روش تشخیص انگشتر نقره از بدل (انگشتر مردانه و انگشتر زنانه)

آشنایی با ساختار نقره اصل + قیمت انگشتر نقره

یکی از دغدغه‌های مهم علاقه‌مندان به نقره‌جات که دوست‌ دارند انگشتر، گردنبند، دستبند، گوشواره و … از جنس سنگ زینتی زیبا داشته باشند، روش تشخیص انگشتر نقره اصل از تقلبی آن است. حالا که نقره‌های تقلبی در بازار به راحتی نفوذ کرده‌اند؛ تشخیص این امر برای خرید بسیار مهم است. برای تشخیص انگشتر نقره اصل از تقلبی بهتر است، در ابتدا درباره ساختار شیمیایی نقره اطلاعاتی کسب کنید.

نقره عنصری شیمیایی با خاصیت انعطاف پذیری بالا است، به نقره‌ای که برای ساخت جواهرات از آن استفاده می‌شود نقره استرلینگ می‌گویند، این نقره از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد فلزات دیگری مانند مس، روی و نیکل تشکیل شده‌ است. که البته استفاده از فلز مس از سایر فلزات برای آلیاژ شدن با نقره روشی مرسوم‌تر است. نقره خالص به خاطر این که بسیار نرم است برای استفاده و ساخت زیورآلات مناسب نیست، از این رو حتما نیاز است که با فلزاتی که در بالا ذکر کردیم، آلیاژ شود.

انگشتر نقره ارزان | قیمت انگشتر نقره 925 زنانه | قیمت انگشتر نقره 925 زنانه نگین دار

طرز تشخیص انگشتر نقره اصل

اولین اقدام برای شناخت انگشتر مردانه نقره اصل از تقلبی توجه به نشانه‌های حک شده داخل انگشتر است. زیورآلات دارای کیفیت مناسب و بالا علائمی برای تشخیص در سطح داخلی انگشتردارند. این علائم شامل اعداد 800، 925 و حرف s که نشان دهنده sterling  یاsilver  است، در سطح داخلی انگشتر می‌باشد. این اعداد نماینگر عیار انگشتر نقره شما است، برای مثال عدد 925 به این معنی است که 92.5 درصد انگشتر شما از نقره خالص ساخته شده است و به طبع عدد 800 نماینگر استفاده از 80 درصد نقره در ساخت انگشتر می‌باشد.

روش تشخیص انگشتر زنانه نقره اصل از تقلبی با استفاده از صدا هم امکان‌پذیر است، در این روش با کمک فلز به نقره ضربه بزنید، اگر نقره اصل باشد به مدت 1 تا 2 ثانیه صدای زنگی به گوش می‌رسد. در حالی که فلزات به غیر از نقره صدایی بم و گرفته خواهند داشت. روش‌های تخصصی برای تشخیص نقره اصل از بدل وجود دارد که قابل امتحان در منزل نیست. برای خرید انگشتر نقره اصل بهترین راه این است که از فروشگاه‌های معتبر و افراد شناخته شده این بازار خرید کنید

تشخیص انگشتر نقره اصل با آزمایش اکسیداسیون

در این روش باید از پارچه‌ای سفید رنگ و روشن استفاده کنید. پارچه را به دقت با سطح رویی انگشتر نقره خود در تماس قراربدهید. حال به سراغ پارچه بروید، اگر نشانه‌ای از کثیفی و سیاهی بر روی آن وجود داشت، انگشتر نقره شما به احتمال زیاد از نوع استاندارد استرلینگ است.

تشخیص انگشتر نقره اصل با تکه یخ

برای انجام این روش به قطعات یخ نیاز داریم، نقره از ویژگی بالایی برای هدایت حرارت در بین انواع فلزات دیگر را دارا می‌باشد. یعنی نقره با سرعت بالاتری نسبت به سایر فلزات حرارت و گرما را از خود عبور داده و منتقل می‌کند. از این خاصیت نقره می‌توان برای شخیص نقره اصل از بدل استفاده کرد.

انگشتر نقره خود را بر روی سطحی صاف بگذارید، یکی از قطعات یخ را برداشته و بر روی انگشتر نقره قرار دهید، سپس قطعه‌ای دیگر از یخ را در کنار انگشتر نقره قرار دهید. حال اگر انگشتر نقره شما اصل و با استاندارد استرلینگ ساخته شده باشد، به دلیل ویژگی سرعت انتقال حرارت نقره اصل، یخ قرار داده شده روی انگشتر باید زودتر از قطعه یخی که در کنار انگشتر نقره قرار داده بودید، ذوب شود. با این روش می‌توان انگشتر نقره اصل را از تقلبی تشخیص داد.

