عمومیکسب و کار استانها

نهال گلدانی بهتر است یا ریشه ای؟

نهال گلدانی بهتر است یا ریشه ای؟

شاید یکی از دغدغه های اصلی باغداران این باشد که نهال گلدانی بهتر است یا ریشه ای؟ تفاوت نهال گلدانی و نهال ریشه ای چیست؟ هر یک از این انواع نهال چه مزیت هایی نسبت به دیگری دارد و چگونه نهال مناسب خود را انتخاب نماییم. قبل از پاسخ به این سوالات بهتر است توضیح مختصری از نهال گلدانی و نهال ریشه ای داشته باشیم.

نهالستان ها و مراکز ارائه نهال ممکن است نهال های مثمر، غیر مثمر و زینتی را به روش های مختلف تهیه و عرضه نمایند. این نهال ها به صورت نهال ریشه ای (نهال ریشه لخت) و یا گلدانی (نهال ریشه پر) تهیه می گردد که هریک از آن ها ویژگی ها و مزیت های مختلف دارد. خریداران باید با بررسی این نکات و سنجیدن شرایط خود یکی از این گزینه ها را انتخاب نمایند.

درخت گلدانی | درختان میوه ای گلدانی | زمان کاشت نهال های گلدانی

آشنایی با نوع نهال ریشه ای؟

نهال ریشه ای که با اصطلاح نهال ریشه لخت نیز شناخته می شود. اغلب اوقات تهیه نهال به این صورت است که نهال در باغ مادر کاشته می شود. در حدود یکی الی دو سالگی که بهترین زمان برای خرید نهال می باشد، ریشه نهال ها به دقت از خاک خارج شده، درون پلاستیک قرار می گیرد و به مشتریان ارائه می گردد. البته باید توجه داشت که خارج کردن ریشه نهال از خاک باید طوری صورت گیرد که به هیچ وجه به نهال و به خصوص ریشه آن آسیبی وارد نشود.

عرضه ی نهال به صورت گلدانی:

یکی از روشهای عرضه ی نهال به صورت گلدانی است، در روش گلدانی نهالستان در ابتدا قلمه یا بذر را درون گلدان کاشته اند و در زمان رسیدن به سن مورد نظر و مناسب آن را به باغداران با همان گلدان عرضه می کنند، در شیوه ی عرضه ی نهال به صورت گلدانی نهال ممکن است درون گلدانهای فلزی، پلاستیکی و یا نایلونی کاشته شده باشد، در ادامه ویژگیهای مثبت و منفی عرضه ی نهال به صورت گلدانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزیتهای عرضه ی نهال به صورت گلدانی:

در روش فروش نهال به صورت گلدانی ریشه نهال از زمان خرید تا زمان کاشت درون گلدان بوده و بنابراین در حین حمل و نقل صدمه نمی بیند، در حین باربری، انتقال به ماشین حمل و پیاده کردن از آن و همینطور بردن سر زمین اصلی گلدان محافظ خوبی برای ریشه ی نهال است اما باید توجه داشت که در زمان کاشت نمی توان نهال را با گلدان حتی گلدان نایلونی درون زمین کاشت مگر اینکه گلدان نایلونی قابلیت تجزیه شدن سریع داشته باشد.

مزیت دیگر عرضه ی نهال به صورت گلدانی این است که در این شیوه باغداران امکان این را دارند که در هر زمان از طول سال نهال را در زمین اصلی بکارند، چرا که محدودیت خاصی از نظر انتقال و کاشت نهال وجود ندارد، بنابراین اگر بنا به دلایلی فصل خواب و به ویژه اواخر زمستان و اوایل بهار را برای کاشت نهال از دست داده اید و اکنون در شرایطی که حتی بخشی از جوانه های نهال باز شده اند می خواهید نهال را به زمین اصلی منتقل کنید انتخاب روش خرید نهالستان نهال فا به صورت گلدانی بسیار مناسب تر خواهد بود.

معایب روش فروش نهال به صورت گلدانی:

در زمان کاشت نهال بهتر است ریشه ی نهال به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت آسیب اصلاح شده و سپس در چاله قرار بگیرد، در روش گلدانی درست است که نهال قبل از کاشت از گلدان خارج می شود اما به دلیل اینکه خاک اطراف ریشه به صورت قالبی فرم گرفته و اطراف ریشه پر از خاک به صورت قالب گلدان است امکان بررسی دقیق ریشه وجود ندارد، تکاندن خاک و بررسی ریشه نیز سبب هوا خوردن ریشه و آسیب زدن به ریشه می شود.

دکمه بازگشت به بالا