علمی و پزشکیکسب و کار استانها

مشخصات کفش ایمنی استاندارد مورد تایید

ویژگی کفش ایمنی استاندارد

در این قسمت در مورد ویژگی های کفش ایمنی کاترپیلار اصل استاندارد صحبت خواهیم کرد. عمده ترین خطر تهدیدکننده پا در محیط های صنعتی، له شدن پنجه های پا در اثر سقوط ناگهانی اجسام سنگین بر روی پنجه ها یا برخورد جلوی کفش با قطعات تیز و برنده و آسیب دیدن پنجه پا می باشد. بنابراین برای محافظت پا در برابر این صدمات کفش های ایمنی درنظر گرفته شده است که در قسمت جلویی آن ها از پنجه های محافظ فولادی استفاده شده و کفه کفش را از یک ماده قابل انعطاف مثل پلی اورتان (PU) می سازند.

قسمت پنجه کفش به تناسب شغل افراد می تواند از جنس چرم (عایق برق) یا PVC (عایق شیمیایی) نیز باشد. کفش های ایمنی کارکنانی که با برق سرو کار دارند یا در محل کارشان احتمال جرقه وجود دارد باید فاقد هر نوع میخ فلزی باشد. بنابراین کفش ایمنی سبک خارجی مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا بتواند از پا در برابر خطرات محافظت کند. نیز در برخی مکان های کاربرد دارد.

استاندارد کفش ایمنی برق | قیمت کفش ایمنی کاترپیلار اصل | قیمت کفش کاترپیلار اصل

ایمنی و امنیت کفش ایمنی

مهم است که شما ویژگی های یک کفش ایمنی خوب را بدانید تا بتوانید کفش ایمنی استاندارد را انتخاب کنید. ویژگی کلیدی کفش ایمنی که با استاندارد بین المللی تایید شده است، یک انگشت پا است که قادر به تحمل یک فولاد غول پیکر با وزن ۲۰ کیلوگرمی به طور عمودی از یک متر ارتفاع باشد و همچنین ۲۰۰ ژول از انرژی جنبشی بتواند جذب کند.

راحتی و بهداشت کفش ایمنی

علاوه بر امن بودن، کفش ایمنی ها باید راحت نیز باشد زیرا کارگران اغلب به مدت طولانی باید با آنها کار کنند. ویژگی های راحتی یک کفش عبارتند از: مواد کفش که  تمام سطح کفش را می پوشاند تا در برابر آب و دما پا را محافظت نماید و مواد پوششی باید راحت باشند. یک کفش ایمنی استاندارد باید پشتیبانی پایه و قوس، انعطاف پذیری، پاشنه پا و جذب ضربه پاشنه را فراهم کند.

طول عمر کفش ایمنی

کفش ایمنی استاندارد عمدتاً از چرم گاو یا بوفالو ساخته می شوند. کفش های چرمی دارای دوام زیادی می باشند. کفش های ایمنی با جنس چرم دیرتر فرسوده می شوند و طول عمر زیادی دارد.

پیشگیری از حوادث در کار

لغزش های غیرقابل پیش بینی، بیرون آمدن یا افتادن رویدادهای ناخوشایند است که می تواند در هر محل کار اتفاق بیفتد و در نتیجه باعث ایجاد حوادث زیادی در سال می شود. بسیاری از کسب و کارها می توانند اقداماتی مانند اقدامات سختگیرانه و یا نصب نوارهای ضد لغزش را برای کاهش شدید خطرات ناشی از این حادثه انجام دهند. با این وجود، جایگزینی برای کفش ایمنی مناسب وجود ندارد که حفاظت بیشتری را در برابر، سقوط و لغزش فراهم کند. کفش ایمنی با مقدار خوبی از کشش می تواند اصطکاک را کاهش دهد و به جلوگیری از افت در محیط های لغزنده کمک کند.

حفاظت در برابر سوختگی

سوختگی های خطرناک از آتش‌سوزی های صنعتی می تواند در تقریباً هر محل کار رخ دهد. کفش ایمنی ساخته شده از مواد محکم و با دوام می تواند از سوختگی های تند و زننده از تکه های شیمیایی، تکه های فلزی و سایر مواد خطرناک که می توانند آسیب برسانند جلوگیری نماید.

