علمی و پزشکیکسب و کار استانها

برنامه رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 2

برای افرادی که به گرید ۲ مبتلا هستند بهترین رژیم غذایی شامل محدود کردن مصرف کربوهیدارت ها می باشد. ضمن آنکه بهتر است نان و برنج مصرفی حتما دارای سبوس باشد. این افراد بهتر است از میوه ها و سبزیجات بیشتر و روغن های سالم تر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. همچنین غذاهای فرآوری شده و دارای شکر و قند بالا را محدود نمایند. این افراد بهتر است هرگز الکل، گوشت و چربی های اشباع مصرف نکنند   با پکیج چاقی صورت دکتر بیز به راحتی رژیم بگیرید.

 

برای درمان کبد چرب چی نخوریم؟

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد معمولاً آنهایی هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش داده یا منجر به افزایش وزن شوند ، مانند:

آب میوه ، نوشابه و نوشیدنی های شیرین

باید از این مواد اجتناب شود زیرا قندها و کربوهیدرات ها، دشمن کبد هستند.

نوشیدنی های رژیمی که کالری کمی دارند

جایگزین های قند(قندهای رژیمی) نیز می توانند باعث آسیب بیشتر به کبد شوند.

 

نحوه پاکسازی بدن با رژیم غذایی

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟ دشمن کبد چرب، ایجاد تغییرات استراتژیک و پایدار در رژیم غذایی است. مهم­ترین بخش این تغییرات، پایبند ماندن به ریتم رژیم غذایی تغییر یافته است. به طور کلی، بهترین رژیم غذایی شامل مواد مغذی زیر است:

  • فیبر کافی
  • رژیم سرشار از میوه، سبزیجات و آجیل
  • غلات کامل
  • چربی های اشباع بسیار محدود از محصولات حیوانی
  • مصرف بسیارمحدود نمک و شکر
  • اجتناب از الکل

همواره در درمان کبد چرب توصیه می شود که کالری دریافتی روزانه را کاهش داده و عادات غذایی خود را منطبق با رژیم مدیترانه ای پیش ببرید. دمنوش ترک اعتیاد دکتر بیز راه حلی مناسب برای ترک اعتیاد میباشد.

بدین صورت که نیمی از هر بشقاب غذایی که می خورید باید میوه و سبزیجات، یک چهارم آن پروتئین و یک چهارم دیگر آن نشاسته باشد. این دو قانون اصلی را در جهت بهبود و درمان به خاطر بسپارید:

  • انتخاب­های کم کالری و به سبک مدیترانه ای داشته باشید.
  • مصرف مقدار زیاد غذای گیاهی، غلات سبوس دار، روغن زیتون بسیار بکر و ماهی
  • مصرف مقدار متوسط مرغ ، پنیر و سایر لبنیات
  • بهترین راه برای اطمینان از بهبود قابل توجه یا حتی بهبود کامل بیماری کبد چرب، از دست دادن تقریباً 7٪ تا 10٪ از وزن بدن است.
  • از افزودن قندها، گوشت های فرآوری شده و غلات تصفیه شده به رژیم غذایی خود خودداری کنید.

بهترین راه های درمان

هیچ دارویی به طور خاص برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. درعوض، پزشکان بر کمک به شما در کنترل عواملی که به این بیماری کمک می کنند تمرکز می کنند. آنها همچنین توصیه می کنند که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که می تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را بهبود بخشد. درمان شامل:

  • اجتناب از الکل
  • کاهش وزن
  • مصرف داروها برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید (چربی در خون)
  • مصرف ویتامین E و تیازولیدین دیون ها

برنامه غذایی سالم

چنانچه چربی یا همان تری گلیسرید در کبد تجمع پیدا کرده و از آن خارج نشود، فرد به بیماری کبد چرب دچار می‌شود. درصورت بروز این بیماری، چنانچه رژیم غذایی فرد تغییر نکند، این بیماری پیشرفت کرده و ممکن است سبب ایجاد سیروز کبدی بدخیم شود. به همین دلیل است که افراد باید در مراحل اولیه این بیماری یک برنامه غذایی برای کبد چرب خود داشته باشند تا از پیشرفت آن جلوگیری کند و بنابراین دانستن نکات آشپزی رژیمی ضروری‌ست.

