بین المللکسب و کار استانها

شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

اقامت فرانسه از طریق تحصیل چگونه است؟

فرانسه از جمله کشورهایی است که علاقه‌مندان زیادی برای تحصیل دارد و بسیاری از دانشجویان مایل هستند تا بدانند مهاجرت به فرانسه و اقامت این کشور از طریق تحصیل چگونه است؟ بدون شک زندگی، تحصیل و کار در فرانسه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و زیباترین کشورهای اروپایی می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای دانشجویان خارجی باشد. بنابراین بسیاری از متقاضیان به دنبال اخذ اقامت تحصیلی فرانسه هستند. دریافت اقامت تحصیلی فرانسه روش‌های مختلفی دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید و برای اخذ کارت اقامت اقدام کنید. اما این مسیرها و روش‌ها کدامند؟ اگر کنجکاو هستید تا بیشتر در مورد اقامت کشور فرانسه از طریق تحصیل اطلاعات کسب کنید، با این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی ملک پور همراه باشید. همچنین می‌توانید سایر سوالات خود را در رابطه با مهاجرت تحصیلی از طریق با کارشناسان ما در میان بگذارید.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به فرانسه | مزایا و معایب مهاجرت به فرانسه | مشاوره رایگان مهاجرت به فرانسه

اقامت فرانسه از طریق تحصیل

فرانسه یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای مهاجرت و زندگی در بین کشورهای اروپایی است. همچنین  دانشجویان بسیاری که علاقه به دارند، برای ادامه تحصیل کشور فرانسه را انتخاب می‌کنند. به این دلیل که این کشور فرصت‌های زیادی برای کسب تجربه در محیط تحصیل، کار و زندگی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. بنابراین یکی از دغدغه‌های دانشجویان که قصد ادامه زندگی در فرانسه را دارند، دریافت اقامت فرانسه از طریق تحصیل است.

ویزا یا کارت اقامت فرانسه در واقع سندی است که به شما اجازه می‌دهد تا در این کشور برای مدت بیشتر از 3 ماه زندگی کنید و با استفاده از آن از بسیاری از خدمات فرانسه بهره‌مند می‌شوید. بدون کارت اقامت، حضور شما در این کشور غیرقانونی خواهد بود و از بسیاری از امکانات ضروری از جمله خدمات درمانی محروم می‌شوید. اما ویزا یا کارت اقامت فرانسه انواع مختلفی دارد.

یکی از بهترین انواع ویزای اقامت فرانسه ویزا یا کارت بلند مدت و اقامت دائم است که به شما اجازه می‌دهد به مدت 10 سال در این کشور زندگی کنید و بعد از گذشت 10 سال هم می‌توانید این مدت زمان را مجدداً تمدید کنید. همچنین دانشجویان می‌توانند برای دریافت اقامت کوتاه‌ مدت 5 ساله هم درخواست دهند.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که اقامت دائم فرانسه با شهروند شدن در فرانسه در عین حال که امکانات بسیار مشابه‌ای برای شما فراهم می‌کند، اما با یکدیگر متفاوت است. با دریافت اقامت دائم، شما پاسپورت کشور فرانسه را دریافت نخواهید کرد اما از مزایای بسیاری برخوردار هستید.

به عنوان مثال مانند یک شهروند فرانسوی اجازه ادامه تحصیل، کار تمام‌وقت و زندگی در فرانسه را خواهید داشت، می‌توانید از امکانات رفاهی و درمانی فرانسه استفاده کنید، امکان خرید خانه و ملک را دارید و می‌توانید هر زمان که خواستید از فرانسه خارج شوید و مجدد به این کشور برگردید.

اما شهروند بودن در فرانسه به معنی دریافت پاسپورت و اجازه شرکت در انتخابات این کشور است. همچنین اگر شما شهروند فرانسه باشید می‌توانید برای مدت طولانی حتی سال‌ها از این کشور خارج شوید و مجدد برگردید. بنابراین همانطور که متوجه شدید این دو مورد بسیار در مزایا شبیه به هم هستند.

حتی بسیاری ترجیح می‌دهند تا اقامت دائم داشته باشند تا حق شهروندی فرانسه. به این دلیل که اگر کشور فرانسه مانند کشور هلند روزی تصمیم بگیرد که اجازه دو ملیتی بودن را به شهروندان خود ندهد، افراد در دوراهی خروج از شهروندی وطن خود و یا فرانسه قرار خواهند گرفت.

بنابراین اگر به عنوان یک دانشجو تصمیم دارید تا از طریق اقامت این کشور را دریافت کنید، باید بدانید که شرایط دریافت اقامت تحصیلی فرانسه چیست و از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است. پس با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

اقامت فرانسه پس از تحصیل از طریق کار

یکی از روش‌های دریافت اقامت تحصیلی فرانسه، بعد از فارغ‌التحصیلی و از طریق پیدا کردن کار در این کشور است. طبق قوانین کشور فرانسه شما بعد از اتمام تحصیل به مدت یک سال فرصت دارید تا ویزای خود را تمدید کنید و به دنبال کار باشید. البته باید دقت کنید که این فرصت یک ساله قابل تمدید نیست و تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که دوره تحصیلی بیش از 6 ماه در فرانسه داشته‌اند.

معمولا متقاضیانی که حداقل به اندازه طول مدت در دانشگاه‌های این کشور دانشجو بوده‌اند و اقامت تحصیلی فرانسه را به طور موقت داشته‌اند، برای دریافت ویزای کاری صلاحیت لازم را دارا هستند. همچنین توجه کنید که پروسه دریافت مجوز اقامت شما حدود یک ماه طول می‌کشد و بنابراین شما باید قبل از اتمام مهلت اقامت و ویزای تحصیلی خود برای دریافت مجوز یک ساله جستجوی کار اقدام کنید.

همچنین شما در این مدت می‌توانید به صورت پاره‌وقت و به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوید. اما بعد از پیدا کردن یک شغل تمام وقت شما می‌توانید کارت اقامت کوتاه مدت 5 ساله (carte de séjour temporaire) دریافت کنید. این کارت به شما اجازه می‌دهد تا به مدت 5 سال در فرانسه کار و زندگی کنید و به تعداد 3 بار هم قابل تمدید است.

شرایط دریافت اقامت بلند مدت فرانسه چیست؟

اگر به مدت 5 سال در فرانسه کار و زندگی کنید این امکان را دارید تا برای دریافت کارت اقامت بلند مدت 10 ساله فرانسه (carte de résident de longue durée-UE) و کارت اقامت دائم (carte de résident permanent) درخواست دهید. لازم به ذکر است که اگر شما دارای والدین فرانسوی باشید یا در این مدت با یک فرد فرانسوی ازدواج کنید و یا شرایط مالی خوبی داشته باشید مدت زمان لازم برای دریافت اقامت دائم و بلند مدت 4 سال خواهد بود.

همانطور که اشاره کردیم اقامت بلند مدت فرانسه یک اقامت 10 ساله است که دانشجویان بین‌المللی و افراد غیر اروپایی هم امکان دریافت آن را دارند. برای دریافت این ویزا باید حداقل 2 ماه قبل از پایان مدت ویزای اقامت فعلی خود درخواست خود را ارائه کنید. مدارک و شرایط لازم برای دریافت کارت اقامت 10 ساله فرانسه شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر یا کارت شناسایی
  • 3 قطعه عکس
  • آدرس معتبر
  • ویزای فعلی و مجوز اقامت شما
  • مدرک نشان‌دهنده مدت اقامت شما در فرانسه
  • مدرکی که نشان دهد شما برای دریافت اقامت 10 ساله صلاحیت دارید (به عنوان مثال ازدواج در فرانسه، تولد فرزند در فرانسه، کار در فرانسه)
  • مدرک زبان فرانسوی A2
  • گواهی سلامت

دقت کنید که تمامی این مدارک باید به زبان انگلیسی و یا فرانسوی تهیه شده باشند و یا به زبان فرانسه ترجمه شده باشند. شما می‌توانید این اقامت را بعد از مدت 10 سال مجدد تمدید کنید و یا برای دریافت اقامت دائم فرانسه اقدام کنید.

شرایط دریافت اقامت دائم فرانسه چیست؟

از دیگر انواع ویزا برای افراد خارجی و غیر اروپایی در فرانسه، کارت اقامت دائم یا carte de résident permanent است. این امکان برای تمام شهروندان کشورهای دیگر به جز شهروندان کشور الجزیره وجود دارد تا برای این نوع اقامت کشور فرانسه درخواست دهند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اقامت دائم با شهروندی فرانسه متفاوت است و در این نوع اقامت به شما پاسپورت فرانسوی داده نمی‌شود. اما بسیاری از شرایط و امکانات این اقامت با شهروندی فرانسه برابر است و تنها تفاوت در حق رأی و عدم امکان مدت زمان طولانی خروج از فرانسه است.

برای دریافت کارت اقامت دائم باید حداقل 5 سال در فرانسه زندگی و کار کرده باشید و یا اینکه به مدت 3 سال همسر یک فرد فرانسوی بوده باشید. همچنین می‌توانید بعد از دریافت اقامت بلند مدت 10 ساله فرانسه برای دریافت کارت اقامت دائم درخواست دهید. سایر شرایط مورد نیاز برای دریافت این اقامت عبارت است از:

  • مسلط بودن به زبان فرانسوی در سطح A2
  • هماهنگ بودن و پذیرفتن فرهنگ مردم فرانسه
  • نداشتن سوء‌پیشینه و تهدید نکردن امنیت مردم فرانسه
  • داشتن شغلی با درآمد بالای 2,281 یورو در ماه

علاوه بر این شروط، برای دریافت اقامت تحصیلی فرانسه به صورت دائم مدارکی مورد نیاز است از جمله:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • 3 عدد عکس
  • آدرس معتبر
  • مدرک معتبر زبان فرانسوی
  • مدرک محل تولد یا کارت شهروندی در کشورتان
  • همچنین باید مدارکی برای اثبات اینکه به قوانین جمهوری فرانسه احترام می‌گذارید هم ارائه کنید.

لازم به ذکر است که این مدارک باید به زبان فرانسوی ارائه شوند. مدت زمان بررسی مدارک و اعلام نتیجه درخواست برای دریافت کارت دائم اقامت فرانسه از طریق تحصیل 2 تا 3 ماه است. اقامت دائم فرانسه برای مدت 10 سال اعتبار دارد ولی به تعداد دفعات نامحدود قابل تمدید است.

هزینه اقامت فرانسه از طریق تحصیل

در این قسمت بد نیست تا در مورد هزینه‌های درخواست اقامت فرانسه از طریق تحصیل هم اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هزینه دریافت اقامت طولانی و بلند مدت 10 ساله فرانسه و همچنین هزینه اقامت دائم فرانسه هر دو 225 یورو است. البته برای افراد دارای معلولیت حدود 75 یورو در این مبلغ تخفیف در نظر گرفته شده است.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که برای پرداخت این مبلغ باید از تمبر مالیات (tax stamps) استفاده کنید. این تمبر به صورت الکترونیکی و یا کاغذی به شما فروخته خواهد شد و نشان‌دهنده این است که شما در تمام مدت اقامت تحصیلی فرانسه و کار کردن در فرانسه، مالیات خود را پرداخت کرده‌اید.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی ملک پور، توضیح دادیم که اقامت فرانسه از طریق تحصیل چگونه است. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. همانطور که اشاره شد فرانسه از سال‌های دور، کشور مورد علاقه دانشجویان ایرانی برای تحصیل و زندگی بوده است و دریافت اقامت تحصیلی فرانسه طرفداران زیادی دارد.

اما با توجه به درخواست زیاد برای دریافت پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور و دریافت ویزا برای اقامت تحیکی از راه های مهاجرت ایرانیان مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل بوده و روابط ایران و فرانسه با اعزام دانشجویان ایرانی از دیرباز آغاز گشت. در سال گذشته این میزان بیشترین مقدار را در سالیان اخیر داشت. چرا که راه ورود با خواندن زبان نیز هموار شد و بدون مدرک زبان هم ویزای تحصیلی فرانسه صادر میشود. از عصر قاجار به بعد، مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل، گزینه اول ایرانیان جهت مهاجرت تحصیلی به خارج به شمار می رفت.

بار دیگر لازم به ذکر است که تحصیل در اکثر دانشگاه های فرانسه رایگان است. ما در این مقاله تلاش می کنیم هر آن چیزی که شما لازم است قبل از تحصیل در فرانسه بدانید را توضیح دهیم. بر این اساس، سوالات اساسی زیر برای پاسخگوئی در نظر گرفته می شود:

  •  مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه در چیست؟
  • هزینه مهاجرت به فرانسه چقدر است؟
  • شرایط تحصیل در کشور فرانسه در سال 2023 به چه صورت است؟
دکمه بازگشت به بالا