کسب و کار استانها

انواع دندان و عملکرد آنها چیست؟

انواع دندان و عملکرد آنها چیست؟

فک انسان (هم در بالا و هم پایین) جایی است که دندان ها قرار دارند. انسان ها معمولا 4 نوع دندان دارند که به ترتیب خاصی رشد می کنند و موقعیت خاصی دارند. در این مقاله سعی شده است تا انواع دندان ها را به همراه نام و کاربرد آنها معرفی کنیم.

انواع دندان ها بر اساس سن کدامند؟ (انواع دندان در سنین مختلف)

دندان ها را به دو دسته شیری و دائمی تقسیم می کنیم. دندان های شیری دندان هایی هستند که از حدود 6 ماهگی به تدریج در قوس فک ظاهر می شوند و تا 6 سالگی به ما در جویدن غذا و صحبت کردن کمک می کنند. سپس از 6 تا 7 سالگی دندان های شیری به تدریج جای خود را به دندان های دائمی می دهند. آخرین دندان دائمی در سن 13 تا 17 سالگی بیرون می آید.

انواع دندان ها از نظر شکل و کاربرد کدامند؟

انسان ها به طور کلی، صرف نظر از سن، 4 نوع دندان دارند:

  • دندان های ثنایا
  • دندان نیش
  • دندان های او با دندان های آسیاب یا آسیاب های کوچک (پرمولر) پر شده است.
  • مولرها

انواع دندان های شیری چیست و چند دندان شیری وجود دارد؟

20 دندان شیری، 10 دندان در هر فک وجود دارد. در هر فک کودک از 6 ماهگی تا 6 سالگی تعداد و محل دندان های شیری به شرح زیر است:

  • 4 دندان جلو
  • 2 دندان نیش
  • 4 مولر یا مولر

دندان های شیری کودکان از حدود 6 ماهگی شروع به بیرون آمدن از لثه می کنند. دندان های پیش پایین معمولا اولین دندان های شیری هستند که رویش می کنند. اکثر کودکان تا سن 3 سالگی تمام 20 دندان شیری را دارند.

کودکان بین 6 تا 12 سالگی دندان های شیری خود را از دست می دهند و سپس دندان های دائمی جایگزین آن می شوند. مولرها معمولا اولین دندان های دائمی هستند که رویش می کنند. اکثر افراد تا سن ۲۱ سالگی تمام دندان های دائمی خود را دارند.

تعداد و انواع دندان های دائمی در بزرگسالان

بزرگسالان معمولاً 32 دندان دارند که 16 دندان در هر فک است. معمولا تعداد دندان های شیری 12 عدد بیشتر از دندان های دائمی است و این تفاوت به دلیل نداشتن دندان های آسیاب بزرگ (از جمله دندان عقل) است. در حالی که بزرگسالان 6 دندان آسیاب بزرگ در هر فک دارند (3 دندان در هر طرف فک).

دندان های جلو یا دندان های ثنایا

هشت دندان جلوی شما در جلوی دهان شما قرار دارد. شما چهار عدد از آنها را در فک بالا و چهار عدد در فک پایین دارید. دندان های جلو معمولا کوچک هستند. آنها لبه های تیز دارند که به شما کمک می کند غذا را گاز بزنید. هر زمان که دندان های خود را در چیزی مانند سیب فرو کنید، از دندان های ثنایای قبلی خود کمک خواهید گرفت. دندان های جلو معمولا اولین مجموعه دندان هایی هستند که در حدود 6 ماهگی رویش می کنند و ظاهر می شوند. دندان های دائمی در سن 6 تا 8 سالگی جوانه می زنند.

انواع دندان نیش

چهار دندان نیش شما در کنار دندان های جلویی شما قرار دارند. شما دو دندان نیش در فک بالا و دو دندان ثنایا در فک پایین و در دو طرف دندان های جلو دارید. سگ های نیش دارای سطح تیز برای پاره کردن یا خرد کردن غذا هستند.

