عمومیکسب و کار استانها

چگونه شوره سنگ را از بین ببریم

با توجه به مطالبی که در بخش های مختلف سایت کالاساخت به آن اشاره شده است؛ به این نتیجه رسیدیم که سنگ تراورتن بهترین سنگ نما برای تمام مناطق و شرایط جوی موجود در ایران است. اما این نکته که شاید سنگ نما شوره بزند یکی از معضلاتی است که باید در نظر بگیریم. سنگ تراورتن دارای تخلخل و نمک بوده و همچنین باید نمک موجود در شن و سیمان را نیز در نظر داشته باشیم. بنابراین برای مقابله با این معضل و پاسخ به این سوال که کدام نما کمتر شوره میزند و همچنین راه های جلوگیری و پاک شدن شوره، پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه فرمایید.

می توان اینگونه بیان داشت که سنگ های مرمریت و که خلل و فرج نداشته کمتر در معرض شوره زدن قرار خواهند گرفت اما از طرفی برای نمای ساختمان مناسب نخواهند بود. بنابراین باید از سنگ تراورتنی استفاده نماییم که امتحان خود را به درستی پس داده اند. دلیل ایجاد شوره سنگ، وجود نمک در شن و سیمان کار شده در پشت سنگ لایم استون است و پلاک سنگ منبع تولید کننده شوره نیست. البته هر چه سنگ تخلخل بیشتری داشته باشد شوره روی سنگ بیشتر خواهد بود. بنابراین این نکته که سنگ تراورتن تخلخل استاندارد دارد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
که خلل و فرج مناسب داشته و می توانند در هر شهری بدون ایجاد مشکل روی نمای ساختمان نصب گردند. پیشنهاد تیم مشاوره کالاساخت به شما عزیزان اجرای سنگ های تراورتن معتبر و شناخته شده خواهد بود.

جلوگیری از شوره زدن سنگ نما

بهترین سنگ نما را بررسی کردیم. حتما شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس می پرازیم به چند کاری که می توانیم انجام دهیم تا شوره زدن سنگ را به حداقل برسانیم. این گونه می توان از شوره زدن پیشگیری کرد:

استفاده از ملات مرغوب

همان طور که می دانید در نصب انواع سنگ ساختمانی از ملات شن و سیمان استفاده می شود. برای جلوگیری از شوره زدن سنگ، بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه از شن و سیمانی که برای آن منطقه مناسب است، استفاده کنیم. در واقع بیشتر شن و سیمان های موجود در کشور نمک و املاح زیادی در خود دارند؛ در نتیجه با توجه به این اینکه اکثر نماهای ساختمانی کشور از جنس سنگ تراورتن با تخلخل نسبتاً بالایی بوده، باعث می شود تا این سنگ از طریق سوراخ های رویی و زیرین خود به اصطلاح نفس بکشد و نمک موجود در سیمان را پس بدهد و این نمک به صورت شوره روی سطح سنگ ظاهر شود.
پس بهترین و اولین قدم استفاده از شن و سیمان های بدون نمک است. بهره گیری از شن های شسته شده که نمک کمتری دارند و ملات با کم ترین میزان سولفات می تواند از بروز شوره و سفیدک در سنگ جلوگیری نماید. همچنین بعضی از شهرهای ایران دارای خاک شیرین بوده و هرچه زمین آن ها را گود کنیم بازهم به خاک شیرین دست خواهیم یافت. این نوع از خاک ها بهترین شن و سیمان را برای نماسازی در بر دارند.

از بین بردن شوره سنگ قبر | رفع شوره کف ساختمان | سرکه برای شوره سنگ

استفاده از آب مناسب

یکی دیگر از عواملی که موجب ایجاد سفیدک در سنگ نما می شود، آب شور و دارای املاح است که در مخلوط ملات مورد بهره گیری قرار می گیرد. در بسیاری از ساختمان سازی ها تصور این است که اگر از آب چاه استفاده کنند به صرفه تر و بهتر است، اما باید گفت که این آب دارای املاح زیادی است که حتی اگر شما از ملات شسته و مرغوب هم استفاده کنید، باعث می شود تا ملات شما مقداری از املاح آن را به خود جذب کند و موجب شوره زدگی در سنگ گردد. توجه کنید، تجربه ثابت کرده که آب چاه حداقل برای اجرا نمای خارجی نه تنها به صرفه نیست، بلکه در آینده هزینه بر نیز می باشد. با دقت به این موضوع بهتر است از آب شیرین و تصفیه شده که دارای مواد قلیایی سولفاته نباشد در مخلوط ملات خود بهره گیری نمایید.