صبحانه رژیمی برای کبد چرب

صبحانه مناسب برای کبد چرب چیست؟ همانطور که می‌دانید صبحانه یکی از وعده‌های مهم در روز است. یکی از نکات اساسی در ارتباط با این بیماری، این است که نباید هیچ یک از وعده های غذایی حذف شوند؛ اما می‌توان وعده‌های غذایی را سبک انتخاب کرد و از غذاهای بی خطر  استفاده نمود. برای تهیه صبحانه رژیمی برای کبد چرب باید نکاتی را رعایت کنید. اولین نکته مربوط به مصرف سبزیجات، به خصوص سبزیجات چلیپا در وعده صبحانه است، که می‌تواند به پاکسازی سموم از بدن کمک کند. در کنار سبزیجات چلیپا، همچون کلم بروکلی، گل‌کلم و…، از مرکبات استفاده کنید.

مصرف ویتامین سی و همچنین نوشیدن آب مرکبات در صبح، می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند. یکی از نکات آشپزی رژیمی برای درمان این عارضه، چکاندن آب لیموترش در آب و نوشیدن آن در طی روز است.چنانچه طرفدار نوشیدن چای در صبحانه هستید، بهتر است چای سیاه را با چای سبز جایگزین کنید. مصرف چای سبز نه تنها در لاغری به شما کمک می‌کند، بلکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرف یک صبحانه کبد چرب است و به پاکسازی آن کمک می‌کند.

برای کاهش وزن، می‌توانید در وعده صبحانه خود قهوه را جای بدهید؛ اما مصرف زیاد قهوه می‌تواند با گرم کردن کبد، سبب ایجاد کبد چرب شود؛ پس بهتر است مصرف آن محدود باشد. همچنین انواع توت، انگور و کشمش را در برنامه غذایی خود جای دهید تا به بهبود آن کمک کند.

  • تهیه صبحانه برای کبد چرب با زردچوبه: زردچوبه نه‌تنها برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب مفید است، بلکه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار و خواص ضدالتهابی که ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارد، به درمان کبد چرب و هر نوع التهاب دیگری کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از زردچوبه در تهیه وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.
  • خوردن سیر ناشتا: سیر حاوی میزان زیادی گوگرد است که کمک می‌کند آنزیم‌های کبدی فعال شده و در نتیجه برای تهیه یک صبحانه برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. همچنین می‌توانید حبه‌های سیر را به‌صورت ناشتا میل کنید تا به میزان بیشتری از خواص آن دست پیدا نمایید.
  • سبزیجات چلیپا: برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب، می‌توانید از مصرف سبزیجات چلیپ،ا یعنی انواع کلم همچون کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم استفاده کنید. در این سبزیجات گلوتاتیون وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک صبحانه برای پاکسازی کبد داشته باشید و همچنین در افزایش سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.
  • روغن زیتون برای تهیه صبحانه: روغن زیتون یکی از چربی‌های اشباع نشده سالم است که مصرف آن بر خلاف سایر چربی‌‌های نباتی یا روغن مایع، فشار زیادی به کبد وارد نمی‌کند و به همین دلیل یکی از موارد لیست غذایی کبد چرب است که نه‌تنها یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب محسوب می‌شود، بلکه به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.
  • توت خشک: مصرف توت به‌خصوص توت خشک به همراه با صبحانه، می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای پاکسازی کبد را در اختیار آن قرار دهد. برای درمان کبد چرب می‌توانید از انگور، کشمش و یا توت در لیست غذایی کبد چرب خود استفاده کنید.

اگر درباره رژیم غارنشینی اطلاعاتی ندارید و میخواهید با این رژیم آشنا شوید به مقاله نوشته شده ما با عنوان  مراجعه نمایید.

