خانواده و جامعهکسب و کار استانها

بازی با کودک یک ساله

+11 بازی با کودک یک ساله + راهنمای بازی مناسب

آیا شما هم به دنبال راهی برای بازی با کودک یک ساله خود هستید؟ یا فکر می کنید کودکان در این سن هنوز مفهوم بازی را درک نمی کنند؟ چگونه بازی کردن با کودکان از یک سالگی تا دوسالگی، دغدغه بسیاری از والدین  است. در این سن، مشخص نبودن علایق کودک و به سرعت دلزده شدن او از تمام اسباب بازی هایش، باعث می شود والدین ندانند چطور باید با کودک شان ارتباط برقرار کنند. در اینجا سعی می کنیم همراه با شما مراحل رشد کودک یک ساله را بررسی کنیم و چند پیشنهاد جالب برای بازی با کودکان یک تا دو ساله ارائه کنیم. همچنین می توانید بهترین بازی فکری برای کودک یک ساله و وسایلی مانند دستبند اسباب بازی پلیس یا لباس یگان امداد بچه گانه را در فروشگاه اسنا شاپ پیدا کنید. با ما همراه باشید.

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله پسر | بازی با کودک یک ساله | بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش

نیم سال اول: رشد کودک و اسباب بازی های مناسب

در دوازده تا هجده ماهگی تحرک کودکان و کنجکاوی پیرامون محیط اطرافشان بیشتر می شود. با تقلید و تکرار از رفتارهای دیگران الگوبرداری می کنند و این امر کاملا در بازی هایشان قابل مشاهده است. بازی هایی که در این سن مورد توجه کودکان قرار می گیرند به چند دسته تقسیم می شوند.

نقش بازی

بازی های نمادین مانند باتوم اسباب بازی در این سن خیلی خوب می توانند کودک را سرگرم کنند. به طور مثال با توجه به کاربرد وسایلی مانند فنجان و شانه، کودک یک ساله از یک فنجان خالی آب می نوشد و یا با یک مداد موهای خود را شانه می کند، این فعالیت ها از نیروی تخیل قوی کودک در این سن نشات میگیرد. برای بازی با کودک یک ساله کافیست کمی خلاقیت به خرج بدهید و فضایی نظیر خانه کوچک یا یک چادر بازی با کمی وسایل خانه داری برای کودک فراهم کنید تا بتواند ساعت ها کودک شما درون خانه ی کوچکش بازی کند. از انواع اسباب بازی دخترانه دیدن فرمایید.

واکرها و بازی های چرخ دار

با افزایش مهارت راه رفتن، کودک می تواند اسباب بازی های چرخدار را هل دهد یا آن ها را به دنبال خود بکشد. بازی کردن با اسباب بازی های هل دادنی ماهیچه های بدن کودک را تقویت می کند. واکر نی نی رو ، راهبرهای موزیکال و ماشین یا قطار چوبی گزینه های خوبی برای سرگرمی و بازی با کودک یک ساله هستند.

کتاب حمام و پارچه ای

کم کم با گسترش دایره ی واژگان ذهنی، تمایل کودک به برقراری ارتباط با اطرافیانش افزایش می یابد. در این زمان است که از لمس کردن و در دست گرفتن کتاب و مجلات رنگی لذت می برد و قادر به درک ارتباط تصاویر می شود.

کتاب هایی که پاره نمی شوند مانند انواع پارچه ای، فومی و مقوایی یک گزینه بسیار عالی بعنوان بازی برای کودک یک ساله هستند و می توانند زمینه های ارتباط عمیق کودک با کتاب خواندن را فراهم کنند. دریک سالگی هرچه بیشتر با کودک صحبت کنید و برایش کتاب بخوانید روند آشنایی با زبان را زودتر طی می کند و  بهتر و کامل تر شروع به سخن گفتن می کند.

اولین پازل ها

وقتی می خواهید اسباب بازی فکری برای کودک یک ساله تهیه کنید می توانید جورچین پازل با اجزای صورت یا اعضای بدن بخرید، یا خودتان بسازید به این صورت که یکی از عکس های کودک خود را به دو یا سه تکه بزرگ تقسیم کنید و به کودک کمک کنید تا این قطعات را کنار یکدیگر بچیند. با این بازی می توانید قسمت های مهم بدن را به کودک بیاموزید. اما توقع فراتر از سن از کودک نداشته باشید، این صرفا یک بازی با بچه یک ساله است و هدف فقط لذت بردن در کنار یکدیگر است.

پازل های چوبی تک قطعه که قطعات درشت و واضحی دارند می توانند انگشتان دست کودک را برای انجام حرکات ظریف تقویت کنند و مفاهیم متنوعی همچون میوه ها، حیوانات و … را به کودک بیاموزند. پیشنهاد می شود پازل کتابی چوبی را ببینید.

نیم سال دوم: رشد کودک  و بازی های مناسب کودک یک ساله

بازی های حرکتی

از هجده ماه تا 24 ماهگی پیشرفت قابل ملاحظه ای در کنترل بدن کودک مشاهده می شود. دیگر دست و پایش در کنترل است و برای کشیدن، هل دادن و حمل کردن اشیا به خوبی از آن ها استفاده می کند. مثلا یک کودک بیست ماهه می تواند بر روی سه چرخه موتوری کوچکی بنشیند و آن را به خوبی هدایت کند و با فشار دادن پاهایش برروی زمین به جلو حرکت کند.

