و مرگ کودکان جلوگیری بعمل آورد. برای مثال به‌منظور کاهش حوادث مربوط به برق گرفتگی و مرگ و میرهای ناشی از آن به موارد زیر اشاره می‌کنیم.

محافظهای پلاستیکی

اغلب ما با انواع محافظ‌های پلاستیکی آشنا هستیم. این وسایل بصورت چند شاخه می‌باشند که با قرار گرفتن مستقیم شاخه‌های آن در داخل سوراخ‌های پریز برق، از ورود اجسام خارجی بداخل آن جلوگیری می‌کند.

پریزهای مقاوم

تعداد کمی از سازندگان پریزهای برق شیوه‌های جدیدی برای جلوگیری از ورود اجسام توسط کودکان بداخل سوراخ پریز برق پیشنهاد کرده‌اند. این نوع پریزها از لحاظ شکل ظاهری، مانند بقیه پریزهای برق هستند، با این تفاوت که در پشت سوراخ آنها یک دیافراگم پلاستیکی قرار دارد. این دیافراگم طوری طراحی شده است که تا زمانی‌که دو شاخه داخل آن فرو نرود بسته باقی می‌ماند و هنگامی که چیزی بصورت عمودی وارد هر دو سوراخ پریز گردد، همزمان دیافراگم پلاستیکی داخلی باز می‌شود. این پریزها از این جهت ایمن هستند که اغلب کودکان نمی‌توانند دو جسم را بطور همزمان و بصورت عمودی بداخل حفره داخلی پریز فرو کنند.

پوششهای مقاوم

برخی شرکت‌های سازنده پریزهای برق، مجرای پریزها را با یک محور چرخان پوشش می‌دهند و یا قطعه کشویی در بالای سوراخ‌ها قرار می‌دهند.

اقدامات ایمنی

– مراقبت دایمی والدین از اطفال و دور نگهداشتن آنها از پریزهای برق ضروری است.

– استفاده از محافظ‌های پلاستیکی و یا پریزها و پوشش‌های مقاوم توصیه می‌شود.

– هیچگاه از یک پریز برق برای دو یا چند وسیله برقی استفاده نکنید، زیرا این عمل موجب افزایش دما در پریز برق می‌شود.

– پریزها را جهت اطمینان از اینکه در جای مناسب خود قرار گرفته و شل نشده‌اند و همچنین بمنظور جلوگیری از افزایش دما و آتش‌سوزی، کنترل کنید.

– قبل از اینکه وسایل برقی را از پریز خارج کنید (دو شاخه را بکشید)، ابتدا آنها را خاموش کنید.

– برای خارج کردن دوشاخه وسایل برقی از پریز، هرگز سیم آنها را نکشید. زیرا پلاسیتک سطح پریز بسیار ترد و شکننده می‌باشد و این کار ممکن است موجب ترک خوردن و شکستن آن شود

منبع : بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا