تعویض دیسک و صفحه پراید چقدر زمان میبرد؟

تعویض دیسک و صفحه خودرو چقدر طول می کشد؟

زمان تعویض و مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه خودرو، به مهارت مکانیک و نوع خودرو بستگی دارد. اما از آنجایی که برای تعویض کیت کلاچ، مکانیک باید تعداد قطعات بسیار زیادی را از خودرو خارج کرده تا به دیسک و صفحه دسترسی پیدا کند و پس از تعویض آن مجدداً قطعات را به جای خود بازگرداند، زمان زیادی صرف تعویض این قطعه خودرو خواهد شد. در این مقاله علاوه بر آشنایی با قطعات و اجزا کیت کلاچ و عملکرد آنها، نحوه تعویض را به طور خلاصه بررسی می کنیم. هرچند در خودروهای مختلف ممکن است جزئیات کار متفاوت باشد اما روند کلی در تمام ماشین ها تقریبا به یک شکل انجام می گیرد.

دیس

کیت کلاچ در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

در شرایطی مانند زمان تعویض دنده یا درجا کارکردن ماشین که نیاز دارید ارتباط بین گیربکس و دنده قطع شود، برای قطع و وصل این ارتباط، دیسک و صفحه کلاچ مورد استفاده قرار می گیرد.

قطعات کلاچ

مجموعه کلاچ به طور کلی از سه قطعه زیر تشکیل شده است:

  • فلایویل
  • دیسک کلاچ
  • صفحه کلاچ

نحوه عملکرد کیت کلاچ

زمانی که شما پای خود را روی کلاچ قرار میدهید، نیروی پای شما از طریق سیم کلاچ به بلبرینگ منتقل می شود سپس بلبرینگ به فنر های دیسک فشار وارد میکند تا این فنر ها به صورت الاکلنگی حرکت کرده و به صفحه کلاچ فشار وارد کنند تا به سمت عقب برگردد و ارتباط بین صفحه و فلایویل قطع شود.

زمانی که پای خود را از روی کلاچ بر می دارید دیسک کلاچ به سمت فلایویل برمیگردد. این بازگشت با یک ضربه همراه است و برای اینکه این ضربه به فلایویل آسیب نرساند، فنرهایی روی سطح دیسک کلاچ تعبیه شده که جلوی وارد آمدن ضربه شدید به گیربکس و درنهایت اتاق خودرو را میگیرد.

چه زمانی باید دیسک و صفحه خودرو را تعویض کنیم؟

هر کدام از قطعات خودرو عمر مفید خود را دارند و زمانی که عمر آنها به پایان رسید باید هر چه سریع‌تر تعویض شوند تا عملکرد خودرو دچار مشکل نشود. دیسک و صفحه نیز یکی از قطعات مصرفی است که معمولا بین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود.

علائم تمام شدن دیسک و صفحه

از علائم تمام شدن دیسک و صفحه میتوان به کم شدن شتاب ماشین ، لرزش ماشین در حین شتاب اولیه ، بد جا رفتن دنده بخصوص دنده یک ، سفت شدن کلاچ و مواردی از این دست نام برد. این علائم نشان دهنده تمام شدن لنت صفحه کلاچ شما میباشد.

زمان تعویض کیت کلاچ از روی علائم خرابی و میزان لنت مصرف شده روی دیسک تعیین می شود.

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که روی دیسک کلاچ دو سری لنت در دو طرف توسط پرچ هایی کوبیده شده است. زمانی که این لنت ها به قدری ساییده شود که پرچ ها بیرون آمده و روی دیسک کلاچ و صفحه فلایویل شروع به خط انداختن کنند حتماً باید کیت کلاچ تعویض شود، در غیر این صورت به دیسک و فلایویل آسیب جدی وارد می کند.

چطور تشخیص دهیم که لنت دیسک کلاچ ساییده شده است؟

زمانی که مکانیک شما دیسک و صفحه را باز میکند و وقتی شما به صفحه کلاچ خود نگاه کنید ، اگر سطح دیسک کلاچ را مشاهده کنید متوجه ساییده شدن لنت خواهید شد. لنت‌های سالم و نو دارای شیارهایی هستند و ارتفاع آنها به حدی است که پرچ های مورد نیاز برای کوبیدن آنها روی دیسک بیرون نزده باشد اما زمانی که لنت ساییده شده باشد، شیارها به طور کامل از بین می رود، لنت صاف شده و پرچ ها نیز به طور کامل بیرون زده می شوند.