اولین دندان های شیری نیش بین 16 ماهگی تا 20 ماهگی ظاهر می شوند. نیش های بالایی ابتدا رشد می کنند و سپس نیش های پایینی رشد می کنند. دندان نیش دائمی پایینی بر خلاف نیش نوزاد، زودتر از دندان های فک بالا بیرون می زند. به عبارت دیگر ابتدا دندان نیش پایین در حدود 9 سالگی در لثه جوانه می زند سپس دندان نیش بالا در 11 یا 12 سالگی ظاهر می شود.

دندان های آسیاب کوچک یا پرمولر

هشت پرمولر یا مولر یا مولر شما در کنار دندان نیش قرار دارند. ۴ دندان آسیاب کوچک در فک بالا و ۴ دندان آسیاب دیگر در فک پایین. دندان های پرمولر بزرگتر از دندان نیش و دندان های ثنایا هستند. سطحی صاف با برآمدگی هایی برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا به قطعات کوچکتر دارند تا بلع آن آسان تر شود. دندان های پرمولر شیری با دندان های پرمولر دائمی جایگزین می شوند. نوزادان و کودکان خردسال پرمولر ندارند. زیرا این دندان ها تا حدود 10 سالگی شروع به آمدن نمی کنند. تصویر بالا به وضوح دندان های عقل را نشان می دهد که دندان های آخرین ردیف هر قوس فک هستند.

انواع مول

دندان های خلفی انسان را مولر می نامند. 12 عدد از این دندان ها وجود دارد و بزرگترین و قوی ترین دندان ها در قوس فک شما هستند. شما شش دندان آسیاب در فک بالا و شش دندان در فک پایین دارید. به هشت دندان آسیاب یا آسیاب شما، دندان های آسیاب 6 ساله یا دندان های آسیاب 12 ساله گفته می شود که به طور معمول از لثه جوانه می زنند یا از لثه خارج می شوند.

تعداد دندان عقل

سطح بزرگ جویدنی دندان های آسیاب به شما کمک می کند تا غذا را بهتر بخورید. دندان های آسیاب شامل 4 دندان عقل هستند (در انتهای هر قوس فک 2 دندان آسیاب وجود دارد) که آخرین مجموعه دندان هایی هستند که از لثه جوانه زده یا بیرون می آیند. این دندان ها معمولاً بین 17 تا 25 سالگی به طور کامل رشد می کنند.

همه افراد در دهان خود فضای کافی برای رشد دندان های آسیاب ندارند. به همین دلیل در برخی افراد دندان عقل پنهان می ماند یعنی زیر لثه گیر کرده است. یعنی این دندان عقل فضای کافی برای رشد ندارد. اگر فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود ندارد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید.

نکات پایانی در مورد تعداد و انواع دندان ها در انسان

به عنوان یک بزرگسال، 32 دندان شما برای گاز گرفتن و آسیاب کردن غذا ضروری است.همچنین در دندانپزشکی اسم دندان ها در دندانپزشکی و روش شماره گذاری انواع دندان ها امری مهم برای دندانپزشکان است. شما همچنین به دندان های خود نیاز دارید تا بتوانید به وضوح صحبت کنید. در حالی که دندان های شما طوری طراحی شده اند که سال ها در دهان شما دوام بیاورند، اما اگر به درستی از آن ها مراقبت نکنید، قطعا تا پایان عمر از آن ها بهره نخواهید برد. با دقت از آنها مراقبت کنید و هر 6 ماه یک بار برای معاینه کم هزینه به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. برای حفظ سلامت دندان های خود، به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و هر شش ماه یک بار با تمیز کردن دندان ها، جرم گیری یا بلیچینگ دندان ها، زیبایی و سلامت بیشتری را برای دندان های خود به ارمغان بیاورید.

دکمه بازگشت به بالا