عمومیکسب و کار استانها

انواع کلید اتوماتیک

فیوزها، کلیدهای فیوز و قطع کننده های مدار اتوماتیک برای محافظت از وسایل برقی، برق صنعتی، سیم ها و کابل ها و ماشین آلات در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می شود. اما به دلیل اینکه فیوزها همیشه نمی توانند حفاظت و انتخاب محلی را در انواع مختلف شبکه ها به طور کامل بدون خطا انجام دهند و در شبکه سوم وقتی جریان افزایش می یابد اغلب نیاز به کاهش سه بار در یک زمان است. از فیوز و کلید فیوز استفاده کنید. بنابراین استفاده از کلیدهای خودکار اهمیت پیدا می کند.

در برخی از شبکه های توزیع به محض بازیابی جریان (ولتاژ) و یا کاهش ولتاژ از حد مجاز، باید مدار به طور خودکار قطع شده و آلارم های لازم ایجاد شود. ضمناً در برخی موارد فعالسازی اتوماتیک یا دستی ژنراتور یا ترانسفورماتور اضطراری در شبکه توزیع برای ادامه کار شبکه و یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر خواهد بود. در چنین مواردی فقط می توان از انواع کلید اتوماتیک استفاده کرد.

چک خودکار چیست؟

سوئیچ های اتوماتیک سوئیچ هایی هستند که دارای رله هستند و هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می شوند. برای مثال کلیدهای پنوماتیک اتوماتیک دارای رله های الکترونیکی بسیار هوشمند هستند اما کلیدهای غیر اتوماتیک کلیدهایی هستند که فقط برای قطع و وصل استفاده می شوند و رله ندارند. به عنوان مثال، کنتاکتور یک دستگاه غیر اتوماتیک است که برای عملیات های مختلف اتصال و قطع با کاربردهای مختلف استفاده می شود. برای مثال کنتاکتور AC3 برای بارهای القایی است.

کلیدهای اتوماتیک چندین مزیت نسبت به فیوزها و کلیدهای فیوز دارند:

پس از قطع شدن مدار به دلیل جریان زیاد یا دلایل دیگر، یک قطع کننده مدار آماده راه اندازی مجدد خواهد بود.

با کمک تماس های فرعی موجود در آن، وضعیت کلید در هر حالتی (قطع، وصل یا خطا رخ داده) می تواند توسط یک سیگنال تعیین شده و در اتاق کنترل منعکس شود.

طراحی این بریکرها به این صورت است که اگر قطع کننده اتصال کوتاه را ببندیم، در هنگام بسته شدن، رله اضافه بار بریکر به سرعت قطع می شود و مدار را قطع می کند.

دکمه های ضعیف

همانطور که گفتیم برای اتصال و اتصال مدارهای جریان کم و در تابلوهای صنعتی از کلیدهای فشار ضعیف استفاده می شود. از میان انواع کلیدهای نرم افزاری می توان کلیدهای زیر را تعریف کرد:

گیربکس اتوماتیک جمع و جور (M.C.C.B: سوئیچ چرخ قالبی)

تهویه مطبوع اتوماتیک (ACB: تهویه مطبوع)

مدار شکن مینیاتوری (MCB: مدار شکن مینیاتوری)

مدار حفاظت موتور (M.P.C.B: مدار حفاظت موتور)

مدار شکن های مسکونی (RCCB: مدار شکن های مسکونی)

بیشتر پیشرفت هایی که آنها در سوئیچ های فشار ضعیف انجام می دهند در مورد عملکرد محدود فعلی است و هرچه عملکرد بیشتری اضافه شود، سوئیچ گران تر می شود. این اتصال به زمان جداسازی اصلی بستگی دارد.کاتالوگ کلیدهای کم فشار اغلب دو مشخصه مکانیکی به نام های Icu و Ics را ذکر می کند که دانستن آنها در هنگام انتخاب کلید ضروری است.

Icu : (Nominal Short Circuit Stand Current) جریان اتصال کوتاهی است که کلید فقط یک بار می تواند بدون آسیب تحمل کند و دفعه بعد باید تعمیر، سرویس یا تعویض شود.

Ics: (امتیاز جریان مقاومت در برابر اتصال کوتاه) کلید جریان اتصال کوتاه توانسته است چندین بار بدون آسیب قطع شود یا نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. به طور کلی، Icu≥Ics است و اغلب به صورت درصدی از Ics بیان می شود.

بحث اتصال کوتاه در استاندارد IEC60974-2 دارای دو ویژگی زیر است:

پاسخ: کلیدها محدوده اتصال کوتاه ندارند و نیاز به تست اتصال کوتاه دارند.

ب: کلیدهای مدار می توانند جریان اتصال کوتاه را برای مدت کوتاهی تحمل کنند و این بستگی به محدود کننده جریان دستگاه دارد.