ناهار مناسب برای مبتلایان به کبد چرب

کسانی که کبد چرب دارند، نه‌تنها باید در آشپزی خود، رژیم غذایی و رژیم پاکسازی را رعایت کنند بلکه باید رفتار و سبک زندگی خود را نیز تغییر دهند. برای مثال، نوشیدن آب همراه با غذا، می‌تواند به کبد و معده آسیب جدی بزند. به همین دلیل از نظر طب سنتی و طب مدرن، باید از نیم ساعت قبل از صرف وعده غذایی تا یک ساعت پس از آن، از نوشیدن آب پرهیز کنید. همچنین در کنار رعایت نکات آشپزی رژیمی، به خاطر داشته باشید، مصرف آب و نوشیدنی سرد ممنوع است و بهتر است آن‌ها را به‌صورت ولرم میل کنید.

همچنین برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب باید از روغن های سالم و به خصوص روغن زیتون، در پخت غذاها استفاده کنید. به‌علاوه، وعده‌های غذایی سبک‌تر و جلوگیری از چاقی، یکی از راه‌های درمان کبد چرب است.یکی از غذاهای مناسب برای وعده ناهار، تهیه سوپ برای کبد چرب است برای مثال، یکی از بهترین انواع سوپ، سوپ سبزیجات کرفس و اسفناج است. برای تهیه سوپ، به ۴۵ گرم اسفناج، یک شاخه کرفس، ۵ حبه سیر، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک لیوان آب نیاز دارید.

آب را بجوشانید و اسفناج را پس از شستن و بریدن ساقه‌ها به همراه کرفس و سیر خرد شده، به آب درحال جوش اضافه کنید و زمان بدهید تا کاملا بپزد. پس از ترکیب این مخلوط و اضافه کردن روغن زیتون، آن را با ادویه مناسب مزه‌دار کرده و میل نمایید. در پخت ناهار بهتر است از سیر، زنجبیل و زردچوبه به مقدار بیشتری استفاده کنید؛ زیرا از التهاب کبد و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

3 مدل از بهترین نوشیدنی ها

لاته چای سبز ماچا یخی لاغر

باعث افزایش چربی سوزی می‌شود، این چای سبز ماچا لاته  ممکن است مزیت دیگری برای دور کمر شما داشته باشد، زیرا به عنوان یک میان وعده کاهش وزن فوق‌العاده رضایت‌بخش نیز عمل می‌کند.نوشیدن این چای 20 کالری و سرشار از آنتی اکسیدان به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر می تواند به شما کمک کند تا چندین ساعت سیر بمانید. همچنین می‌توانید از میان وعده‌های ماشین فروش ناسالم دوری کنید. کاهش این میان وعده ها باعث صرفه جویی در صدها کالری و کاهش نسبتاً سریع چربی می شود.

قهوه

یک مطالعه نشان داد افرادی که قهوه کافئین دار می نوشند کالری کمتری نسبت به افرادی که کافئین کمتری می نوشند یا کسانی که کافئین نمی نوشند، مصرف می کنند.کافئین همچنین برای افزایش متابولیسم پیشنهاد می شود. بر اساس گزارش های بیشتر، قهوه به شما کمک می کند تا روده های خود را حرکت دهید. این چیزی است که می تواند منجر به کاهش وزن سریع بالقوه شود. قهوه خود را سیاه یا با کمی شیر بدون چربی یا شیر گیاهی بنوشید تا کالری اضافه نشود.

آب‌میوه مرکبات

وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی که در مرکبات وجود دارد، سبب می‌شود یکی از نوشیدنی های مفید برای کبد چرب باشد. می‌توانید از آن در تهیه صبحانه برای کبد چرب استفاده کنید و به کاهش التهاب کبد خود کمک نمایید.

پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال برنامه غذایی مناسب برای بدنسازی خود هستید به مقاله نوشته شده ما با عنوان  مراجعه نمایید.

بنابراین، داشتن تحرک و همچنین مصرف غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۱ و ۲، تنها به همراه سبک زندگی صحیح، در پیشگیری و درمان این بیماری تاثیر دارد.

  • حساسیت به انسولین
  • ضایعات چشمی و زردی چشم
  • تغییر میزان آنزیم های کبدی

موارد ذکر شده در مورد علائم کبد چرب گرید 2 ممکن است در تمامی افراد یکسان نباشد. اما با توجه به علائم اعلام شده توسط متخصصان، موارد ذکر شده جز متداول ترین علائم می باشند. پکیج لاغری دکتر بیز به شما کمک می کند.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا