عمومیکسب و کار استانها

علت‌های خلاص کردن گیربکس در جک s5

مشکلات شایع گیربکس DCT در JAC S5

خیلی زیاد پیش می‌آید که از کندی حرکت (شتاب اولیه) و لرزش خودرو در هنگام شروع حرکت و نیز تقه زدن گیربکس در حالت دنده عقب شکایت می‌کنند. بعضی از مشتری ها هم این مشکل را عنوان می‌کنند که گاها چراغ اخطار گیربکس روی صفحه کیلومتر روشن می‌شود، ماشین هیچ حرکتی به جلو و عقب نداشته و اصلا موتور گاز نمی‌خورد. در این مقاله قرار هست به چند تا از ضعف های گیربکس دوال کلاچ یا DCT جک S5 و بعضی از مدل های دیگر مثل گیربکس خودروی تیگو ۷ (Tiggo 7) و ام وی ام ایکس ۵۵ (MVM X55) اشاره کنیم. پس پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. جهت خرید لوازم یدکی جک می توانید با کاشناسان ما بصورت رایگان مشورت کنید.

تعمیر گیربکس جک s5 دنده ای | رفع صدای گیربکس جک s5 | زوزه گیربکس جک اس 5

ایرادات رایج خودروهای نیمه اتوماتیک چینی (دارای گیربکس دوبل کلاچ)

ساده ترین دلیل و یکی از عوامل عمده که باعث به وجود آمدن ایرادات بالا در گیربکس اتوماتیک جک S5 می‌شود، خرابی در سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک است. به دلیل ضعف در متریال تولیدی قطعه و نیز عدم تعویض به موقع و دیر هنگام مایع خنک کننده موتور، امکان دارد قطعه خنک کننده که دارای ورودی های مختلف روغن گیربکس و آب رادیاتور است در اثر پوسیدگی موجب نشت آب رادیاتور به داخل گیربکس اتوماتیک شود.

اهمیت تعویض به موقع ضدیخ و قطعه خنک کننده

نا بر نظر کارشناسان، توصیه می‌شود که در هر ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد خودروی جک، محلول ضدیخ تعویض گردد. از ریختن آب شرب داخل رادیاتور جداً خودداری نمایید و از مایع خنک کننده مخصوص رادیاتور استفاده کنید، همچنین در نهایت پیشنهاد ما تعویض قطعه ی خنک کننده خودرو جک اس ۵ در کیلومتر های ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است تا با این مشکلات مواجه نشوید.

مشکل مشترک و رایج جک اس ۵، ام وی ام ایکس ۵۵ و تیگو ۷

گیربکس این ماشینها DCT دابل یا دوبل کلاچ هست. این نوع گیربکس از کلاچهای‌ خشک ساخته شده است، مانند گیربکسهای اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. برای مثال خودروهای واراداتی آلفا جولیتا و فولکس پاسات از جمله اتومبیل هایی هستند که به این گیربکس مجهز شده‌اند.

هنگامی که شما دنده را روی D  قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفتید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند.

نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت هست که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

نکته حایز اهمیت رانندگی با خودروهای دارای گیربکس DCT چیست (اشکال فنی گیربکس خودوروهای دی سی تی چینی)؟

وقتی میخواهید با این خودروها (اعم از خودروهای چینی و …) در ترافیک رانندگی کنید، زمانی که پای شما روی ترمز هست، نیازی نیست دست دنده حتما روی N هم قرار بگیرد. یعنی موقعی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

مواقعی که داخل ترافیک قرار دارید، راه جلوی شما باز می‌شود و قرار هست مدام یک متر به یک متر و فواصل کم، توقف کنید:

  • اصلا با خودرو از طریق نیم کلاچ کردن حرکت نکنید.
  • صبر می‌کنید به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود. پا را از روی ترمز برداشته، گاز بدهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است.

معایب گیربکس DCT

پیامد و نشانه‌های انجام نیم کلاچ برای گیربکس DCT  به هنگام رانندگی در ترافیک چیست؟

چراغ گیربکس روشن خواهد شد. گیربکس اصطلاحا اورهیت (Overheat) خواهد کرد. دو صفحه کلاچ به زودی و به شدت مصطحلک خواهند شد و حتی اصطلاحا با صفحه کلاچ سوخته مواجه می‌شوید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک جک S5

تعمیر گیربکس جک S5 از جمله خدماتی است که از زمان شروع واردات این خودرو تا امروز بسیار پر متقاضی بوده است. خودروی جک اس 5 که حدود ده سال پیش در دو مدل اتوماتیک و دستی وارد ایران شد، در شمار خودروهای پرطرفدار چینی بوده و طراحی بدنه آن بسیار شبیه به هیوندای توسان است. در طول مدتی که از این وسیله استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکلات بسیاری از جمله لرزش، سوختگی روغن یا تقه زدن گیربکس مواجه شوید که خوشبختانه برای هر کدامشان راه حلی وجود دارد.