فواید انگشتر نقره برای مردان و زنان

استفاده از انگشتر نقره در اسلام بارها توصیه شده است، از این رو بهتر است که با خواص نقره به خصوص انگشتر نقره آشنا شویدانگشتر نقره در زمانی که عصبانی می‌شوید، به ایجاد آرامش روان و فروکش کردن عصبانیت کمک می‌کند. هنگام عصبانیت گردش خون بالا می‌رود، نقره با اثر گذاشتن بر روی سوخت و ساز بدن، نظم طبیعی را باز می‌گرداند. از همین رو استفاده از زیورآلات نقره برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه شده است. جالب است بدانید به خاطر همین خاصیت نقره در ایجاد آرامش یکی از محصول‌های پر فروش فروشگاه آمازون ماساژورهایی از جنس نقره است.

فلز نقره به عملکرد غده‌های درون بدن واکنش نشان می‌دهد، بدین صورت که اگر این غدد عملکرد درستی نداشته باشند، باعث تغییر در ترشح مواد غده‌ها می‌شوند، فلز نقره تحت تاثیر این عامل دچار واکنش شیمایی می‌شود و با گذشت زمان روی سطح نقره اکسید شده و رنگ آن رو به سیاهی می‌رود. همچنین چنانچه زیورآلات نقره که استفاده می‌کنید رنگشان رو به سفیدی بروند، به طوری که این سفیدی بیش از حد باشد، می‌تواند هشداری از اختلال در روند کارکرد کلیه‌هایتان باشد.

راه‌های تشخیص نقره اصل از بدل

روش‌‌هایی که در زیر ارائه می دهیم برای هر محصول نقره‌‌ای قابل انجام است و شما به راحتی می‌‌توانید از این روش‌‌ها برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده نمایید.

1): تشخیص انگشتر نقره اصل با نشانه‌ها

اولین قدم در شناخت نقره اصل بررسی نشانه‌‌هایی است که بر روی آن حک می شود. اگر انگشتر نقره شما این نشانه‌‌ها را داشته باشد به احتمال زیاد اصل خواهد بود و اگر فاقد چنین نشانه‌‌هایی باشد قطعاً بدل می باشد.نشانه‌‌هایی که بر روی نقره حک می‌‌شوند بیانگر جزئیات محتوای محصول مورد نظر شما خواهند بود. این جزئیات شامل مواردی نظیر میزان خلوص نقره، معدنی که نقره از آن استخراج شده، طراح و یا سازنده جواهر می‌‌باشد.

این نشانه‌‌ها معمولاً بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌‌ شوند. البته زیورآلات قدیمی نقره‌‌ای که قدمت بالایی دارند ممکن است فاقد این نشانه‌‌ها باشند. در ضمن ممکن است بدلیجات نیز این نشانه‌‌ها را داشته باشند. بنابراین  بررسی نشانه‌‌های حک شده روی زیورآلات نقره‌‌ از جمله انگشتر امری ضروریست ولی کافی نمی باشد.

در هر قطعه نقره ممکن است نشانه‌‌های زیادی وجود داشته باشد، اما به هر حال یک جواهر با کیفیت حداقل باید یکی از این نشانه‌‌ها را داشته باشد. با این نشانه‌‌ها اصالت انگشتر شما سنجیده می‌‌شود. اگر هنگام خرید انگشتر نقره‌‌ای متوجه شدید که انگشتر شما هیچ کدام از این نشانه‌‌ها را ندارد به احتمال زیاد انگشتر بدل است و فقط جنبه تزئینی دارد.

2): شناخت انگشتر نقره اصل از طریق عیار آن

یکی دگر از روشهای تشخیص نقره اصل، مشخص کردن عیار آن است. نقره اصل متشکل از 5/92 درصد، نقره خالص می باشد. شما باید اعداد 925، 900 یا 800 که نشان دهنده میزان عیار انگشتر شماست را هنگام بررسی انگشترتان مشاهده نمایید و همچنین مشاهده حرف S که نشان دهنده Sterling یا Silver می‌‌باشد.

3): شناخت انگشتر نقره از طریق وزن

در حالت کلی نقره سنگین‌‌تر از فلزهای جعلی مانند خود همچون برنج و ترکیب قلع و سرب است. زیورآلاتی که اصل و مستحکم هستند معمولاً سنگین، صاف و سازگار هستند در حالی زیورآلات تقلبی نه تنها تو خالی هستند بلکه هنگام استفاده نیز حس بدی به شما می‌دهند. بنابراین بررسی وزن انگشتر نیز می‌‌تواند راهی برای تشخیص نقره اصل از بدل باشد.

برای استفاده از این روش ابتدا باید روی ترازوی دقیق انگشتر خود را وزن نمایید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید. سپس داخل یک ظرف آب ریخته و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید. سعی کنید در هنگام استفاده از این روش از آب مقطر استفاده کنید. انگشتر خود را به طور کامل در آب فرو ببرید.

4): شناخت انگشتر نقره اصل از طریق آهنربا

نقره همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد و در هنگام برخورد با یک آهنربا نه تنها جذب آن نمی‌گردد بلکه آن را دفع می‌‌نماید. برای تشخیص اصل بودن نقره، یک آهنربا را به انگشتر خود نزدیک نمایید. اگر بین آهنربا و انگشتر شما نیروی دافعه به وجود آمد و همدیگر را دفع کردند، نقره شما اصل است و برخلاف این، در صورت به وجود آمدن نیروی جاذبه بین آن دو، می‌‌توان به صراحت گفت که انگشتر شما تقلبی و فقط روکش نقره‌‌ای دارد. لازم به ذکر است فلزاتی که روی، سرب، مس و یا دیگر فلزات غیر مغناطیسی دارند با استفاده از این آزمون قابل شناسایی نخواهند بود.

5): شناخت انگشتر نقره اصل از طریق یخ

استفاده از یخ روشی دیگری برای تشخیص نقره اصل می باشد. نقره رسانای خوبی برای انرژی گرمایی است و هر قطعه یخی که در مجاورت نقره و در فضای اتاق قرار می‌‌گیرد باید زودتر از حد معمول ذوب شود. شما می‌‌توانید با استفاده از یک قطعه یخ تشخیص دهید که آیا انگشتر شما  نقره اصل است یا نه. یک قطعه یخ را روی انگشتر خود بگذارید، اگر یخ در کمتر از حد زمان معمول ذوب شود،  انگشتر شما از نقره اصل ساخته شده است. لازم به ذکر است این خاصیت نقره دلیل کاربرد آن به عنوان فلز صنعتی می باشد.

6): شناخت نقره اصل از طریق صدا

توجه به صدای نقره یکی از راههای تشخیص آن است. اگر بر روی جسمی که از جنس نقره اصل می باشد ضربه وارد کنید، صدای ظریفی شبیه زنگ شنیده می شود، در حالی که صدای دیگر فلزات در هنگام ضربه زدن به آن‌ها البته به جز طلا، بم و گرفته است.

7): تشخیص انگشتر نقره اصل از طریق مایع سفید کننده

استفاده از مایع سفید کننده روشی آسان برای شناخت نقره اصل از بدل می باشد. برای این کار قسمتی از انگشتر خود را به مایع سفید کننده آغشته نمایید، اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، انگشتر شما اصل می باشد.

8): شناخت نقره اصل با استفاده از روش سونوگرافی

استفاده از سونوگرافی روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل می باشد. سونوگرافی که برای تشخیص بارداری انجام می‌‌گیرد، به عنوان روشی مناسب برای تشخیص نقره اصل نیز محسوب می شود. همانطور که می‌‌دانید صدا از فلزات مختلف با سرعت‌‌های متفاوتی عبور می‌‌نماید. از این خاصیت در تست سونوگرافی که برای تشخیص نقره اصل انجام می‌‌گیرد، استفاده می‌‌شود. روی انگشتر نقره تست سونوگرافی انجام شده و مقیاس ضخامت فراصوتی اندازه‌‌گیری می‌‌شود و با تعیین میزان آن اصل بودن نقره مشخص می‌‌شود.

9): شناخت انگشتر نقره اصل از روی بوکردن

برای شناخت نقره اصل، یک روش دیگر استفاده از قوه بویایی می باشد. شیء مورد نظر را به مدت چند ثانیه بو نمایید. اگر هنگام بو کردن انگشتر بوی قوی به مشام شما رسید به احتمال بسیار زیاد آن شیء بیش از آنکه حاوی نقره باشد از مس تشکیل شده است.

10): شناخت نقره اصل با استفاده از مواد شیمیایی همچون اسید

یکی دیگر از روشهای انجام این کار، استفاده از مواد شیمیایی می‌باشد. در هنگام استفاده از این روش باید حتماً دستکش استفاده نمایید و این کار را به دور از فضای اتاق و در یک محیط باز انجام دهید تا خطرات استفاده از ماده شیمیایی را به حداقل برسانید. در این روش انگشتر شما دچار آسیب خواهد شد. بنابراین سعی کنید هنگامی از این روش استفاده کنید که روش‌های دیگر جواب نداده باشد.

یک قطره از اسید را به محل مورد نظر بزنید و منتظر ایجاد واکنش باشید. اسید موجب تغییر رنگ محل مورد نظر می شود. اگر محل مورد نظر به رنگ‌‌های قهوه‌‌ای، قرمز و یا سبز تغییر نماید، انگشتر شما نقره اصل خواهد بود. در غیر این صورت، انگشتر شما تقلبی و فقط با روکشی از نقره ساخته شده است.

11): شناخت انگشتر نقره اصل از طریق خم کردن سفید

از دیگر پاسخ‌های سوال چگونه انگشتر نقره را بشناسیم انعطاف پذیری نقره می‌باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم نقره فلزی انعطاف پذیر است پس قابلیت خم شدن دارد. اگر انگشتر نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است. اما چنانچه انگشتر خود را خم کردید و متوجه شدید که اصلاً خم نمی‌‌شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

12): شناخت انگشتر نقره با استفاده از پارچه سفید

استفاده از پارچه روشن و یا سفید روشی دیگری برای تشخیص نقره اصل می باشد. پارچه سفید و یا رنگ روشنی را بر روی انگشتر خود بکشید. اگر آثاری از کثیفی و یا لکه‌‌های سیاه روی پارچه ایجاد شد، انگشتر شما نقره اصل می باشد.

دکمه بازگشت به بالا