در نوع دوم ایمنی و سلامت تجهیزات بهتر از اولی است.

کلید اتوماتیک فشرده

مدار شکن فشرده یک کلید الکترومکانیکی کم فشار است که وظیفه قطع یا وصل مدار الکتریکی را بر عهده دارد. قطع کننده مدار اشنایدر قابلیت قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را دارد.

سوئیچ های اتوماتیک جمع و جور مدارها را در بارهای از پیش تعیین شده بدون آسیب رساندن به سوئیچ قطع می کنند. بنابراین، مدار شکن ترکیبی از یک قطع کننده مدار و یک وسیله حفاظت جریان اضافی است. عملکرد آن شبیه به ترکیب کلید و فیوز معمولی است. سوئیچ های اتوماتیک همچنین می توانند با استفاده از رله های میکرولوژیک تعبیه شده در سوئیچ، حفاظت زمین، حفاظت موتور و حفاظت ژنراتور را فراهم کنند.

علامت Iu نشان دهنده جریان نامی کلید برق است که در قطع کننده های اشنایدر از 16 آمپر تا 1600 آمپر طراحی شده است. اندازه و فرمت این کلیدهای مدار فشرده با افزایش جریان نامی آنها افزایش می یابد.

سوئیچ های اتوماتیک جمع و جور دارای جریان های متفاوتی هستند که با شماره محصول روی صفحه کلید مشخص شده است. مدار شکن اشنایدر تا 100 آمپر با مارک NSX100، تا 160 آمپر با مارک NSX160، تا 250 آمپر با مارک NSX250، تا 400 آمپر با برند NSX400، تا 630 آمپر با نام تجاری NSX400، تا 630 آمپر با نام تجاری NSX100 تا 630 آمپر با نام تجاری NSX160 1600 آمپر رینی با نماد NT16 و تا 6300 آمپر با نماد NW63 ارائه می شود. از این سوئیچ ها می توان برای تنظیم جریان نامی مختلف، ظرفیت شکست و زمان تاخیر استفاده کرد.

یک کلید پیش فرض که قابل تغییر نیست

نوع خاصی از کلیدهای خودکار ارائه می شود که به کلیدهای برگشت ناپذیر یا دائمی معروف هستند. تنظیم کلید مستقیم عملکردی مشابه کلیدهای مستقیم دارد. و تفاوتی که در آن محدوده جریان نرمال یا قدرت شکست در این کلیدها تنظیم می شود. یک کلید مستقیم غیر قابل تنظیم پیچیدگی کمتری نسبت به یک کلید مستقیم فشرده دارد، بنابراین ارزانتر است. استفاده از این کلید در مدارهایی که فرکانس یا تاخیر ثابت طراحی شده است توصیه می شود.

کلید اتوماتیک هوا

کلید هوا یکی از انواع کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف است که در آمپراژ بالا استفاده می شود. کلید هوای اشنایدر از 630 تا 6300 آمپر طراحی و ساخته شده است، مدار را در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه لحظه ای و تاخیری و اتصال زمین محافظت می کند.

این نوع کلید در سری NT و NW تولید می شود. کاربرد این کلید در تابلوهای ورودی است که معمولا جریان بالایی دارند و حالت انتخابی بین کلید ورودی و کلید خروجی را ارائه می دهند. به دلیل وجود سیستم خاموش کردن جرقه با هوای آزاد، به این نوع کلید، کلید اتوماتیک هوا می گویند. طول عمر یک آچار بادی تقریبا دو برابر آچار اتوماتیک یا فشرده است.

سوئیچ های هوا دارای رله های داخلی هستند. مشخصه این رله ها تاخیر یا تاخیر زمانی است که با دادن فرمان تاخیر عنصر اصلی تامین انتخابی است.

اصطلاح «انتخاب» مترادف با کاهش اولویت خروجی ها نسبت به ورودی ها است. یعنی در صورت ایراد در فیدر خروجی ابتدا باید قطع کننده خروجی قطع شود و تنها در صورت ادامه ایراد در مدار و خرابی بریکر خروجی با تاخیر در کل جدول خراب می شود. . اهمیت این موضوع در این است که در صورت بروز خطا در یکی از خروجی ها، کل پنل غیرفعال نمی شود.

نکته

استفاده از کلیدهای حالت جامد در مدارهای خروجی و ورودی برد، حتی اگر کلید ورودی دو اندازه بالاتر از بالاترین اندازه کلید در خروجی ها انتخاب شود، انتخاب پذیری را تنها در محدوده جریان اتصال کوتاه کوچک فراهم می کند. با این حال، انتخاب کامل داده نشده است

دکمه بازگشت به بالا