عمومیکسب و کار استانها

طریقه کاشت دندان ایمپلنت

هرکسی که قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت را داشته باشد، قطعا میخواهد از مراحل ایمپلنت دندان اطلاع داشته باشد. مراحل مختلفی دارد از کشیدن دندان آسیب دیده تا قرار دادن تاج دندان. این روش به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و قبل از اینکه بتوانید به مرحله بعدی بروید، بدن شما یک دوره بهبودی را طی می‌کند. مراحل ایمپلنت دندان آسیاب، دندان نیش و دندان جلو شامل 3 گام اصلی کاشت ایمپلنت، بهبود و رشد استخوان، قرار دادن تاج و دندان مصنوعی است اما ممکن است بنا به شرایط بیمار در این بین مراحل اضافه تری نیز طی شود. اگر بیماران با مراحل ایمپلنت دندانی آشنا باشند، کمتر دچار تردید می شوند زیرا می دانند که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد و در هر مرحله چه اتفاقاتی می افتد. در این مقاله از سایت میخواهیم مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل برای شما توصیف کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مراحل قبل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جراحی است و مانند هر عمل جراحی دیگری باید پیش از آن اقداماتی مانند مراجعه به متخصص ایمپلنت و انجام مشاوره، بررسی عکس های رادیوگرافی توسط دندانپزشک، کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) از جمله مراحلی هستند که پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرند. در ادمه مهم ترین مراحل پیش از کاشت دندان با روش ایمپلنت را توضیح میدهیم.

  • مشاوره اولیه: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید با متخصص ایمپلنت مشاوره انجام دهید. متخصص ایمپلنت دندان که یک دندانپزشک عمومی است که در کاشت و ترمیم ایمپلنت آموزش ویژه دیده است، تعیین می کند که آیا شما کاندیدای واجد شرایط برایکاشت دندان هستید یا خیر.
  • معاینه جامع: دندانپزشک دندان شما را به دقت معاینه کرده تا سابقه آن را بررسی کند. او همچنین از لثه‌ها و دندانهای بیمار به‌علاوه ناحیه‌ای که دندان از دست رفته در آن است، با اشعه ایکس عکس برداری میکند.
  • سی تی اسکن از دهان: همچنین مواردی وجود دارد که در آن اسکن توموگرافی کامپیوتری (که به عنوان CAT یا سی تی اسکن نیز شناخته می شود) از دهان بیمار لازم است تا دندانپزشک به طور کاملا دقیق فرآیند کاشت دندان را انجام دهد. مثلا سی تی اسکن به متخصص ایمپلنت کمک میکند که مقدار استخوان فک که برای کاشت دندان نیاز است را تعیین کند. یا اینکه تشخیص دهد آیا بیمار به جراحی پیوند استخوان نیاز دارد یا خیر. اعصاب و سینوس ها: سی تی اسکن همچنین به مکان یابی ساختارهایی مانند سینوس ها و اعصاب کمک می کند که در حین انجام جراحی ایمپلنت باید از آنها اجتناب کرد. مطمئننا هیچ بیماری دلش نمیخواهد که دچار آسیب های عصبی شود یا سینوس های او آسیب ببیند. هرگز فراموش نکنید که قرار نیست با حل یک مشکل، یک مشکل دیگر اضافه شود.

مهم ترین مرحله قبل از ایمپلنت دندان، بررسی وضعیت دندان ها، سلامت لثه ها و انسجام و استحکام استخوان های فک و آرواره است. مراحل ایمپلنت دندان کاملا مشابه نحوه انجام ایمپلنت دندان جلو و دندان نیش میباشد، در نتیجه مراحلی که در ادامه ذکر می شوند هم برای ایمپلنت دندان جلو و هم برای سایر دندان ها کاربرد دارد.

  1. اولین مرحله ایمپلنت دندان، کشیدن ریشه دندان باقی مانده توسط دندانپزشک است. این مرحله با بی حسی موضعی انجام شده و با روش آتروماتیک که متفاوت از روش های معمول است انجام می شود.
  2. پس از آن نیاز است که چند هفته از زمان کشیدن دندان بگذرد تا کاشت ایمپلنت انجام شود. دندانپزشک در این مرحله به بررسی وضعیت استخوان های فک بیمار می پردازد. برای انجام این کار از بررسی عکس های رادیوگرافی دندان و سی تی اسکن استفاده می کند.
  3. در صورت نیاز پیوند استخوان، مرحله بعدی انجام جراحی ایمپلنت دندان خواهد بود که باید انجام شود. در این مرحله بسته به وضعیت سلامت استخوان ها از پودر استخوان یا استخوان های سالم فرد بیمار برای پیوند زدن به استخوان فک او استفاده می شود. دوران نقاهت بعد از انجام پیوند استخوان نیز چیزی حدود 3 ماه زمان نیاز دارد.
  4. حال فک بیمار شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت دارد. ایمپلنت با استفاده از جراحی در فک بیمار کاشته می شود. پس از طی دوران osseointegration که حدود 5 ماه زمان می برد، استخوان فک و ایمپلنت به یکدیگر جوش خورده و نوبت به نصب اباتمنت می رسد. در طول این دوران برای پر کردن فضای خالی و محافظت از ایمپلنت کاشته شده از healing cap استفاده می شود.
  5. در مرحله بعد اباتمنت به ایمپلنت وصل شده و از یک تاج مصنوعی موقت استفاده می شود. این تاج تا زمان بهبود کامل بافت نرم لثه در دهان باقی می ماند. این مدت زمان معمولاً چیزی حدود 1 تا 1.5 ماه است. پس از بهبود کامل از دندان ها قالب گیری می شود. ساخت روکش مصنوعی یا همان تاج ایمپلنت نیز چیزی حدود دو هفته زمان نیاز دارد. تاج دندان به وسیله چسب مخصوص یا به کمک پیچ به اباتمنت متصل می شود. سوراخ پیچ به کمک مواد همرنگ دندان پر می شود. پس از طی تمامی مراحل بالا، کاشت ایمپلنت دندان به پایان رسیده و قابل استفاده خواهد بود.
  6. پس از به اتمام رسیدن مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است برخی از ناراحتی ها و مشکلاتی را که با کاشت دندان مرتبط است را تجربه کنید مانند تورم لثه و صورت، کبودی پوست و لثه، و خونریزی جزئی. در چنین شرایطی متخصص ایمپلنت شما ممکن است پس از آن داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر تورم یا ناراحتی دارید که در روزهای بعد از جراحی بدتر می شود، باید با جراح خود تماس بگیرید.

 

فیلم مراحل انجام ایمپلنت دندان

در ادامه فیلم ایمپلنت دندان (مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب) را مشاهده خواهید کرد.

 مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل انجام ایمپلنت دندان جلویی تفاوت چندانی با مراحل کاشت دندان عادی ندارد. اگر قصد جایگزینی دندان های قدامی خود را با روش کاشت ایمپلنت دارید، باید مراحل زیر را در حین جراحی طی کنید:

  1. برای اطمینان از استحکام استخوان فک جهت انجام ، ابتدا باید بیمار از دندان خود عکس سی تی اسکن یا عکس های رادیوگرافی پانوراما بگیرد و به دندانپزشک نشان دهد تا به صورت سه بعدی وضعیت دندان او بررسی شود.
  2. متخصص ایمپلنت دندانی، با استفاده از داده هایی که از آزمایشات و عکس های دندان بیمار به دست آورده درمورد روش انجام کاشت دندان، محل قرارگیری ایمپلنت، عمق و زاویه فیکسچر و … تصمیم میگیرد. این مرحله ایمپلنت دندان جلو معمولا به صورت کامپیوتری انجام شده و حتی میتوان نتیجه کار را نیز مشاهده کرد.
  3. در مرحله سوم نصب ایمپلنت دندان قدامی، اگر نیازی به عمل پیوند استخوان بود، باید کمی از استخوان قسمت دیگری از بدن برداشته شود و در فک جوش بخورد تا شرایط اولیه برای کاشت دندان مهیا شود.
  4. در این مرحله، ایمپلنت درون فک کاشته میشود. معمولا کاشت ایمپلنت دندان جلویی حدود یک ساعت یا حتی کمتر طول میکشد و میتواند به صورت فوری یا عادی انجام شود. از آنجایی که دندان جلو بیشتر از سایر دندان ها جلب توجه میکند، معمولا بیماران روش ایمپلنت فوری را برای جایگزینی دندان قدامی خود انتخاب میکنند.
  5. در آخرین مرحله ایمپلنت دندان جلو، تاج دندان روی فیکسچر که یکی از است، قرار داده می شود. تاج دندان میتواند با روش بریج (پل) یا پروتز مصنوعی نصب شود. هدف از انجام این کار، حفظ زیبایی دهان است و بیمار نمیتواند این دندان را گاز بگیرد. تا زمانی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش خورد و بهبودی حاصل شد، تاج دندان دائمی روی ایمپلنت قرار میگیرد.

