اقتصادیعمومی

علت یکسره شدن یخچال

علت یکسره کار کردن موتور یخچال چیست و چگونه باید مشکل را حل کرد؟

به نقل از uniletstores.com چرا یخچال یکسره کار میکند؟ آیا قطعه‌ای خراب شده؟ آیا برای بررسی یخچال، نیاز به تعمیرکار یخچال هست؟ این شاید همان  سوالاتی باشد که ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. یخچال از مهمترین و ضروری‌ترین لوازم منزل است. اختراع یخچال برای دنیای کنونی ما یک الزام بود و سبک زندگی و حتی نوع و نحوه خرید ما را با تغییرات جدی روبرو کرد. کمپرسور یخچال در حالت طبیعی، باید بصورت اتومات کار کرده و صدای آن هر چند دقیقه یکبار قطع شود. اگر موتور یخچال یکسره کار می‌کند و صدای آن قطع نمی شود؛ باید توسط یک تکنیسین متخصص تعمیر یخچال عیب‌یابی شود. در این مقاله به بررسی دلایلی می‌پردازیم که باعث می‌شود یخچال شما یکسره کار کند؛ در صورتیکه می‌خواهید علل اصلی این مشکل را بدانید، با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم یخچال یکسره کار میکند | اگر یخچال یکسره کار کنه چی میشه نی نی سایت | چرا فن یخچال یکسره کار میکند

 خرید یخچال ال جی بانه برای درک علت یکسره کار کردن یخچال از هرگونه مدلی که باشد، باید بدانید که یخچال به چه صورت کار می‌کند و معنای یکسره کار کردن چیست؟ در ابتدا باید گفت که یخچال و فریزر با همان سیستم اساسی تهویه هوا در خانه یا اتومبیل شما کار می‌کند. یک حلقه بسته مبرد باعث جذب گرما و رطوبت از محفظه‌های ذخیره داخلی (بیشتر در فریزر) می‌شود و از طریق یک سری سیم پیچ عبور می‌یابد و گرما را در هوا پخش می‌کند. کمپرسور با تغییر دادن مبرد از حالت گازی به مایع، انتقال گرما را امکان‌پذیر و این عمل تکرار می‌شود. آنچه که هنگام روشن شدن یخچال شما می‌شنوید موتور کمپرسور است که این کار را انجام می‌دهد.

اما سوال اینجاست که چه عواملی باعث می‌شود یخچال از کار بیفتد یا علت یکسره کار کردن یخچال چیست؟ یخچال‌ها همچنین دارای اجزای مختلفی مانند ترموستات، تایمر، کلیدهای اضافه بار و فن هستند تا روند خنک سازی را تسهیل کرده و همه چیز را به درستی کار کنند. این اجزا در کنار هم روند خنک سازی و روشن شدن یخچال را ممکن می‌کنند، برای همین شما شاهد روشن و خاموش شدن یخچال در بازه زمانی مشخصی هستید. در صورتی که اجزا درست کار نکنند در برخی موارد شاهد عدم خاموش شدن یخچال و کار کردن یکسره آن خواهید بود که نیاز به تعمیر دارد.در مقاله علت های خراب شدن یخچال هم ما در این موردها توضیح داده ایم که ممکن است به شما برای درست کردن یخچالتان کمک کند.

۱۱ علت یکسره کار کردن یخچال

یخچال به حق یکی از مهمترین وسایل خانه است و خراب شدن آن می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجهی برای کل خانواده شود. همچنین، این وضعیت هزینه‌های قابل توجهی را به همراه خواهد داشت؛ زیرا معمولی‌ترین و ساده‌ترین تعمیرات یخچال نیز گران تمام می‌شود. در عین حال، تشخیص خرابی آسان است، زیرا هرگونه تخلف در عملکرد دستگاه سیگنال خاصی از خود صادر می‌کند.

بله این درست است که یخچال شما باید کار کند تا مواد داخل آن به درستی نگهداری شود، اما وقتی دائماً کار می‌کند و بطور همزمان قبض‌های آب و برق خود شما بالا می‌رود و اینجاست که سوال پیش می‌آید علت چرا موتور یخچال یکسره کار میکند و چه کاری باید انجام بدهید؟ اگر از خود می‌پرسید که چرا یخچال من یکسره کار میکند و خاموش نمی‌شود، ممکن است چند دلیل داشته باشد. این حالت معمولاً در ماههای گرم سال خصوصاً در اتاقهای آفتابی یا گرم اتفاق می‌افتد، بیایید ببینیم برخی از دلایل رایج چیست  و راه حل هایی که ممکن است بخواهید امتحان کنید تا در صورت لزوم این مشکل حل شود کدام است.