 در ادامه به نحوه برطرف کردن مشکلات گیربکس می‌پردازیم. با داشتن موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با قدرت 174 اسب بخار و 265 نیوتن متر گشتاور جک s5 قابلیت رقابت و برتری با خودروهایی مانند هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج را پیدا کرده است. گرچه شتاب گیری این خودرو بسیار عالی است اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که مصرف بنزین این خودروی چینی کمی بالا بوده و در هنگام فشار زیاد به گیربکس کمی خنک می شود.

رایج‌ترین مشکلات گیربکس جک S5

تعمیر گیربکس جک S5 نیاز به داشتن دانش فنی و تجربه فراوان برای پیدا کردن دقیق مشکل و استفاده از بهترین راه‌ حل دارد. در صورتی‌که عیب گیربکس به درستی مشخص نشود، ممکن است آسیب به نقاط دیگر قطعه گسترش پیدا کند و در نهایت مجبور به صرف هزینه و وقت بیشتری شوید. در ادامه برای اینکه خودتان بتوانید عیب‌یابی اولیه را انجام دهید، برخی از مشکلات رایج را بررسی خواهیم کرد.

1. کاهش قدرت گیربکس

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای بسیاری از رانندگان جک S5 می‌تواند به‌وجود بیاید، کاهش قدرت ماشین است. شاید فکر کنید که این خودرو چینی است و ایجاد چنین مشکلاتی برای محصولات این کشور چندان غیرعادی نیست؛ اما وقتی از یک تعمیرکار در این زمینه کمک بخواهید، می‌بینید که ریشه این کاهش قدرت، نشتی روغن گیربکس و خالی شدن آن است.

2. تقه زدن گیربکس

در مواقعی که دسته موتور آسیب ببیند یا دچار پارگی شود می‌تواند منجر به ایجاد صدای تق‌تق در ماشین شود. کم یا زیاد بودن فشار روغن گیربکس یا وجود مشکل در اتصالات برقی آن هم از دیگر عوامل ایجاد صدا هستند.در ادامه باز به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

3. زوزه کشیدن گیربکس

این موضوع می‌تواند به‌دلیل فشار زیاد روغن گیربکس، آسیب دیدن دنده‌ها، خراب شدن مجموعه دنده سیاره‌ای یا دنده‌های دیفرانسیل باشد که برطرف کردن آن باید به‌دست یک تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.

4. هرز خوردن گاز گیربکس جک اس فایو

منشا این مشکل ممکن است کمبود روغن گیربکس و نرسیدن روغن به پشت کاسه کلاچ باشد که در نهایت صفحه کلاچ‌ها فرسوده شده و باعث هرز خوردن گاز در حین حرکت می‌شوند.

5. شنیده شدن بوی سوختگی از روغن گیربکس

اگر دمای روغن خیلی بالا برود یا مدت زیادی از آخرین زمان تعویض آن گذشته باشد این مشکل به وجود می‌آید.

6. خلاص شدن گیربکس

از عوامل به‌وجود آورنده این مشکل می‌توان به بریدن دنده اویل پمپ، وارد شدن آسیب به توربین، هرز شدن پلوس، خالی شدن روغن گیربکس و خرابی چرخ‌دنده‌های گیربکس اشاره کرد.

7. گیر کردن دنده جک S5

زمانی که استاپ زیر پدال ترمز معیوب شود یا اهرم تعویض دنده شکسته شده باشد دنده گیربکس گیر خواهد کرد. البته اگر سلکتور یا سیستم پارک هم آسیب ببیند ممکن است این مشکل به‌وجود بیاید.

دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک جک اس 5

·        آلوده شدن روغن گیربکس‌

روغن واسکازین استفاده شده در گیربکس‌های اتوماتیک ضامن عملکرد صحیح گیربکس است و نقش روان کننده دارد. روغن کاری گیربکس‌های اتوماتیک یکی از روش‌های مهم برای پیش‌گیری از فرسودگی و شکنندگی اجزای داخلی آن است. در صورتی که این روغن آلوده شده و یا به هر دلیلی کیفیت خود را از دست داده باشد خاصیت روان کنندگی خود را نیز از دست داده و دمای گیربکس را به سرعت تغییر می‌دهد.

در این شرایط باندها و صفحات درست درگیر نمی‌شوند و این عمل سبب ایجاد صدای تقه زدن در گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در دوره های مشخص اقدام به تعویض روغن گیربکس خودروی خود کرده و آن را کنترل کنید.

·        شل شدن اتصالات داخلی گیربکس‌های اتوماتیک

در گیربکس اتوماتیک جک اس 5، اگر صدا را شنیده و به آن توجه نکنید، کم کم این تقه زدن با تاثیر بر روی اتصالات داخلی گیربکس اتوماتیک باعث شل شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شدت یافتن این مشکل، آن را به یک تعمیرکار با تجربه بسپارید و از بروز اتفاقات بعدی جلوگیری کنید.

به نقل از :

surecritic.com

auto-repair-services.cmac.ws

دکمه بازگشت به بالا