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

  1. برای انجام ایمپلنت دندان آسیاب بهتر است قبل از هر چیز ریشه دندان با کمترین آسیب به استخوان فک از لثه خارج شود. بدین منظور دندانپزشک از روش آتروماتیک استفاده می کند. در این روش از دستگاه پیزو سرجری برای خارج کردن ریشه باقی مانده استفاده می شود.
    حال در صورت نیاز پیوند استخوان انجام می شود.
  2. عمل پیوند استخوان معمولاً با استفاده از پودر استخوان آلوگرافت انجام می شود. این پودر در نقطه ای که استخوان تحلیل رفته است ریخته شده و روی آن غشایی از جنس کلاژن گذاشته می شود.
  3. برای کاشت ایمپلنت دندان، لثه به طور کامل باز می شود تا استخوان فک کاملا نمایان شود. حال با روش drilling حفره مورد نیاز ایجاد می شود.
  4. سپس پیچ ایمپلنت داخل حفره جایگذاری شده و روی آن درپوش cover screw قرار داده می شود. برای پوشاندن فضا از healing abutment استفاده می شود. پس از گذشت چند ماه محل مورد نظر به وسیله لیزر یا پانچ باز شده و اباتمنت جایگزین درپوش می شود.
  5. سپس در آخرین مرحله ایمپلنت دندان، مرحله قالب گیری انجام شده و پس از دو هفته روکش دائم آماده نصب می شود.

مراحل ایمپلنت فک پایین

مراحل کاشت دندان فک پایین، مشابه ایمپلنت دندان های فک بالا میباشد اما به دلیل حساسیت هایی که در این جراحی وجود دارد، باید انجام این روش را به یک متخصص حرفه ای ایمپلنت بسپارید. اگر ایمپلنت فک پایین به درستی انجام نشود، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل لق شدن و عفونت ایمپلنت بالاتر میرود. مراحل ایمپلنت فک پایین به صورت گام به گام عبارتند از:

  • کشیدن دندان: اگر دندانی از قبل در فک باقی مانده است، باید ابتدا این دندان به طور کامل کشیده شود. کشیدن دندان در فک پایین که نیاز به ایمپلنت دارد، مانند سایر دندان ها نیست زیرا اگر به استخوان اطراف آن آسیب وارد شود، ممکن است با عوارضی از قبیل لق شدن و عفونت ایمپلنت مواجه شوید. اینجاست که اهمیت یک متخصص ایمپلنت دندان ماهر با یک دندانپزشک معمولی مشخص می شود. یک جراح متخصص باید بتواند دندان را طوری بکشد که به استخوان فک هیچ صدمه ای نرسد.
  • پیوند استخوان: درصورتی که لثه های بیمار از استحکام کافی برخوردار نباشد، باید ابتدا عمل پیوند استخوان انجام شود. همان طور که در بخش های قبل اشاره کردیم، در عکس های OPG، سی تی اسکن و بررسی هایی که دندانپزشک انجام میدهد، مشخص میشود که آیا بیمار به عمل پیوند استخوان نیاز دارد یا نه.
  • قرار دادن ایمپلنت در فک: بعد از اینکه دندان پزشک، مکان قرار دادن ایمپلنت را آماده کرد، این پایه را با روش دستی یا با موتورهای جراحی داخل فک پایین قرار داد. یکی از تفاوت های روش ایمپلنت دندان های فک پایین، این است که باید تمام فیکسچر در داخل استخوان فرو رود.
  • نصب روکش: قالب گیری ایمپلنت انجام شده و سپس روکش تیتانیومی یا زیرکونیا روی اباتمنت متصل می شود.

همان طور که میبینید کاشت ایمپلنت برای دندانهای فک پایین به مهارت بالایی نیاز دارد.

مراحل ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری در رشت تنها در یک جلسه انجام می شود. در این روش ریشه دندان در یک جلسه کشیده شده و در همان جلسه کاشت ایمپلنت به صورت همزمان انجام می شود. معمولاً برای کاشت دندان های جلو و تنها در صورتی که استخوان فک از سلامت کامل برخوردار باشد استفاده می شود.
در جلسه بعدی یک روکش موقت روی ایمپلنت نصب شده و پس از تکمیل فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، با یک روکش دائمی جایگزین خواهد شد. تمامی مراحل کاشت ایمپلنت فوری درست شبیه به ایمپلنت معمولی است. با این تفاوت که کلیه مراحل حداکثر در دو جلسه انجام می شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

ایمپلنت دندانی چقدر طول میکشد؟ این یکی از سوالات رایجی است که متخصصان کلینیک ایرانمهر همه روزه با آن رو به رو می شوند. ایمپلنت دندان یک متد زمانبر بوده و روند بهبودی آن ممکن است حتی تا 1 سال نیز طول بکشد. به طور خلاصه می توان گفت مراحل اجرای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر بوده و مدت زمان مشخصی برای هر یک از آن ها نیاز است.

  1. مرحله اول مراجعه به دندانپزشک و انجام مشاوره است که طی آن تمامی عکس های رادیوگرافی بیمار با دقت توسط پزشک بررسی شده و بهترین روش برای درمان او انتخاب می شود.
  2. مرحله دوم صرف کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) می شود. در صورت انجام پیوند استخوان مدت زمانی بین 4 تا 12 ماه برای بهبود کامل نیاز است.
  3. مرحله سوم کاشت ایمپلنت در استخوان فک است. این جراحی حدود 2 ساعت زمان لازم داشته و بهبودی آن حدود 5 تا 7 ماه زمان می برد.
  4. مرحله چهارم صرف قرار دادن healing cap می شود. مدت زمان باقی ماندن آن روی لثه حدود 2 هفته است.
  5. در این مرحله نوبت به قرار دادن اباتمنت روی پایه ایمپلنت می رسد. در این مرحله از یک تاج موقت به مدت 4 الی 6 هفته استفاده می شود تا بافت نرم به طور کامل بهبود یافته و فک آماده قالب گیری شود.مرحله ششم مرحله ساخت و نصب روکش دائمی است که ساخت آن حدود دو هفته زمان نیاز دارد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری یکی از مراحل مهم ایمپلنت دندان است که اگر به درستی انجام نشود، نتیجه دلخواه خود را نخواهید گرفت. در این مرحله زمانی که دندانپزشک از ایمپلنت قالب بگیرد، باید این قالب به صورت کاملا درست به لابراتوار منتقل شوند تا پروتز و روکش مخصوص بیمار ساخته شود. بعد از انتخاب روش قالب گیری ایمپلنت، باید مواد قالب گیری و تجهیزات دیگر مانند پیچ گوشتی، کلاهک های پایه و … انتخاب شوند. 2 روش کلی برای قالب گیری ایمپلنت دندان وجود دارد؛ تری باز و تری بسته که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. یکی از وجوه تمایز میان این دو روش مدت زمان قالب گیری ایمپلنت دندان است که معمولا در روش تری بسته این مدت زمان لازم برای قالب گیری بیشتر است.