قرارگیری یخچال در مکان نامناسب

اولین علت یکسره کار کردن یخچال و فریزر شما قرارگیری آن در مکانی نادرست است. توصیه می‌شود که یخچال را آشپزخانه دور از وسایل گرمازا چون اجاق گاز و آبگرمکن یا پکیج قرار دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که یخچال نباید در معرض آفتاب یا جای آفتاب گیر قرار بگیرد. این موارد باعث می‌شود که یخچال برای خنک نگه داشتن خود را مدام کار کند. به خصوص در فصول گرم این اتفاق بیشتر می‌افتد.

همچنین توجه داشته باشید که یخچال فاصله مناسبی از دیوار داشته باشد تا کمپرسور به راحتی بتواند گرمای خود را به محیط بیرونی بدهد. همچنین توجه داشته باشید در صورت آفتاب گیر بودن آشپزخانه یخچال را در محیط دیگری قرار داده و یا به وسیله پرده از نفوذ آفتاب به محیط جلوگیری کنید.مقاله جای مناسب یخچال در آشپزخانه می تواند در این مورد بیشتر بخوانید.

خرابی کمپرسور

دومین علت یکسره کار کردن یخچال و فریزر، خرابی کمپرسور است. در واقع یخچال‌های خانگی ساختاری کاملاً پیچیده و متشکل از بسیاری از قطعات و واحدهای فنی دارد. یکی از آنها کمپرسور است که باعث گردش هوا در داخل و باعث خنک شدن آن به طور یکنواخت می‌شود.

بر این اساس، وضعیتی که دستگاه اغلب روشن و خاموش می‌شود، دلیل عملکرد درست یخچال، همین کمپرسور است. به همان میزان خرابی و عملکرد یکسره یخچال هم در اغلب موارد به دلیل سوء عملکرد کمپرسور است. کمپرسور یخچال یا موتور یخچال به چندین دلیل دارای عملکرد مناسبی نیست یکی از آنها خراب شدن سیم پیچ آن است. دلیل دیگر ضعیف شدن خود کمپرسور است. در هر صورت نیاز است برای تعمیر سیم پیچ اقدام کنید. در نهایت هم باید از یک متخصص بخواهید که برای تعویض کمپرسور اقدام کنید.

کم بودن گاز یخچال

سومین علت یکسره کار کردن یخچال شما این است که گاز یخچال کم شده است. گاز یخچال یک گاز شیمیایی است که نقطه تبخیر بسیار کمی دارد و برای خنک‌سازی هوای اطراف متراکم می‌شود. تحت فرایندهای تکرار تبخیر و میعان قرار می گیرد و در نتیجه، تمام گرمای آن خارج می شود و دمای داخل یخچال سرد می‌شود.

در قرن بیستم، فلوروکربن‌ها، به ویژه کلروفلوئوروکربن، گازهایی بودند که معمولاً در یخچال‌ها استفاده می‌شدند. اما با گذشت زمان، آنها عمدتاً به دلیل اثر تخریب لایه ازن از بین رفتند. حال از گاز R134 برای یخچال‌های معمولی و برای مدل‌های ساید بای ساید از گاز R600 استفاده می‌شود. کم شدن این گازها فرآیند خنک سازی در یخچال را مختل کرده و در نهایت علت یکسره کار کردن یخچال است. برای حل این مشکل باید جهت شارژ گاز به مراکز معتبر تعمیر یخچال و فریزر مراجعه کنید.

خرابی یا ایراد تایمر دیفراست

چهارمین علت یکسره کار کردن یخچال خرابی یا ایراد جزئی تایمر دیفراست است. وظیفه اصلی تایمر دیفراست، در واقع فعال کردن دیفراست یا برفک زدایی در یخچال است. در یخچالهای مدرن و پیشرفته از مدارهای حالت جامد برای کنترل چرخه یخ زدایی استفاده می‌شود، اما در یخچالهای قدیمی از این تایمر برای کنترل سیستم یخ‌زدایی استفاده می‌کنند. تایمر چیزی بیش از یک ساعت موتور محور نیست که فرآیند خنک سازی و یخ‌زدایی را کنترل می‌کند.