گرم نگه داشتن پا در آب و هوای شدید

در بعضی از نقاط، آب و هوای سرد خشن ممکن است به آسیب هایی مانند نیش های یخ زده و هیپوترمی منجر شود و این خطرات را نباید نادیده گرفت. کارکنان شاغل در خارج از شهرها و محیط های شهری در طول زمستان های خشن سخت در معرض خطر هستند و کارکنانی که در یک محیط یخ زده کار می کنند. ویژگی خوبی یک کفش ایمنی استاندارد باید دارا باشد همین مورد است که پاها را از سرما محافظت نماید.

مقاومت در برابر خستگی

خستگی عموماً برای کارگرانی که با سطوح سختی همانند بتن، سیمان، آسفالت و غیره کار می کنند مشکل بزرگی محسوب می گردد. عضلات پا، پشت و سایر قسمتهای مهم بدن می توانند خسته شوند، به ویژه هنگامی که کارکنان کفش مناسب را نمی پوشند. کفش های ایمنی استاندارد این امکان را فراهم می کند که هر گونه فشاری غیر ضروری بر مچ پا کارگران را کاهش یابد.

نجات دهنده در برابر خطرات برق

کارگران در معرض شوک الکتریکی بالقوه از مدار کوتاه و غیره قرار دارند. برای کاهش احتمال تصادف الکتریکی، کفش های ساخته شده از چرم، لاستیک یا دیگر مواد که باعث تخریب الکتریکی می شوند، می توانند از این نوع خطرات کارگران را محافظت نمایند. مطلب را در ایمن صنعت ایران بخوانید.

مزایای کفش های ایمنی مناسب و استاندارد

چرا باید کفش ایمنی بپوشیم؟ طبق مطالعات انجام شده در سراسر جهان، تقریبا ۲۵ درصد از موارد ناتوانی در محل کار به علت یک یا چند نوع صدمه به پا است. لغزشهای غیرقابل پیش بینی، بیرون آمدن یا افتادن رویدادهای ناخوشایند است که می تواند در هر محل کار اتفاق بیفتد و در نتیجه باعث ایجاد حوادث زیادی در سال می شود.

بسیاری از کسب و کارها می توانند اقداماتی مانند تشکیل اقدامات سختگیرانه ی یا و نصب نوارهای ضد لغزش را برای کاهش شدید خطرات ناشی از این حادثه انجام دهند. با این وجود، جایگزینی برای کفش ایمنی مناسب وجود ندارد که حفاظت بیشتری را در برابر، سقوط و لغزش فراهم کند. کفش ایمنی با مقدار خوبی از کشش می تواند اصطکاک را کاهش دهد و به جلوگیری از افت در محیط های لغزنده کمک کند. سوختگی های خطرناک از آتش‌سوزی های صنعتی می تواند در تقریبا هر محل کار رخ دهد.

کفش ایمنی ساخته شده از مواد محکم و با دوام می تواند از سوختگی های تند و زننده از تکه های شیمیایی، فلزی و سایر مواد خطرناک که می توانند آسیب برسانند جلوگیری نماید. در بعضی از نقاط، آب و هوای سرد خشن ممکن است به آسیب هایی مانند نیش های یخ زده و هیپوترمی منجر شود و این خطرات را نباید نادیده گرفت. کارکنان شاغل در خارج از کشور در طول زمستان های خشن سخت در معرض خطر هستند و کارکنانی که در یک محیط یخ زده کار می کنند. ویژگی خوبی یک یک کفش ایمنی استاندارد باید دارا باشد این است که می بایست پاها را از سرما محافظت نماید.

خستگی می تواند برای کارگرانی باشد که با سطوح سختی مانند بتن و سیمان و سایر موارد صنایع سنگین کار می کنند، به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. عضلات پا، پشت و سایر قسمتهای مهم بدن می توانند خسته شوند، به ویژه هنگامی که کارکنان کفش مناسب را نمی پوشند.کفش های ایمنی استاندارد این امکان را فراهم می کند که هر گونه فشاری غیر ضروری بر مچ پا کارگران را کاهش دهد.

کارگران در معرض شوک الکتریکی بالقوه از مدار کوتاه و غیره قرار دارند. برای کاهش احتمال تصادف الکتریکی، کفش های ساخته شده از چرم، لاستیک یا دیگر مواد که باعث تخریب الکتریکی می شوند، می توانند از این نوع خطرات کارگران را محافظت نمایند.