قالب گیری با روش تری باز (OPEN Trey)

روش تری باز که به روش قالب گیری مستقیم نیز مشهور است، با بالاترین درصد موفقیت همراه است، زیرا تمامی اقدامات به صورت کاملا صحیح و اصولی انجام میگیرد. مراحل قالب گیری ایمپلنت به روش تری باز عبارتند از:

  • خارج کردن هیلینگ اباتمنت: تقریبا 10 روز پس از بهبود بافت اطراف ایمپلنت، پیچ هیلینگ اباتمنت باید توسط یک پیچ گوشتی مخصوص و با چرخ به صورت پاد ساعت گرد باز و سپس خارج شود.
  • انتقال فیکسچر: در مرحله دوم قالب گیری ایمپلنت، باید فیکسچر انتقال داده شود و برای این جهت یک کوپینگ متناسب با ایمپلنت دندان را به کار می برد. فیکسچری که در روش تری باز مورد استفاده قرار میگیرد، معمولا مدل مانت است زیرا با چرخش ساعت گرد آن میتوان پیچ داخلی را محکم کرد.
  • برای عبور فیکسچر مانت باید، متخصص ایمپلنت، یک قالب سفارشی یا یک تری پلاستیک آماده را روی قسمتی که ایمپلنت بر روی آن قرار میگیرد، ایجاد میکند.
  • قرار دادن مواد قالب گیری: در این مرحله از قالب گیری ایمپلنت دندان، دندانپزشک مواد قالب گیری را به داخل قالب و اطراف فیکسچر از طریق یک سرنگ تزریق میکند. با اضافه کردن مواد قالب گیری شده، ایمپلنت محکم در جای خود قرار میگیرد.سپس دندانپزشک مواد اضافی را از روی اباتمنت پاک میکند.
  • در مرحله بعدی متخصص، پیچ فیکسچر مانت را باز کرده و آن را از ایمپلنت جدا میکند. ممکن است احساس کنید، که فیکسچر تکان بخورد، اما نگران نباشید، زیرا با برداشتن تری قالب گیری، مانت سر جای خود محکم باقی مانده است.
  • حالا نوبت به کپی سازی ایمپلنت، اباتمنت و اتچمنت میرسد. این مرحله برای قالبگیری پروتزهای متحرک نیز استفاده می شود. در این مرحله از روی این قالب ها گچ کاری انجام می گیرد و اباتمنت مناسب انتخاب می گردد.


شاید این سوال این پیش آید که قالب گیری دندان چقدر طول میکشد؟ قالب گیری دندان برای ساخت روکش معمولا طی یا نهایت دو جلسه قابل انجام خواهد بود. مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت دندان، ارسال قالب های گرفته شده به لابراتور های مخصوص برای ساخت روکش هاست که بعد از گذشت چند روز قالب ها آماده و برای نصب بر روی پایه های ایمپلنت به دندانپزشکی ارسال می شود.

ایمپلنت و کاشت دندان با تعرفه 1400

توصیه های پزشکی برای بعد از مراحل کاشت ایمپلنت دندان

بعد از طی شدن مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است کمی کسالت و درد داشته باشید که با مصرف مسکن و قرص آرامبخش این درد و ناراحتی کاملا قابل کنترل میباشد. نگهداری و مهمترین موضوع در موفقیت آن است. مسواک زدن دو تا سه بار در روز، استفاده از دهان شویه فاقد الکل، کشیدن نخ دندان، خودداری از خوردن غذاهای بسیار سفت و مراجعه دوره ای به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار از جمله مواردی است که بعد از کاشت ایمپلنت باید به آن ها عمل شود. در صورت مشاهده هرگونه التهاب، خونریزی، درد غیر معمول، عفونت و غیره باید به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

متخصص ایمپلنت در رشت

سوالات متداول مراحل ایمپلنت دندان

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت انجام داد؟

در صورت سلامت کامل لثه و استخوان فک بلافاصله بعد از کشیدن دندان یا بعد از گذشت 20 روز می توان کار کاشت را آغاز کرد، اما در صورت وجود عفونت باید تا بهبودی کامل صبر کرد.

آیا از ایمپلنت دندان برای کل فک نیز می توان استفاده کرد؟

بله، از این روش برای جایگزین کردن یک یا چند دندان مجاور یا کل دندان های یک فک می توان استفاده کرد.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی انجام نمی شود؟

در صورت ابتلا به بیماری دیابت کنترل نشده، سرطان خون، بیماری های لثه، اعتیاد به مصرف الکل و دخانیات این کار انجام نمی شود.

چرا یک دوره انتظار 3-6 ماهه برای ساخت ایمپلنت وجود دارد؟

اگر استخوان کافی نداشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

کلید موفقیت جراحی ایمپلنت کیفیت و کمیت استخوان است و گاهی اوقات مجبوریم جایگزینی برای کمبود استخوان ارائه کنیم و این جایگزینی معمولاً به شکل یک افزایش تراکم استخوان در اطراف گردن ایمپلنت است.

جمع بندی

ایمپلنت دندان نیز مانند سایر روش های کاشت دندان، مراحلی دارد که در این مقاله به طور کامل به آنها اشاره شد. مراحل ایمپلنت دندان جلو شباهت بسیار زیادی به ایمپلنت دندان معمولی دارد اما مراحل نصب ایمپلنت فوری کمی متفاوت است زیرا کاربرد آن متفاوت است. اگر هرکدام از مراحل جراحی ایمپلنت دندان به درستی انجام نشود، نتیجه قابل قبولی دریافت نخواهید کرد و فقط پول خود را هدر داده اید،

مقالات پیشنهادی

دسترسی سریع

مراحل کامل کاشت ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی ، بهترین درمان برای جایگزین دندان از دست رفته می باشد. در این درمان پایه هایی که سازگاری بسیار بالایی با بدن دارند در درون استخوان قرار میگیرند و در بین درمان های مشابه ، بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارند. به طور کلی می توان مراحل ایمپلنت به صورت زیر گفت که در ادامه مقاله به طور مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

  • پیدا کردن متخصص ایمپلنت خوب و انجام معاینات لازم برای ایمپلنت
  • جراحی ایمپلنت و قرار دادن پایه ایمپلنت
  • جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک
  • قالب گیری روکش ایمپلنت
  • قراردادن روکش و اباتمنت ایمپلنت

کاشت دندان بهترین درمان های بی دندانی است که در این درمان ، پایه از جنس تیتانیوم که سازگاری بسیار بالایی با بدن دارد. این پایه در درون استخوان فک قرار میگیرد و به استخوان جوش می خورد.ایمپلنت ها شامل سه جز اصلی : 1.پایه ( فیکسچر ) – 2. اباتمنت – 3. روکش

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان شامل چندین مرحله اعم از جراحی ، قراردادن اباتمنت و قالب گیری روکش می باشد. انجام تمامی این مراحل ممکن است چنده ماه طول بکشد که به صورت خلاصه آن را در ویدئو فیلم مراحل کاشت دندان برای شما قراردادیم.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل ایمپلنت دندان جلو ، با ایمپلنت های دیگر تفاوت خاصی ندارد. تنها تفاوتی است به دلیل نمایان بودن دندان در لبخند ، افراد نیاز به سرعت بیشتر درمان دارند که برای این مشکل از روکش های موقت یا ایمپلنت های فوری استفاده می شود. در ویدیو زیر میتوانید مراحل ایمپلنت دندان جلو را مشاهده کنید.

در اول باید بگوییم مراحل ایمپلنت دندان جلو از لحاظ کلیات فرقی با ایمپلنت های ساده ندارند. ایمپلنت دندان جلو به علت اینکه تاثیر به سزایی در زیبایی لبخند و اعتماد به نفس دارند ، باید هر چه سریع تر جای خالی دندان را پر کنند.

برای پر کردن هر چه سریع تر جای خالی دندان به وسیله ایمپلنت دو راه وجود دارد : ایمپلنت های فوری و استفاده از روکش های موقت . برای ایمپلنت دندان جلو اگر شما از ایمپلنت های فوری استفاده کنید در طول مدت یک هفته حدودا دندان از دست رفته شما جایگزینی می شود. در روش دوم پس از قرار دادن پایه ایمپلنت ، روکش های موقت بر روی دندان از دست رفته قرار می گیرد تا ظاهر نامناسبی نداشته باشد.

در یکی دیگر از مواردی که ممکن است که ایمپلنت های دندان جلو با بقیه دندان تفاوت داشته باشد ، در نوع روکش است. برای دندان جلو اصولا از روکش هایی با ظاهر زیبا استفاده می شود مانند زیرکونیا و ایمکس . اصولا برای دندان های جلو از پی اف ام استفاده نمی شود زیرا این روکش ترکیبی از فلز و سرامیک است و ممکن است کنار های روکش پی اف ام ، فلز آن کمی معلوم باشد.

فیلم مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل ایمپلنت دندان با عکس

در این بخش تمامی مراحل ایمپلنت دندان را همراه با عکس برای شما توضیح داده ایم. مراحل منع ایمپلنت نیز در تمامی مراحل بیان شده است.

مراحل ایمپلنت دندان با عکس

اولین مرحله از مراحل ایمپلنت، تشخیص ایمپلنت

تشخیص ایمپلنت، اولین مرحله ایمپلنت دندان است.اولین جلسه ی مشاوره قبل از درمان کاشت با هدف نشان دادن دقیق ترین برنامه درمانی، زمان و هزینه های درمان به بیمار است. برای انجام صحیح درمان، متخصص ایمپلنت باید از وضعیت سلامت عمومی بیمار اطلاع داشته باشد.

موارد منع استفاده از ایمپلنت دندان به شرح زیر است

1.بیماری روانی
2.هموپاتی
3.بیماری استخوان
4.بیماران مبتلا به سرطان در طول رادیوتراپی
5.ایدز ، الکلیسم ، اعتیاد به مواد مخدر
6.افراد زیر 18 سال (رشد اسکلتی کامل نشده است)
7.بیماری روماتیسمی

1.دیابت (فقط یک مورد غیرقانونی)
2.وضعیت بسیار بد بهداشت دهان و دندان
3.افراد سیگاری
4.برخی از بیماری های تنفسی

لازم است پزشک خود را در مورد داروهای موجود، تاریخچه پزشکی ، بیماری فعلی و درمان احتمالی آگاه سازید. بیمارانی که از سلامت کامل برخوردار نیستند، مجبور به معاینه اضافی نیستند.

مراحل ایمپلنت دندان، RTG

RTG یکی از مراحل ایمپلنت دندان است و نوعی معاینه است که برای برنامه ریزی صحیح برای ایمپلنت دندان ضروری است، گرفتن عکس با اشعه X است. عکس اصلی اشعه ایکس که برای درمان کاشت مورد نیاز است ، اشعه ایکس پانوراما است.

این عکس تمام ساختارهای استخوانی مفید برای کاشت را نشان می دهد. طبق آن ، پزشک می تواند برنامه ریزی کند که ، چه تعداد و از چه نوع ایمپلنت دندان استفاده می شود. متأسفانه ، این عکس مقطع استخوان و عرض آن را نشان نمی دهد ، بنابراین پزشک مجبور است آن را با معاینه بالینی تخمین بزند که همیشه امکان پذیر نیست.

مراحل ایمپلنت دندان ، CT 3D از دیگر مراحل ایمپلنت دندان است. ایمپلنتولوژیست ها برای برنامه ریزی عمل جراحی کامل، بیشتر و مرتب سفارش CT 3D می دهند که تمام ساختارها و ابعاد آناتومیکی لازم را در فناوری سه بعدی نشان می دهد. این معاینه هم از بیمار و هم پزشک در برابر چیزهای ناخوشایند هنگام عمل محافظت می کند.یکی از مهمترین مراحل ایمپلنت دندان است به پزشک کمک می کند تا تقریباً تمام جراحی ها را با برنامه های رایانه ای ویژه، برنامه ریزی کند و سپس آن را به صورت دقیق در واقعیت انجام دهد.

ابعاد دقیق طول و عرض ایمپلنت دندان را که در دهان بیمار وارد شده است، به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به عصب رامی یا سینوس ماگزیلاری استخوان تحویل می دهد. معاینه CT به ایجاد تصویر سه بعدی از ساختارهای صورت کمک می کند. طبق آن ، پزشک می تواند علاوه بر این پیچیده ترین موارد قبل از عمل جراحی را نیز تجزیه و تحلیل کند. بازسازی سه بعدی ساختار عناصر اسکلتی واقعی را که در زیر بافتهای نرم قرار دارد نشان می دهد.

مرحله جراحی، دومین مرحله از مراحل ایمپلنت

مرحله جراحی آخرین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان است که بسیار حائز اهمیت و حساس است. وقتی یک یا برخی از ایمپلنت های دندانی را در موقعیت دقیقی در استخوان قرار می دهیم تا پایه برای زیبایی تاج یا یک پل آماده شود. این عمل جراحی باید با فناوری جراحی انجام شود تا آسیب کمتری وارد شود، در مرکز ایمپلنت ما از سیستم مدرن برای جراحی استفاده می کنیم.

قرار دادن اباتمنت

برای قرار دادن اباتمنت:

پرسش و پاسخ ایمپلنت

مراحل ایمپلنت چقدر طول میکشد ؟

مراحل ایمپلنت بسته به وضعیت استخوان و دهان شما دارد و اما به طور معمول حدود 1 الی 5 ماه در حالت غیر ایمپلنت فوری طول می کشد.

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب چیست ؟

1- گرفتن عکس ایمپلنت – 2- قرار دادن پایه ایمپلنت – 3- جوش خوردن پایه به استخوان – 4- قرار دادن اباتمنت و قالب گیری – 5- قرار دادن روکش ایمپلنت

مراحل قالب گیری ایمپلنت چگونه است ؟

پس جوش خوردن پایه و قراردادن اباتمنت ، از ناحیه ایمپلنت شما قالب گیری انجام می شود و قالب ها به لابراتور ارسال می شود و پس آماده شدن بر روی ایمپلنت شما قرار داده می شود .

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد ؟

اگر دندان شما دارای عفونت باشد ، شما باید صبر کنید تا عفونت برطرف شود ولی در حالت عادی میتوان بعد از گذشت 20 روز ایمپلنت را قرار داد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب

  • گرفتن عکس ایمپلنت و مراجعه به متخصص ایمپلنت
  • بررسی وضعیت دهان و دندان شما و ارائه طرح درمان توسط پزشک
  • جراحی ایمپلنت و قرار دادن فیکسچر در استخوان
  • پس از جوش خوردن ایمپلنت مرحله قرار دادن هیلینگ است .
  • اتصال اباتمنت و قالب گیری و ارسال به لابراتور
  • قرار دادن روکش

مراحل قالب گیری ایمپلنت

روش قالب گیری ایمپلنت به این صورت است که پس از قرار گرفتن پایه در استخوان و جوش خوردن آن به اباتمنت مرحله روکش و قالب گیری آغاز می شود . دکتر پس چک کردن وضعیت ایمپلنت شما ، برای شما قالب گیری انجام میشود . بهتر است اینکار توسط متخصص پروتز های دندانی برای شما انجام دهد .

پس از انجام قالب گیری ، قالب ها به لابراتور ارسال می شود و روکش شما ساخته می شود . روکش های میتوانند از جنس ها و مدل های متفاوتی ساخته شود. پس آماده شدن آن به دندانپزشکی شما ارسال می شود و بر روی ایمپلنت شما سوار می شود.