در صورت خراب شدن این چرخه دچار مشکل شده و در نهایت شاهد این امر خواهید بود که یخچال به صورت مدام در حال کار است. برای حل این مشکل نیاز به تعمیر این قطعه یا تعویض آن است. بهتر است برای تعویض این تایمر خودتان اقدام نکنید چون از قطعات داخلی آن بوده و به تجهیزات ویژه برای تعمیر یا تعویض کردن آن نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  علتهای خنک نشدن یخچال و روش‌های برطرف کردن این مشکل

همچنین یکی دیگر از مواردی که در رابطه با علت یکسره کار کردن یخچال باید بررسی شود؛ خراب شدن المنت این تایمر است. اگر المنت به درستی کار نکند، چرخه یخ زدایی انجام نمی‌شود و برفک در یخچال جمع خواهد شد و قدرت برودت یخچال کاهش پیدا می‌کند. در این حالت موتور باید مدام و به صورت یکسره کار کند تا بتواند سرمای آن را تأمین کند.

کثیف بودن کندانسور و کویلهای کندانسور

دیگر علت یکسره کار کردن یخچال را می‌توان در کثیف بودن کندانسور و کویل‌های آن جستجو کرد. کندانسور یکی از قطعات مهم یخچال به شمار می‌رود که با نام چگالنده نیز شناخته می‌شود. این قطعه در حکم مبدل حرارتی است. کثیف شدن کندانسور و کویل‌های آن مانع تبادل حرارتی آن شده و در نهایت گرما به درستی از یخچال دفع خواهد شد. این امر باعث می‌شود حرارت در گاز برگشتی به یخچال باقی مانده و یخچال به صورت مداوم کار کند تا سرمای مورد نیاز تأمین شود.

این قطعه در پشت یخچال شما به صورت لوله‌های ریز موازی قابل مشاهده است. برای جلوگیری از خراب شدن آن نیاز است تا یه برنامه ماهانه برای تمیز کردن آن داشته باشید و بعد از کشیدن یخچال از پریز، با یک دستمال نمدار هرگونه گرد و غبار و پرزی را تمیز کنید.

خرابی لاستیک درب یخچال

دیگر علت یکسره کار کردن موتور یخچال و فریزر شما که ممکن است جزئی و کوچک به نظر برسد اما اثر زیادی دارد، خراب شدن و از بین رفتن لاستیک درب آن است. در واقع این لاستیک در نقش یک محافظ عمل می‌کند تا برودت از فضای داخلی یخچال به بیرون منتقل نشده و گرما به داخل آن نفوذ خواهد کرد. خراب شدن این لاستیک باعث می‌شود تا گرما مدام به داخل یخچال راه پیدا کند و کمپرسور مدام کار کند تا یخچال را در دمای نرمال نگه دارد.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است تا یک برنامه برای تمیز کردن لاستیک داشته باشید تا باقی‌مانده مواد غذایی و نوشیدنی باعث نشود که فاصله‌ای بین درب و لاستیک هنگام بسته شدن ایجاد شود. همچنین اگر به دنبال این بدانید واقعاً علت یکسره کار کردن یخچال شما، خراب شدن لاستیک است یا خیر از تست کاغذ A4 استفاده کنید. برای این کار یه کاغذ یا اسکناس نو را طوری که نصف آن بیرون باشد روی درب قرار داده و آن را ببندید. اگر به راحتی توانستید کاغذ را با کشیدن بیرون بیاورید، نشانه خراب شدن لاستیک است و باید برای تعویض لاستیک سریع‌تر اقدام کنید.

خرابی سنسور یا ترموستات ؛ علت مداوم کارکردن یخچال

هنگامیکه که یخچال خود را روی دمای خاصی تنظیم می‌کنید، در واقع دارید به سنسورها و ترموستات دستور می‌دهید که اگر به آن دمای تنظیم شده رسید، برق کمپرسور یخچال را قطع کند. هنگامیکه سنسور تشخیص دمای ترموستات به هر دلیل دچار اختلال یا ایرادی شود، دما را تشخیص نمی‌دهد و برق را قطع نمی‌کند. در این حالت ممکن است یخچال شما از نظر سرما سازی به درستی کار کند اما به دلیل اختلال در سنسور ترموستات تشخیص دما صورت نگیرد و به همین دلیل یخچال یکسره کار می‌کند. اگر مواد غذایی شما در یخچال یخ زده، حتما باید ترموستات دستگاه بررسی شود.

منبع : kara.com.ng

دکمه بازگشت به بالا