نصب سایبان و درپوش

از دیگر راه کارهایی که می تواند تا حدودی در عدم ایجاد شوره بر روی سنگ نما تاثیرگذار باشد، استفاده از سایبان و درپوش بر روی دیوار ها می باشد. سایبان ها و در پوش ها از سرازیر شدن آب برف و باران بر روی دیوار ها و سنگ نما جلوگیری می نمایند که در این صورت جذب آب کمتری اتفاق می افتد. جذب آب کمتر مساوی با احتمال شوره زدگی کم تر است.

اجرای سنگ به صورت خشک

اگر معمار و فرد متخصص در زمینه نصب سنگ به روش مکانیکی و اجرای خشک سراغ دارید، سعی کنید سنگ ساختمانی خود را به روش خشک و مکانیکی با استفاده از پیچ، پلاک و پین در نما اجرا نمایید. این روش تضمین شده و دارای بسیاری از مزایا است که در مقالات پیشین سایت کالا ساخت به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

بهره گیری از رزین و اپوکسی

یکی دیگر از راه کارهایی که می تواند به شما کمک کند تا سالیان سال سنگی بدون شوره زدگی و سفیدک داشته باشید، بهره گیری از رزین و اپوکسی می باشد. یا محلول نانو مایعی شفاف و چسبنده است که در سوراخ های سنگ نفوذ کرده و از جذب آب و در پی آن شوره زدگی، جلوگیری می¬ کند. این محصول می تواند یکی از مطمئن ترین راه کار ها برای پیشگیری از شوره زدن سنگ باشد.


در این قسمت موضوع اصلی وبلاگ را بررسی خواهیم کرد. سنگ نما اجرا شده و به هر یک از دلایل بالا سطح سنگ شوره یا سفیدک زده است. باید به فکر مقرون به صرفه ترین و مطمئن ترین راه کار ممکن باشیم.

انواع شوره بر روی سنگ نما


شوره ها بر اساس عوامل موثر در به وجود آمدنشان به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:


  • شوره های سولفاتی
    شوره های نیتراتی
    شوره های کلروری
    شوره های کربناتی
    در این میان هیچ تفاوتی ندارد که سنگ و اجر شما از کدام نوع شوره را دارا باشد، راه برطرف کردن تمام آنها یکی است.

راه کارهایی برای رفع شوره از روی سنگ نما


با توجه به مطالب بالا، اکثر افراد به دنبال رفع اثر شوره و سفیدک از روی نما خود هستند و بسیار از وجود این مشکل بر روی بدنه ساختمان خود شکایت می کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال راه حلی برای پاک کردن شوره از روی سنگ نما خود می باشند، بهتر است این مقاله از سایت کالاساخت را دنبال نمایید. در زیر چند راه کار ساده برای رفع شوره سنگ را ارائه نموده ایم:


ساییدن شوره
یکی از راه کارهایی بسیار ساده برای پاک کردن شوره، سایش آن با استفاده از دستمال زبر و یا گونس (غلتک نقاشی) زبر می باشد. این روش در مراحل ابتدایی شوره زنی که هنوز سختی آن ها بسیار پایین است قابل بهره گیری بوده و انجام آن بسیار آسان است. پس از برطرف کردن شوره با استفاده از اب شهری تا دوبار سنگ را کامل بشویید. در این روش گاهی اوقات از آب با فشار بالا یا همان واتر جت نیز می توان بهره گشوره سنگ یکی از عادی ترین و معمول ترین اتفاقاتی است که ممکن است پس از مدتی برای اتفاق بیفتد. این اتفاق اغلب برای سنگ های نمای ساختمان رخ می دهد؛ چرا که مصالح این بخش از ساختمان بیش از بخش های دیگر ساختمان در معرض عوامل خارجی و شرایط آب و هوایی مختلف است. اغلب افراد تصور می کنند، شوره سنگ به دلیل نامرغوب بودن یا بی کیفیت بودن سنگ و مصالح ساختمانی است. اما شوره سنگ می تواند به دلایل متفاوتی حتی برای مرغوب ترین سنگ ها نیز اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله قصد داریم شوره سنگ، دلایل ایجاد آن و روش رفع کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