مدت زمان قالبگیری ایمپلنت چه قدر است؟

به طور دقیق نمی توان گفت که قالب گیری شما چه مقدار زمان میبرد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به یک جلسه قالب گیری و یک جلسه اتصال آن به ایمپلنت نیاز دارد .

طول درمان ایمپلنت به فاکتور های مختلفی اعم از وضعیت دهان و دندان بیمار ، نیاز به پیوند استخوان و سینوس لیفت ، فوری یا غیر فوری بودن ایمپلنت بستگی دارد. طول مدت جراحی ایمپلنت حدود نیم ساعت طول می کشد اما چند هفته نیاز دارد تا به استخوان فک جوش بخورد و اباتمنت و روکش بر روی آن قرار بگیرد.

در صورتی که ناحیه بی دندانی دارای عفونت باشد ، پزشک به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند و تا درمان نشدن عفونت درمان ایمپلنت انجام می شود. در صورتی که بیمار احتیاج به عمل سینوس لیفت یا پیوند استخوان داشته باشد ، بسته به وضعیت و شدت جراحی می تواند جراحی ایمپلنت را به تعویق بیندازد.

مراحل ایمپلنت فوری

همانطور که در بالا درباره مراحل ایمپلنت های معمولی گفتیم ، ایمپلنت های فوری نیز از لحاظ مراحل شباهت های بسیای نسبت به آن ها دارد و دارای اندکی تفاوت است. در ایمپلنت های فوری ابتدا باید یک پایه ایمپلنت های فوری استفاده کنید. این نوع پایه ها با سرعت بسیار بالاتری به استخوان فک جوش می خورد.

روند مراحل جراحی ایمپلنت فوری ، مانند ایمپلنت های ساده است اما احتیاجی به چند ماه صبر برای قرار دادن روکش نیست. در ایمپلنت های فوری روکش بعد از جراحی ایمپلنت بر روی آن قرار میگیرد.

مراحل کاشت دندان

دانستن مراحل کاشت دندان برای یک پزشک ضروری است. جراحیروشی است که باعث جایگزینی ریشه های دندان با فلز، پست های پیچ مانند می شود و دندان های آسیب دیده یا مفقود شده را جایگزین دندان های مصنوعی می کند که بسیار شبیه به نمونه های واقعی عمل می کند. جراحی کاشت دندان می تواند جایگزین خوبی برای کاشت سطحی دندان باشد که در صورت عدم وجود ریشه های طبیعی دندان امکان ساخت دندان های مصنوعی یا جایگزینی دندان را فراهم نمی کند.

نحوه انجام عمل جراحی کاشت دندان بستگی به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک شما دارد. جراحی کاشت دندان ممکن است چندین روش را شامل شود. فایده اصلی کاشت ، پشتیبانی کامل از دندانهای جدید شماست – فرایندی که استخوان نیاز به محکم در اطراف کاشت دارد. از آنجا که این بهبودی استخوان نیاز به زمان دارد ، این روند می تواند ماه ها طول بکشد.

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

همانطور که از قبل بیان کردیم مراحل ایمپلنت دندان در واقع چگونگی ایمپلنت دندان را بیان می کند. ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد، جایی که به عنوان ریشه دندان های از دست رفته خدمت می کند. از آنجا که تیتانیوم موجود در ایمپلنت ها با استخوان فک شما به هم می پیوندد، ایمپلنت ها تکان نمی خورند و ثابت می مانند. دقیقا شبیه به دندان های شما عمل می کنند، کمی صدا ایجاد می کنند ولی به هیچ وجه پوسیده نمی شوند.

به طور کلی ، اگر شما: یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید. یک فک داشته باشید که رشد کامل داشته باشد. استخوان کافی برای تأمین ایمپلنت یا داشتن پیوند استخوانی داشته باشید. بافت های دهانی سالم داشته باشید. شرایط سلامتی بدی نداشته باشید که بر بهبود استخوان تأثیر بگذارد. ایمپلنت ها مدت زمان طولانی قادرند برای شما کار کنند.

روند برنامه ریزی برای ایمپلنت دندان ممکن است متخصصان مختلفی را شامل شود ، از جمله پزشک متخصص در شرایط دهان ، فک و صورت (جراح دهان و فک و صورت) ، دندانپزشک متخصص در درمان سازه هایی که از دندان ها پشتیبانی می کند، مانند لثه ها و استخوان ها. پریودنتیست، دندانپزشکی است که دندان مصنوعی را طراحی و متناسب می کند (متخصص پروتز) یا گاهی اوقات متخصص گوش و حلق و بینی.

قرار دادن ایمپلنت دندان

در حین جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان ، جراح دهان شما برای باز کردن لثه، در بخش استخوان برش ایجاد می کند. سوراخ ها به استخوان حفر می شوند که در آن قسمت فلزی ایمپلنت دندان قرار می گیرد. از آنجایی که این قسمت به عنوان ریشه دندان عمل می کند، در اعماق استخوان کاشته می شود.

در این مرحله، شکافی وجود دارد که دندان شما از دست می رود. در صورت لزوم می توان یک نوع پروتز جزئی موقت را برای ظاهر خوب قرار داد. می توانید این پروتز را برای تمیز کردن و در حالی که خواب هستید در بیاورید.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد

جواب این سوال بستگی به وضعیت استخوان و دهان و نوع ایمپلنت شما دارد . اگر دندان شما دارای عفونت باشد دکتر به آنتی بیوتیک تجویز میکند و مدت زمانی تعیین می کند تا عفونت شما برطرف بشود . همچنین اگر ایمپلنت شما فوری باشد ، مدت زمان کمتری بعد از کشیدن دندان با بررسی دکتر می توانید ایمپلنت خود را قرار دهید.

مراحل ایمپلنت چقدر طول میکشد

مراحل ایمپلنت دندان به فاکتورهای مختلفی اعم از نوع ایمپلنت ، نیاز پیوند استخوان یا خیر ، عفونت داشتن یا نداشتن بستگی دارد.

ایمپلنت های معمولی به طور متوسط از بین 1 الی 3 ماه طول می انجامد. در صورتی که نیاز به پیوند استخوان یا عفونت وجود داشته باشد ، 20 روز به طول درمان اضافه می شود.

طول درمان نیز در ایمپلنت های فوری متفاوت است و طول درمان آن بین 1 روز الی 1 هفته به طول انجامد.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد

بعد از کشیدن دندان باید هر چه سریع تر ایمپلنت دندان انجام شود و اگمراحل ایمپلنت دندان چیست؟

  1. مشاوره و مراجعه به پزشک متخصص ایمپلنت
  2. پیوند استخوان و کشیدن دندان
  3. قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک بیمار
  4. قرار دادن هیلینگ کپ بر روی ایمپلنت
  5. قرار دادن اباتمنت بر روی ایمپلنت
  6. قرار دادن تاج دائمی برروی ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

مراحل ایمپلنت دندان () به علت طول درمان زیاد می باشد. در واقع مراحل کاشت مانند قرار دادن دندان مصنوعی در دهان است اما دندان مصنوعی راحت تر می باشد.

بسیاری از ما تا حدودی آشنایی با نحوه ایمپلنت دندان داریم. اما آیا همگی می دانیم که مراحل کاشت دندان یا ایمپلنت به چه صورت می باشد؟ یا در اصل مراحل کاشت دندان چه هستند؟ برای آغاز مراحل ایمپلنت دندان ابتدا باید برای ویزیت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مراحل جراحی ایمپلنت دندان طولانی می باشد و سپس پس از گذشت جراحی ایمپلنت و لثه، تاج دندان برای شما نصب میشود. اغلب افراد با پروسه دندان پزشکی آشنا نبوده در رابطه با آن اطلاعاتی ندارند. با مطالعه این مقاله میتوانید اطلاعات دقیقی در رابطه با مراحل ایمپلنت دندان بدست آورید.