چرا باید دیسک و صفحه کلاچ را به موقع تعویض کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم اگر کیت کلاچ را به موقع تعویض نکنید، به فلایویل آسیب رسانده و موجب می‌شود پرچ های دیسک کلاچ روی فلایویل خط بیندازد. این اتفاق ممکن است چندین میلیون برای شما هزینه اضافی ایجاد کند که اصلا توصیه نمی شود.

اگر این اتفاق بیفتد حتماً باید فلایویل برای تراشکاری به کارگاه ارسال شود. در کارگاه تراشکاری، فلایویل، باز شده و یک پاس ( لایه ) از روی آن برداشته می شود. بنابراین بهتر است پیش از خط افتادن روی فلایویل اقدام به تعویض دیسک و صفحه خودرو کنید.

چه قطعاتی را به همراه دیسک و صفحه بهتر است تعویض کنیم ؟

زمانیکه شما اقدام به تعویض دیسک و صفحه می کنید بهتر است که قطعاتی که رابط دیسک و صفحه با گیربکس شما میباشند را هم تعویض کنید زیرا به دلیل فرسودگی حاصل از کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتری ماشین شما ، ممکن است در آینده ای نزدیک این قطعات عملکرد خودشان را از دست بدهند . قطعاتی که شما بهتر است به هنگام تعویض دیسک و صفحه عوض کنید شامل :

قیفی گیربکس ، کاسه نمد های گیربکس و کاسه نمد ته میل لنگ ، بوش های دوشاخه کلاچ بالایی و پایینی و روغن گیربکس

جنس لنت دیسک کلاچ

در قدیم جنس لنت دیسک کلاچ از آزبست بود اما زمانی که مشخص شد آزبست یک ماده سمی است تولید کنندگان دیسک و صفحه ماشین از الیاف های صنعتی خاصی برای تولید این لنت استفاده کردند. بر اساس برندی که شما برای دیسک و صفحه خود انتخاب می کنید کیفیت لنت صفحه کلاچ شما متفاوت است و صفحه کلاچ های با کیفیت لنت هایی با طول عمر و کیفیت بالاتری را دارا می باشند .

تعویض دیسک و صفحه چقدر زمان میبرد ؟

تعویض دیسک و صفحه از جمله قطعات مصرفی خودرو است که بیشترین زمان را برای تعویض آن مکانیک باید صرف کند. به طور کلی بین ۲ تا ۴ ساعت با توجه به مهارت مکانیک ممکن است از شما و مکانیک شما زمان بگیرد. اما در ادامه به سراغ مراحل تعویض دیسک و صفحه اشاره هایی خواهم کرد :

راهنمای گام به گام تعویض دیسک و صفحه خودرو

تعویض کلاچ  یکی از سخت ترین تعمیرات در بین قطعات خودرو است و معمولا هزینه زیادی دارد. اما به هرحال با گذشت زمان، برای حفظ عملکرد صحیح خودرو حتما باید کیت کلاچ را به موقع جایگزین کنید تا اسیب جدی به گیربکس و موتور خودرو وارد نشود. البته، مهم است که بدانید نحوه رانندگی شما تأثیر زیادی بر سرعت فرسودگی کیت کلاچ خواهد داشت. زمانیکه مکانیک تشخیص دهد، دیسک و صفحه خودروی شما ساییده شده، طی مراحل زیر اقدام به تعویض کیت کلاچ قدیمی با جدید خواهد کرد:

گام اول خارج کردن باتری ماشین

در اولین مرحله باید به سراغ باتری برویم و کابل های مثبت و منفی آن را جدا کنیم پایه نگهدارنده باتری را نیز با آچار ۱۰ جدا میکنیم به این ترتیب می توانیم به راحتی باتری را از کاپوت خارج نماییم.

گام دوم آزاد کردن سیم کلاچ و استارت

پس از خارج کردن باتری به سراغ اتصالات مربوط به کلاچ می رویم که اولین قطعه سیم کلاچ می باشد. ابتدا قسمتی از سیم کلاچ که به گیربکس متصل است را جدا می کنیم و سپس به سراغ استارت می رویم که دارای دو پیچ میباشد که با آچار ۱۴ می توانیم آن دو را آزاد کنیم.

گام سوم جدا کردن سنسور ها

در مرحله بعد باید سنسور دور موتور و سنسور کیلومتر شمار را نیز جدا کنیم. با جدا کردن این دو سنسور قطعاتی که از بالا به آنها دسترسی داریم کاملاً آزاد شده اند سپس باید به زیر خودرو برویم و قطعاتی که از قسمت زیر خود را به آنها دسترسی داریم را جدا کنیم.

گام چهارم آزاد کردن قطعات زیر خودرو

در مرحله بعد باید به ترتیب زیر، قطعاتی که از زیر خودرو به آنها دسترسی داریم را جدا کنیم:

  1. ازاد کردن رام
  2. آزاد کردن لیور های دنده
  3. باز کردن چرخ های ماشین
  4. آزاد کردن گردگیر های پلوس و اتصالاتی که به چرخ ها و پلوس متصل است
  5. آزاد کردن پلوس های گیربکس
  6. در این مرحله به باز کردن پیچ های گیربکس دسترسی خواهیم داشت که می توانیم با آچار ۱۷ این پیچ ها را باز کنیم.
  7. سپس با احتیاط می توانیم مجموعه گیربکس را از روی موتور خارج نماییم.
  8. در نهایت دیسک و صفحه کلاچ را مشاهده خواهیم کرد که به موتور متصل است.

باز کردن دیسک و صفحه کلاچ خودرو

برای باز کردن دیسک و صفحه باید پیچ های آن را به ترتیب خاصی باز نمایید.

پس از باز کردن پیچ ها به آرامی می توانید دیسک کلاچ، صفحه فشاری و صفحه کلاچ را خارج نمایید.

جا انداختن دیسک و صفحه خودرو

برای تعویض دیسک و صفحه قدیمی با کلاچ جدید باید ابتدا آنها را با استفاده از یک شفت هم محور کنیم و سپس دیسک و صفحه جدید را روی صفحه فلایویل جا بزنیم.

باید دقت کنیم که با استفاده از شفت کمکی مرکز دیسک و صفحه را دقیقا در مرکز صفحه فلایویل قرار دهیم زمانی که مجموعه در محل خود قرار گرفت به همان ترتیبی که پیچ های کیت کلاچ را باز کرده بودیم آنها را سر جای خود محکم می کنیم.

هنگام بستن پیچ ها شفت کمکی را نباید خارج کنید و تا انتهای کار باید شفت را در جای خود نگه دارید تا دیسک و صفحه دقیقا هم مرکز با صفحه فلایویل پیچ شود پس از اینکه تمام پیچ ها بسته شد، شفت را خارج کرده و سپس برای قرار دادن سایر وسایل و قطعات سر جای خود اقدام می‌کنیم.

همانطور که از توضیحات ارائه شده مشخص است، تعویض دیسک و صفحه خودرو بسیار زمانبر است زیرا قطعات زیادی باید از ماشین خارج شده و مجددا سر جای خود قرار گیرند. تعویض کیت کلاچ با توجه به مهارت مکانیک و نوع خودرو ممکن است بین ۲ تا ۶ ساعت طول بکشد.

تشخیص خرابی قطعات کیت کلاچ از روی صدا

گاهی اوقات صدایی که هنگام کلاچ گرفتن یا رها کردن کلاچ می‌شنوید نشانه خرابی دیسک و صفحه خودرو نیست بلکه نشان دهنده خرابی قطعات دیگری است که در مجموعه کلاچ و گیربکس قرار گرفتند.

یک راهنمای کلی در خصوص صدایی که هنگام کلاچ گرفتن می شنوید این است که بیشترین احتمال خرابی مربوط به بلبرینگ دیسک و صفحه میشود. اما در صورتی که وقتی پای خود را از روی کلاچ بر می دارید، صدای غیر معمولی میشنویید، باید به مکانیک مراجعه کنید تا نوع دیسک و صفحه شما را بررسی کرده و علت آن را تشخیص دهد.

به طور معمول اگر از خودروهای برند ایران خودرو استفاده می کنید ممکن است این صدا مربوط به یک قیفی باشد که داخل گیربکس قرار گرفته اما اگر از خودروهای برند سایپا استفاده می کنید مانند پراید و تیبا، این صدا احتمالاً به علت خراب شدن فنر های دیسک یا شفت کیت کلاچ است.

خرید بهترین دیسک و صفحه خودرو

برای خرید بهترین کیت کلاچ خودرو بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت قطعات خریداری شده اطمینان حاصل نمایید. درصورت نیاز به راهنمایی در خصوص سفارش دیسک و صفحه دیجی کالا و کیت کلاچ متناسب با خودروی خود می توانید با کارشناسان در تماس باشید. کارشناسان سام پارت یدک آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشند.

دکمه بازگشت به بالا