رسوب نمک و املاح معدنی محلول در آب پس از تبخیر روی سطح سنگ باقی می ماند که آن را اصطلاحا شوره سنگ می نامند. شوره اغلب از موادی چون سولفات سدیم و کلسیم ایجاد شده است. در هنگام ساخت بنا یا مدتی پس از ساخت یک بنا ممکن است شوره روی سنگ ها ایجاد شود. پس از بارش باران و برف احتمال ایجاد این شوره ها را که به رنگ سفید و نمک مانند هستند، افزایش می دهد. همچنین باقی ماندن شوره سنگ، باعث مرطوب ماندن سنگ و ایجاد کپک یا خوردگی سنگ می شوند. علاوه بر آن ایجاد شوره باعث به وجود آوردن ظاهری نامناسب روی سنگ ها و نمای ساختمان می شود. از همین رو از بین بردن شوره سنگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل شوره زدن سنگ

از مهم ترین دلایل ایجاد شوره سنگ، می توان به ملات به کار رفته در ساخت نما اشاره کرد. اگر مقدار نمک و املاح به کار رفته در این مواد زیاد باشد، رطوبت موجود در هوا جذب این مواد می شود، مخصوصا در صورتی که هوا بارانی و برفی باشد. پس از تبخیر این رطوب و خشک شدن ملات، نمک موجود به همراه مواد معدنی به صورت شوره روی سطح سنگ نمایان می شود.

از دیگر دلایل شوره زدن سنگ، استفاده از سنگ هایی برای نما است که مسیر و منفذ های زیادی برای حرکت محلول های نمکی به سطح آن ها وجود دارد. به عنوان مثال سنگ تراورتن که نوعی سنگ رسوبی است و خلل زیادی دارد، ورود رطوبت به درون آن و خروج محلول های نمکی از آن به راحتی اتفاق می افتد.

سیمان نیز مانند سنگ و آجر ممکن است دچار شوره شود. علت شوره زدن سیمان ممکن است نفوذ آب به درون بتن و ایجاد نمک های محلول، کمبود ملات متصل کننده در سیمان، زه کشی نامناسب و افزودن بیش از حد آب به درون سیمان می باشد.

روش های شوره زدایی سنگ

روش های متفاوتی برای شوره زدایی مصالح ساختمانی وجود دارد. این روش ها بر اساس نوع مصالح ساختمانی متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال رفع شوره موزاییک با رفع شوره آجر می تواند متفاوت باشد. متداول ترین روش های رفع شوره سنگ شامل موارد زیر می شود:

  • ساب زدن سنگ
  • واتر جت
  • استفاده از مواد ضد شوره سنگ
  • استفاده از شوینده
  • استفاده از مواد نانو

نحوه شوره زدایی سنگ 

شوره زدایی به بسته به روش انتخاب به شکل های مختلفی انجام می شود. نحوه شوره زدایی به نوع مصالح و روش شوره زدایی بستگی زیادی دارد. برای شوره زدایی آجر اغلب از محلول ضد شوره آجر استفاده می شود. با اسپری کردن ضد شوره آجر نما و سابیدن آن با ابزار های مخصوص، شوره آجر به طور کامل برطرف می شود.

از محلول شوره زدا برای پاک کردن شوره و سفیدک روی مصالح دیگر نیز استفاده می شود. به عنوان مثال برای تمیز کردن سنگ تراورتن می توان مشابه روش شوره زدایی آجر، ابتدا محلول شوره زدا را روی سنگ اسپری کرده و آن را سابید. استفاده از مواد شوینده و مواد نانو برای رفع شوره سنگ نیز به همین شکل انجام می شود.

برای رفع شوره سنگ از ساب زدن سنگ و واتر جت نیز استفاده می شود. در ساب زدن سنگ، با استفاده از دستگاهی خاص سطح سنگ را خراشیده و می سابند تا صاف و صیقلی شود. این روش سفیدک هایی که ممکن است در داخل سنگ و نزدیکی سطح آن ایجاد شده اند را نیز از بین می برد.