در این مطلب به سوالات پرتکراری همچون مراحل ایملنت دندان چقدر طول میکشد؟ ایمپلنت دندان چه مراحلی دارد؟ و مراحل ایمپلنت دندان + عکس و ویدئو جواب میدهیم. با ما همراه باشید. 🙂 در ابتدا به سراغ این موضوع می رویم که اصلا ایمپلنت دندان چیست؟ و چه مراحلی دارد.

پیشنهاد ویژه در ادامه می توانید با تکمیل فرم زیر شماره تماس خود را برای ما ارسال کنید تا مشاورین ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و از مشاوره و ویزیت رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان جلو و تخفیف ویژه ایمپلنت دندانپزشکی روشا بهره مند شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی نوین است که برای جایگزین کردن دندان از دست رفته شما استفاده میشود. کاشت ایمپلنت یک روش ترمیمی است که اگر بنا به هر دلیلی دندان خود را از دست داده باشید میتوانید از آن استفاده کنید. البته شرایط خاصی نیاز است تا بتوانید از روش کاشت دندان ایمپلنت استفاده کنید. البته با پیشرفت علم دیگر کمتر کسی وجود دارد که نتواند از این روش استفاده کند.

امروزه از روش ایمپلنت دندانی برای جایگزینی پروتزهای سنتی و مصنوعی متحرک استفاده میشود.  در واقع از ایمپلنت به عنوان یک ریشه برای دندانی که خراب شده، آسیب دیده یا اصلا کشیده شده است استفاده میشود.

ایمپلنت دندانی از جنس فلز تیتانیوم است که زیست سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارد و به راحتی همراه روند رشد استخوان میشود. در واقع ایمپلنت یک پیچ است که به عنوان پایه و ریشه در استخوان فک  انسان کاشته میشود و پس از آن که این پایه فلزی تیتانیومی با فک انسان جوش خورد توسط اباتمنت، تاج مصنوعی که ممکن است از جنس رزین یا سرامیک یا چینی باشد و برای بیمار منحصر به فرد ساخته شده باشد روی پایه ایمپلنت سوار میشود.  پس از پایان پروسه ایمپلنت زیبایی و طرح لبخندی زیبا به دهان فرد باز گردانده میشود که بسیاری از مشکلات بیمار اعم از از دست دادن زیبایی، تحلیلی لثه، مشکل جویدن مواد غذایی و مشکلاتی که طی از دست از دادن دندان در تکلم فرد پیش آمده است حل میشود.

ایمپلنت یک پیچ است که به عنوان پایه و ریشه در استخوان فک انسان کاشته میشود و پس از آن که این پایه فلزی تیتانیومی با فک انسان جوش خورد توسط اباتمنت، تاج مصنوعی که ممکن است از جنس رزین یا سرامیک یا چینی باشد و برای بیمار منحصر به فرد ساخته شده باشد روی پایه ایمپلنت سوار میشود.

تمامی این مراحل ایمپلنت دندان باید توسط پزشک متخصص و با تجربه صورت پذیرد. تا در صورت کاشت ایمپلنت فرد بیمار دچار آسیب و مشکلات جدی نگردد.

هرچه بیماران از ایمپلنت خود به خوبی و مانند دندان طبیعی خود مراقبت کنند به هدف اصلی روش کاشت ایمپلنت که طول عمر و ماندگاری بالای آن است بیشتر نزدیک میشوند. ایمپلنت دندان نسبت به دیگر روش‌های مشابه خود دارای مزیت‌هایی است که باعث شده بین بیماران و پزشکان مورد توجه و محبوبیت خاصی قرار بگیرد.

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل‌های زیر به شما ارائه می‌گردد:

  • بهترین افراد برای کاشت ایمپلنت دندان چه کسانی هستند؟
  • ایمپلنت دندان جلو
  • مراحل ایمپلنت دندان
  • قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

بهترین افراد برای کاشت ایمپلنت دندان چه کسانی هستند؟

همان طور که بالاتر بیان کردیم همه افراد گزینه مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند و افرادی که ویژگی‌های زیر را داشته باشند کاندید مناسبی برای استفاده از این روش هستند. ویژگی‌های مناسب برای کاندید ایمپلنت دندانی عبارت است از:

  • هنگامی که یک یا چند دندان از دست داده باشید.
  • هنگامی که دندانی از شما آسیب دیده باشد.
  • هنگامی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت میکنید.
  • تراکم، حجم، کیفیت و کمیت کافی برای استخوان فک خود داشته باشید.
  • دارای سلامت عمومی و سیستم ایمنی کامل بدنی باشید.

همه مواردی که گفتیم برای فردی که میخواهد دندان خود را ایمپلنت کند لازم است. بهتر است ابتدا موارد بالا را با پزشک خود درمیان گذاشته و بررسی کنید سپس به فکر انجام ایمپلنت دندانی باشید. با بررسی موارد بالا مشخص میشود کاندید مناسبی برای کاشت دندان هستید یا خیر؟ البته که برای ایمپلبنت دندانی بهتر است حداقل یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید یا دچار آسیب شده باشد. معمولا ایمپلنت دندان را طی چند مرحله انجام خواهند داد و زیبایی دندان و دهان خود را یک شبه بدست نمی‌آورید مگر آنکه از روش ایمپلنت فوری استفاده کنید که یکی از انواع ایمپلنت است.

اما اگر روش سنتی ایمپلنت را انتخاب کنید البته پس از آن که پزشک صلاحیت شما را برای کاندید ایمپلنت بودن مشخص کرد.  باید چند جلسه حتی بین 3 الی 6 ماه انتظار بکشید تا زیبایی به دهان و دندان شما بازگردد و زیبایی خود را بدست آورید.

میزان تراکم، کیفیت، کمیت و حجم استخوان فک شما برای کاشت ایمپلنت دندانی بسیار مهم است و در صورت نداشتن میزان کافی عمل پیوند استخوان برای بیمار انجام خواهد شد.

ایمپلنت دندان‌ جلو در زیبایی لبخند شما و دندان های شما بسیار تاثیرگذار می باشد زیرا ایمپلنت دندان جلو به صورت کاملا طبیعی و زیبا طراحی می شوند. ایمپلنت دندان جلو در زمانی که به هر دلیلی دندان های جلوی خود را از دست داده اید یک اقدام بموقع و مناسب است. کاشت ایمپلنت دندان‌ جلو به دلیلی حساس بودن و تاثیر در زیبایی فرد بصورت ایمپلنت دندان جلو یکروزه (ایمپلنت دندان فوری) انجام می شود و  متخصص ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو نسبت به چسباندن روکش دندان موقت می‌‌پردازد و شما بصورت فوری و یکروزه صاحب ایمپلنت دندان جلو می شوید.

پس از آنکه فرآیند ترمیم لثه و استخوان شما به اتمام رسید تاج و روکش دائمی و ثابت شما آماده شده است و بر روی قرارداده می شود.

همان طور که بالاتر بیان کردیم ایمپلنت مراحل خاص خود را دارد که اگر روش ایمپلنت فوری را استفاده کنید مراحل ایمپلنت دندان در یک جلسه برای شما انجام خواهد شد در غیر این صورت مراحل ایمپلنت دندان در چند جلسه و چند ماه انجام خواهد شد. به هرحال باید مواردی را که در ادامه شرح میدهیم در مراحل ایمپلنت دندان رعایت کنید.

پس از آن که پزشک تمامی بررسی های لازم را بر روی لثه و استخوان توسط عکس رادیوگرافی انجام داد، اقدام به کشیدن دندان و به احتمال زیاد نصب همزمان پایه ایمپلنت می نماید. در سومین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان پزشک به بازسازی استخوان فک پرداخته و با نصب پایه، اقدام به قالبگیری می نماید.