طبق استاندارد HSE کفش های ایمنی چگونه باید باشند؟

که کفش ایمنی را از پوشش های حفاظتی کار های سخت و دشوار می‌داند، همه ی افراد و کارکنان محیط های کار خطرناک باید از کفش ایمنی و پوشش ایمنی مناسب استفاده کنند.طبق این استاندارد در جلوی کفش های فولادی از قطعه ای فلزی استفاده می شود تا از انگشتان پا محافظت کنند و مطابق آن تمامی کفش های کارکنانی که با برق کار می کنند و امکان برق گرفتگی در کار آن ها وجود دارد باید بدون میخ باشد تا از برق گرفتگی محافظت کند.

طبق استاندارد HSE کفش های ایمنی را از یک ماده انعطاف‌پذیر مثل پلی اورتان PU می سازند و پنجه آن ها هم مطابق همان استاندارد می تواند از جنس چرم که عایق برق است و یا PVC که عایق شیمیایی می باشد ساخته می شود. اطلاعات تکمیلی در مورد را نیز حتما بخوانید.

هدف از تعیین استاندارد برای کفش ایمنی

استاندارد های کفش ایمنی برای اولین بار در سال ۱۳۴۴ طراحی و اجرا شد و هم اکنون در بند ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود. هدف از تدوین استاندارد های کفش ایمنی عبارت اند از:

  • اجرای پای پوش ها یا کفش های ایمنی برای کاربرد های خاص در شغل های متفاوت.
  • بررسی و تعیین ویژگی ها و اطمینان از ایمن بودن یک کفش ایمنی مناسب می باشد.

طبق استاندارد های کفش ایمنی ، کفش های ایمنی باید در برابر نفوذ اجسام تیز به داخل و کف آن مقاوم باشد و نیروی که برای نفوذ به زیره آن لازم می باشد باید حداقل ۱۱۰۰ نیوتن باشد.کفش ایمنی ضد الکتریسیته ساکن می باشند و باید طبق استاندارد ملی تعیین شده پس از قرار گیری در هوای خشک و هوای مرطوب،  مقاومت الکتریکی آن از ۱۰۰ کیلو اهم بیشتر، و کمتر یا برابر ۱۰۰۰ مگا اهم باشد.

کفش ایمنی عایق الکتریکی باید طبق استاندارد که طبقه‌بندی بشوند و در کلاس الکتریکی ۰ یا ۰۰ قرار گیرند.ضربه گیری پاشنه کفش ایمنی نباید از ۲۰ ژول کمتر باشد.طبق استاندارد ملی که برای کفش های ایمنی در نظر می گیرند باید میزان عایق بودن کفش ایمنی در برابر گرمای زیرین آن ها در سطح فوقانی دما حداکثر ۲۲ درجه سلسیوس باشد و نباید دچار شکستگی یا تغییر شکل شوند زیرا باعث کاهش کارایی آن ها می شود. پیشنهاد میکنیم مطلب ما در مورد را نیز مطالعه فرمایید.

میزان عایق بودن در برابر سرما در کفش های ایمنی باید طبق استاندارد کاهش دما در سطح فوقانی کفی باید حداکثر ۱۰ درجه سلسیوس باشد.در کفش ایمنی باید مقاومت به آب طبق استاندارد ، به حدی باشد که پس از ۱۰۰ بار طی مسیر کل مساحتی که آب به آن نفوذ پیدا می کند نباید بیش از ۳ سانتی‌متر مربع باشد یا پس از ۱۵ دقیقه نباید آب نفوذ پیدا کند.

مقاومت کفش ایمنی بر اساس استاندارد در برابر اجسام داغ و تماسشان با جسم داغ ، در کفش های چرم باید به گونه ای باشد که پس از خم شدن حول میله نباید آثار ترک و سوختگی که به داخل لایه کوروم پیشرفت می کند دیده شود. کفش های پلاستیکی و پلیمری هم نباید ذوب شوند و هنگامی که حول میله ای خم می گردند نباید هیچ گونه ترکی بر روی آن ها ظاهر شود.

دکمه بازگشت به بالا