واتر جت نیز یکی از روش های مناسب برای از بین بردن شوره سنگ و مصالح ساختمانی است. در این روش از دستگاهی استفاده می شود که آب را با فشار زیاد و اغلب به همراه ذرات ریز ماسه به سطح سنگ وارد می کند و باعث از بین رفتن آلودگی های سطح آن می شود. البته این روش به این دلیل که حین انجام آن از آب استفاده می شود، ممکن است پس از مدتی باعث ایجاد شوره و سفیدک های بیشتری در سطح سنگ شوند.

مزایای شوره زدایی

شوره زدایی می تواند مزایای زیادی برای سنگ و نمای ساختمان خواهد داشت. از مهم ترین مزایایی که شوره زدایی برای سنگ خواهد داشت می توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش عمر سنگ
  • پاکسازی سنگ
  • بازگشت زیبایی
  • صیقلی شدن سطح سنگ
  • از بین رفتن باکتری ها و قارچ های سطح سنگ
  • جلوگیری از ایجاد خوردگی و زبری سنگ

سوالات متداول شوره سنگ

  • آیا شوره سنگ ممکن است در پشت سنگ ایجاد شود؟
    • بله؛ در صورتی که روی سنگ از موادی استفاده شود که به طور کامل مانع ورود و خروج رطوبت شود، ممکن است نمک های محلول در قسمت پشتی سنگ متبلور شوند و باعث شکستگی و خرد شدن سنگ نما شوند.
  • شوره سنگ چه عوارضی برای سنگ ایجاد می کند؟
    • شوره سنگ باعث ایجاد بافت زبر در سطح سنگ می شود. همچنین این شوره ها و سفیدک ها باعث ایجاد کپک و خوردگی در سطح سنگ ها و ایجاد ظاهری نامناسب در نما می شود.
  • بهترین روش شوره زدایی چه روشی است؟
    • روش شوره زدایی با استفاده از مواد نانو یکی از بهترین و مطمئن ترین روش هایی است که می توان شوره سنگ را به راحتی با استفاده از آن رفع کرد. این مواد بر پایه اکریلیک هستند و حلال است و به راحتی با اسپری کردن این مواد می توان باعث رفع شوره سنگ، آجر و موزاییک شد.

یری نمود. البته روش سایش چندان پیشنهاد نمی شود، چرا که سبب ایجاد خط و خش بر روی سنگ می¬گردد و بهتر است به گونه ای انجام شود تا کم ترین آسیب به سنگ وارد شود.


جوهر نمک
یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید در رفع شوره از روی خود، از آن بهره گیری نمایید، محلول آب و جوهر نمک می باشد. در این روش جوهر نمک را با آب رقیق کرده و بر روی سنگ بریزید تا شوره ها پاک شوند. نکته ای که در این روش باید به آن توجه کنید این است که برخی از سنگ ها در برابر جوهر نمک ممکن است کیفیت ظاهری خود را از دست بدهند. در نتیجه پیش از انجام آن از مقاومت سنگ خود اطمینان حاصل نمایید.


آب و برس
از برس به همراه آب نیز می توانید در پاک کردن شوره از روی سنگ نما بهره گیری نمایید. در این روش نیز بهتر است به بافت سنگ توجه کافی نمایید تا دچار آسیب نگردد. همچنین در این روش به دلیل اینکه از آب بهره گیری می شود و آب و رطوبت خود عامل ایجاد سفیدک هستند، احتمال بازگشت شوره وجود دارد.


پاک کننده های نانو
بهترین گزینه برای رفع شوره از روی سنگ، بهره گیری از پاک کننده های نانو که در منوی محصولات جانبی کالا ساخت موجود است، می باشد. پاک کننده های نانو به شما این امکان را می دهد تا با خیالی آسوده به رفع شوره ها بپردازید و بافت یا ظاهر سنگتان دچار مشکل نشود. این محصولات که میتوان آن ها را با عنوان محلول ضد شوره نیز به کار برد، خاصیت آبگریزی دارند و موجب کاهش جذب آب می شوند. توجه داشته باشید بعد از استفاده از شوره بر حتما سطح کار با آب شسته شود. بعد می توانید برای پیشگیری از شوره مجدد سطح کار را رزین یا نانو بزنید.

در تمامی مراحل ساخت و ساز کنارتان هستیم

 

دکمه بازگشت به بالا