برای قالب گیری باید ابتدا تمام فک اندازه گیری شود، و پس از تعیین اندازه و زاویه دندان ها، طرحی زیبا از لبخند را در دهان ایجاد نمود. پزشک پس از آماده نمودن قاب، شاسی را در دهان قرار داده و آن را امتحان می کند. در انتها نیز باید روکش مناسب بر روی ایمپلنت دندان کشیده شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

1

اولین کاری که باید برای کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهید این است که به مرکز ایمپلنت مراجعه کنید و با متخصص ایمپلنت مشاوره‌ای حضوری داشته باشید. در این مراجعه حضوری تمامی بررسی‌ها و معاینات مورد نیاز برای شما به صورت جامع انجام خواهد شد. در همین جلسه یک عکس رادیوگرافی اشعه ایکس از دهان و دندان شما گرفته میشود و سپس پزشک با بر رسی پاسخ آن در رابطه با پروسه درمان با شما گفت و گو خواهد کرد. اگر نیاز باشد جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام دهید پزشک به شما اطلاع داده و وقت درمان تعیین خواهد کرد.

2

پیوند استخوان و کشیدن دندان

در صورتی که نیاز به پیوند استخوان داشته باشید پیش از آنکه فک شما را برای کاشت ایمپلنت اماده کنند باید انجام شود که البته در صورت انجام پیوند استخوان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه برای بهبودی لازم است و تا پایان بهبودی این دوره نمیتوان ایمپلنت انجام داد. گذشت این مدت زمان این امکان را به شما میدهد تا استخوان فک شما به درستی و به خوبی ترمیم شود.

3

قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک بیمار

در این مرحله پس از بهبودی کامل در پیوند استخوان به مرحله کاشت ایمپلنت میرسید که در این مرحله پیچ فلزی که از جنس تیتانیوم است جایگاهی در استخوان فک شما مشخص میشود و در استخوان فک شما کاشت میشود تا به عنوان ریشه و پایه دندان از دست رفته شما عمل کند. البته این بخش ممکن است 1 الی 2 ساعت به طول انجامد و زمان بهبودی این مرحله ایمپلنت دندان برای فک پایین ممکن است 5 ماه و برای فک بالا به صورت تقریبی ممکن است تا 7 ماه بهبودی شما به طول انجامد. پس از آنکه این مرحله را به صورت کامل گذراندید و با موفقیت روبرو شد سراغ مرحله بعد میروید.

4

قرار دادن هیلینگ کپ بر روی ایمپلنت

پس از آنکه مرحله قبل را با موفقیت و به خوبی گذراندید و ایمپلنت به استخوان فک شما کاملا جوش خورد آماده میشوید تا مرحله بعدی برای شما آغاز شود. کهن این مرحله از کاشت ایمپلنت قرار دادن هیلینگ کپ یا تاج موقت بر روی پایه ایمپلنت است.

متخصص ایمپلنت هیلینگ کپ را روی ایمپلنت بیمار قرار میدهد که این کار باعث میشود بافت لثه به صورت مناسب ترمیم یافته و بهبود یابد. بهتر است بدانید هیلینگ کپ شامل یک قطعه فلزی است که لثه بیمار را از ایمپلنت دورتر نگه مید ارد و باید به مدت 10 الی 14 روز باقی بماند. پس از آنکه مدت زمان قید شده پایان یافت متخصص ایمپلنت آن را حذف کرده و مرحله بعدی ایمپلنت را انجام میدهد.

5

قرار دادن اباتمنت بر روی ایمپلنت

در واقع اباتمنت یک بخشی است که بر روی ایمپلنت دندانی پیچ میشود و از تاج دندان بیمار حمایت میکند. پس از آنکه اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ کردند تاج موقت را کار میگذارند و در مدت زمانی که بافت لثه شما درحال ترمیم و بهبودی است این بافت لثه در اطراف ناحیه ایمپلنت همانند دندان طبیعی شکل میگیرد. تاج دندانی به مدت 4 الی 6 هفته در دهان بیمار نگه داشته میشود تا در این مدت زمان تاج دائمی را طراحی کرده و بسازند.

6

قرار دادن تاج دائمی برروی ایمپلنت دندان

در این مرحله که تقریبا اخرین مرحله ایمپلنت دندان است تاج دائمی طراحی و ساخته شه استکه باید روی ایمپلنت شما سوار شود. تاج دندان مهمترین و اصلی‌ترین بخشی از دندان است که زیبایی در گرو آن است. در واقع تاج دائمی را به داخل اباتمنت پیچ میکنند یا میچسبانند. البته که اگر بچسبانند قطعا بسیار طبیعی و زیباتر به نظر می آید زیرا سوراخی که برای پیچ کردن استفاده میکنند ممکن است از زاویهن‌های مختلف قابل دیدن باشد و زیبایی خاص خود را نداشته باشد.

پس از آنکه همه مراحل ایمپلنت دندان به اتمام رسید حال نوبت شماست که با مراقبت و نگهداری خوب از آن طول عمر ایمپلنت خود را طولانی تر کنید  و موفقیت کاشت ایمپلنت را با درصد بالاتری روبرو کنید. از ایمپلنت مانند دندان طبیعی مراقبت کنید.

مهم تمامی این مراحل ایمپلنت دندان باید توسط پزشک متخصص و با تجربه صورت پذیرد. تا در صورت کاشت ایمپلنت فرد بیمار دچار آسیب و مشکلات جدی نگردد.

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت دندان

به همان میزان که کاشت ایمپلنت از حساسیت برخوردار است، مراحل روکش ایمپلنت دندان نیز از حساسیت و دقت لازم برخوردار می باشد. پس بهتر است توسط پزشکی ماهر و متخصص انجام شود. 

برای آغاز مراحل قالب گیری ایمپلنت می توانیم از دو روش قالب گیری (تری باز) و قالب گیری (تری بسته) استفاده نماییم. در آخرین مراحل ایمپلنت دندان بیمار نیاز به استفاده از روکش ایمپلنت خواهد داشت.

در روش قالب گیری تری باز، ابتدا باید ایمپرشن کوپینگ را بر روی فیکسچر قرار داده و ماده قالب گیری را در اطراف آن تزریق نمود. پس از آن این مواد را باید در داخل تری قالب گیری بریزند. پس از آن باید قالب را در دهان قرار داده و کمی صبر کنیم.

ممکن است در این زمان بخشی از ایمپرشن از داخل تری بیرون بزند. در این حالت نباید اقدام به برداشتن تری از دهان نمایید. باید پیچ ایمپرشن را باز کرده و آن را به همراه تری از روی دندان ها بردارید. این قالب به لابراتوار ارسال شده و روکش نهایی از روی آن آماده می شود. تا در آخرین مراحل ایمپلنت دندان بر روی دندان قرار گیرد.

برای آگاهی از قیمت ایمپلنت دندان مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

چه اتفاقاتی قبل و بعد از جراحی ایمپلنت می افتد؟

در طول مرحله مشورت و برنامه ریزی، جراح دندانپزشکی به صورت بصری محل هایی را  که در دهان توسط روش های فیلم برداری (اشعه ایکس، فیلم های پانورامیک و / یا سی تی اسکن) برای کاشت ایمپلنت دندانی در نظر گرفته شده اند بررسی می کند.

در این زمان، ساختار استخوانی کافی و کیفیت استخوان  فک  برای تعیین اینکه آیا به ساختار استخوان متراکم تری در محل ایمپلنت نیاز است یا خیر ، ارزیابی می شود. هنگامی که مشخص شد ایمپلنت دندانی در محل مورد نظر قرار می گیرد، بیمار برای انجام اعمال جراحی برای ایمپلنت های دندانی باز می گردد. در طول همه مراحل جراحی، معمولا برای خنثی کردن درد در ناحیه جراحی به بیمار بی حسی موضعی تزریق می کنند  و همچنین آرام بخش های مورد نیاز وی را  برای راحتی و رفع اضطرابش  به او ارائه می دهند.