برای بازی کودک یک ساله تان اسباب بازی های چرخ دار تهیه کنید ماشین های بزرگی که کودک بتواند وسایلش را درون آن ها بریزد و جا به جا کند یا بازی های چوبی چرخ دار مثل واگن عروسک یا کالسکه بسیار مورد توجه کودک یک سال و نیمه قرار می گیرد.

اسباب بازی های جا انداختنی

در ادامه معرفی بازی مناسب کودک یک ساله از اسباب بازی های جاانداختنی استفاده کنید. در این سن توانایی کودکان در کنترل انگشتان دستشان آن ها را تشویق می کند که قطعات کوچک تر را بردارند و در ظرف بزرگتری بریزند. از این توانایی می توانید برای تقویت هوش کودک خود استفاده کنید. یکی از اسباب بازی هایی که کودکان دو ساله را سرگرم می کند خانه های اشکال است. در این سبک بازی قرار است کودک شکل های هندسی را از حفره ی شبیه به خودش داخل کلبه بیندازد. این اسباب بازی نمونه های متنوعی دارد که در بخش بازی های آموزشی می توانید ببینید.

آشپزخانه ی دوست داشتنی

در این سن دوست داشتنی ترین مکان خانه برای کودک نوپا آشپزخانه است. یک قفسه یا کمد کوچک مخصوص ظروف بی خطر برای بازی با کودک یکساله در دسترس قرار دهید تا بتواند مانند شما با وسایل آشپزخانه بازی کند!

برای حفظ امنیت کودک کنجکاو خود حتما محیط خانه را ایمن کنید. وسایل خطرناک نظیر کارد و چاقوها را از کشو و کابینت های در دسترس کودک دور کنید. از ست آشپزخانه اسباب بازی هم می توانید استفاده کنید.

وسایل هنری

سعی کنید از مداد رنگی های کوتاه مخصوص نوپایان برای تقویت مهارت دست و فراهم آوردن تجربه ی شیرین نقاشی بهره ببرید. با چسباندن مقواهای بزرگ به دیوار اتاق کودک می توانید کمی خیالتان را بابت نقاشی کشیدن روی دیواها راحت کنید با این حال هنوز هم باید مواظب باشید و با صبوری مداوم، مکان مورد تایید برای نقاشی کشیدن را به کودک یاد آوری کنید. کارکردن با رنگ های انگشتی هم حواس کودک را تقویت می کند و هم می تواند لحظات شاد و پرنشاطی ایجاد کند.

بریکس و آجره های خانه سازی

از دیگر سرگرمی های لذت بخش کودکان در این سن ساختن و خراب کردن برج های بلند است. یکی از اسباب بازی های فکری برای کودکان یک ساله، بلوک های چوبی رنگی، ساده و ایمن است که قسمت های تیز نداشته باشند. این بلوک ها می توانند ساعت ها موجبات خنده و شادی کودک را فراهم کنند. از انواع اسباب بازی چوبی دیدن فرمایید.

آجره های خانه سازی پلاستکی هم باید درشت قطعه باشند و لبه های گرد داشته باشند، در خرید آجره ها به کیفیت آن ها دقت کنید که از جنس مرغوب و رنگ های غیرسمی ساخته شده باشند.

    مادری می گفت: وقتی با چند تکه چوب، برج بلندی ساختم و کودک یک سال و هشت ماهه ام با یک دورخیز جانانه با پاهای کوچکش ضربه ای به برج بلندم زد و بلوک ها با صدا روی هم ریختند، تا چند دقیقه خانه از صدای قهقه ی شادی کودکم پر شد.

بلوک ها و آجره ها  ابزار بسیار مناسبی برای بازی برای بچه یک ساله هستند و کاربردهای بسیار متنوعی از جمله آموزش رنگ ها و شمارش اعداد گرفته تا بالابردن توانایی کودک برای روی هم چیدن و ساخت سازه های ابتدایی دارند. پیشنهاد می شود مقاله مونته سوری چیست را بخوانید.

بازی های پرتابی

در یک و نیم تا دو سالگی کودک از پرتاب کردن اشیا لذت می برد این بهترین زمان برای تبدیل کردن چالش به فرصت است! یک سبد کوچک در نزدیکی کودک قرار دهید و او را تشویق کنید کاغذهای مچاله شده یا توپ های کوچکش را به داخل سبد پرتاب کند. تشویق فراموش نشود.

ابزار موسیقی

یکی دیگر از سرگرمی های مناسب برای کودک یک ساله ایجاد نوای موسیقی است. کودکان آواز های شاد و موسیقی های ریتمیک را دوست دارند. بنابراین برای بازی با کودک یک ساله یا حتی بازی با کودک یک و نیم ساله خود بهتر است در میان اسباب بازی هایش ارگ، بلز چوبی رنگی و طبل های کوچک داشته باشید. شعر ها و ترانه های کوتاه را با صدای بچگانه بخوانید و سعی کنید با تغییر تن صدا، توجه کودک خود را جلب کنید.

سخن آخر

دوران کودکی نقش حساس و تعیین کننده ای در تکوین شخصیت اجتماعی انسان دارد. کودک از راه بازی علاوه بر بروز توانایی ها و استعداد هایش، به علایق، ضعف ها و نکات مثبت و منفی خود پی می برد. بی شک آن چه که در بزرگسالی باعث تکوین شخصیت می شود بازی های دوران کودکی است.

دکمه بازگشت به بالا