مرحله اول جراحی دهان اغلب شامل کشیدن دندان یا دندان ها می شود. در اغلب سایت های ایمپلنت دندان، دندان آسیب دیده هنوز وجود دارد. به جهت آماده شدن برای قرار دادن ایمپلنت دندان، دندان آسیب دیده باید کشیده شود. در اغلب موارد، “پیوند استخوان آلوئولی” (پیوند استخوان به استخوان یا استخوان به استخوان مصنوعی) برای رسیدن به یک پایه متراکم استخوان که مناسب کاشت ایمپلنت باشد انجام می گیرد، دوره بهبودی این عمل 2 تا 6 ماه است.

اگر در محل کاشتی  تراکم استخوان کافی نباشد و  خبری از دندان هم نباشد از پیوند استخوان (پیوند استخوان آنلای ) استفاده می کنیم، این پروسه طولانی تر خواهد بود و به شش ماه زمان جهت بهبودی نیاز دارد.در مواردی که تراکم استخوانی کافی است ،ایمپلنت میتواند بلافاصله پس از کشیده دندان از بین رفته کاشته شود. به این فرآیند ایمپلنت یکروزه (کاشت ایمپلنت فوری) می گویند. ایمپلنت هفته ای چیست؟ در این مورد اطلاعاتی دارید؟

در شرایطی که یک ایمپلنت در ماکسلا (فک بالا) در ناحیه پشتی یا خلف قرار کاشته می شود، گاهی اوقات فضای استخوان با سینوس های ماکسیلاری (نواحی از استخوان صورت که با هوا پر شده اند) محدود می شود. عمل اضافه کردن به سینوس یا بلند کردن سینوس زمانی انجام می گیرد که در نواحی سینوس ها استخوان پیوند زده شود و سایت برای کاشت ایمپلنت آماده تر شود.

کافی است استخوان های موجود در سایت قوی باشند تا سایت برای ایمپلنت آماده باشد. در مرحله قرار دادن ایمپلنت، ایمپلنت دندان (پست تیتانیوم) با یک مته یا ابزار ویژه در استخوان قرار می گیرد سپس کلاهک مخصوصی به نام “کلاه هیلینگ” روی ایمپلنت قرار می گیرد، لثه ها روی هم قرار می گیرند و مرحله بهبودی شروع می شود.

در طی مرحله بهبودی، یک دندان مصنوعی موقت می تواند جایگزین دندان های کشیده شده شود. زمان بهبودی به میزان زیادی بر کیفیت استخوان بستگی دارد. زمان لازم برای بهبودی معمولا دو تا شش ماه است. در طول این زمان، ایمپلنت با استخوان جوش می خورد. توجه کنید که نیرو یا فشار خاصی روی ایمپلنت ها وارد نکنید. به طور معمول چک آپ های بعدی برای بررسی محل جراحی انجام می شود تا اطمینان حاصل کنید که هیچ عفونتی وجود ندارد و رو به بهبود هستید.

پس از تکمیل دوره بهبودی مورد نیاز، ایمپلنت دندان آزمایش می شود تا بفهمیم  که آیا جوش خوردن ایمپلنت با استخوان اطراف آن موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟ اگر عمل موفقیت آمیز بوده باشد پروتز هایی به نام نیم پل به ایمپلنت پیچ می شوند و به کمک آن ها ایمپلنت تاج را نگه می دارد. دندانپزشک از این نیم پل قالب می گیرد و دندان مصنوعی را بر اساس قالب می سازد. تاج نیز غالبا به نیم پل پیچ یا میخکوب می شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

اگر بخواهیم به صورت قاطع در مورد مدت زمان ایمپلنت دندان صحبت کنیم، باید بگوییم چنین امری میسر نیست. زیرا مراحل ایمپلنت دندان بسته به استفاده از نوع خاصی از ایمپلنت، که نیاز به نصب پایه، بازسازی، ساخت روکش و … دارند، متغیر است.

از سوی دیگر باید بیان نماییم که برای کاشت ایمپلنت تعداد جلسات نیز از اهمیت برخوردار است. برخی از پزشکان می توانند به راحتی مراحل ایمپلنت دندان را در یک جلسه به اتمام برسانند، در حالی که برخی دیگر نیاز به یک هفته کار در این خصوص خواهند داشت.

از سوی دیگر کاشت ایمپلنت را بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند، در همان مرحله پیوند استخوان انجام دهند، در حالی که برخی دیگر بر این نکته تاکید دارند، که مراحل ایمپلنت دندان باید تقریبا چند ماه پس از پیوند استخوان صورت پذیرد. تا پودر استخوان به فک جوش خورده و راحت تر کاشت ایمپلنت انجام شود.

بسیاری از پزشکان به بیمار خود توصیه می کنند پیش از آغاز ایمپلنت دندان حتما اقدام به تماشای تصاویر و فیلم هایی در این خصوص نمایند. زمانی که شما مراحل ایمپلنت دندان تصویری را مشاهده نمایید، بدون شک آسان تر متوجه خواهید شد چه سختی ها و حساسیت هایی را در خود جای داده است.

می توانید مراحل ایمپلنت دندان عکس را در سایت ما مشاهده نمایید. هرچند شاید دیدن مراحل ایمپلنت دندان با عکس به خوبی و وضوح دیدن فیلم نباشد، اما می تواند تا حدودی شما را به اطلاعات لازم برساند. در تصاویر مراحل ایمپلنت باید دقت نمایید که دقیقا در چه صورت فک بیمار نیاز به پیوند استخوان خواهد داشت.

در کلینیک ما تمامی مراحل کاشت ایمپلنت با تصویر برای شما به نمایش گذاشته شده است. پس با دقت لازم و کافی تصاویر را مشاهده نمایید، تا بتوانید انتخابی مناسب و تصمیمی درست بگیرید.

در ادامه می توانید فیلم مراحل ایمپلنت دندان را مشاهده کنید.

یکی از روشهای کاشت ایمپلنت به صورت فوری انجام می شود. مراحل کاشت ایمپلنت فوری زمانی آغاز می شود، که شرایط بیمار برای آغاز این عمل مساعد باشد. اما برخی از بیماران ترجیح می دهند این مراحل در کمترین زمان ممکن و به صورت فوری انجام شوند. از این رو در همان جلسه اول اقدام به کاشت پایه ایمپلنت در دندان نموده و در روز بعد به صورت موقت روکش و پروتز را جاگذاری می کنند.

البته اگر به دنبال این هستید که تنها ظاهر دهان خود را زیبا نمایید مسلما نیازی نیست تمامی مراحل ایمپلنت دندان را به صورت کامل انجام دهید. می توانید به صورت موقت در اولین مرحله دندانی زیبا را در دهان خود جایگذاری کنید. اما پس از آن باید بگوییم ممکن است از عمل خود رضایت کافی به دست نیاورید.

اصولا روکش های موقتی که بر روی ایمپلنت دندان انجام می شود، از ارتفاع کوتاهترین نسبت به دندان های کناری برخوردار هستند. با این کار منجر می شوید تا فشار زیادی به آنها وارد نشود. پس از این که فرایند جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به صورت کامل انجام شد، روکش نهایی بر روی دندان شما قرار خواهد گرفت. مهمترین مزیتی که این روش ایمپلنت فوری نسبت به تکمیل مراحل ایمپلنت دندان دارد، طبیعی جلوه نمودن ظاهر دندان در همان اولین جلسه خواهد بود.

ر فاصله کشیدن دندان زیاد شود ممکن است باعث تحلیل استخوان شود. در بعضی موارد دکتر با بررسی وضعیت استخوان ، لثه و وجود عفونت یا خیر بلافاصله بعد از کشیدن دندان ، ایمپلنت را انجام می دهد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا