علمی و پزشکیکسب و کار استانها

آیا مصرف ویپ های بدون نیکوتین خطرناک است؟

آیا ویپ بدون نیکوتین ضرر دارد؟

آیا ویپ بدون نیکوتین ضرر دارد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افرد علاقه‌مند به ویپینگ را به خود مشغول کرده است. در جواب باید به شما بگوییم اثرات منفی ویپینگ یا دیگر سیگارهای الکترونیکی هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در سال 2019 مقامات بهداشتی آمریکا تحقیقاتی در مورد شیوع بیماری ریوی مرتبط با سیگارهای الکترونیکی و ویپینگ را شروع کردند. اما هنوز اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده اند.

مصرف ویپ بدون نیکوتین ممکن است آنطور که دیگران فکر می‌کنند بی خطر نباشد. به طور کلی ویپینگ حتی بدون نیکوتین نیز می تواند اثرات مخربی به دنبال داشته باشد. ویپینگ که شامل تبخیر یک مایع جویس است، جایگزین خیلی خوبی برای کشیدن سیگار محسوب می‌شود. اما می تواند با تحریک ریه ها و گلو و وارد کردن مواد شیمیایی به گلو به سلامت شما آسیب برساند. به هرحال شما دارید مواد شیمیایی خارجی را وارد بدن خود می کنید و حتی دارو ها هم اگر در دوز مشخص خود مصرف نشوند می توانند آسیب زا باشند. در ادامه به بررسی ویپینگ و تبخیر جویس های بدون نیکوتین می پردازیم.

مایع های الکترونیکی یا جویس ها چه هستند؟

جویس ها مایع هایی هستند که ویپ ها آنها را با استفاده از یک المنت تبخیر می کنند. اثرات جانبی ویپ ها کاملا بستگی به مایع یا جویسی که افراد استفاده می کنند دارد. مواد اولیه جویس‌ها با توجه به شرکت تولید‌کننده متفاوت است. پایه جویس ها معمولا ترکیبی از آب، گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول است. و در اخر تولید کننده طعم دهنده را به این ترکیب اضافه می کنند.

اکثر مواد تشکیل دهنده سالت نیکوتین و جویس های اورجینال و دارای برند معتبر دارای گواهینامه از سازمان غذا و دارو آمریکا می‌باشند که مناسب برای استفاده در محصولات خوراکی هستند. در ویپ این مواد تبخیر می شوند و تحقیقات نشان داده است که این مواد غذایی برای تبخیر کردن بی خطر هستند. پس پیشنهاد می شود حتما از برند های معتبر استفاده کنید.

اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا بر روی بعضی از این ترکیبات که کاملا معتبر نیستند، تحقیقاتی انجام داده که نشان می دهند جویس ها می توانند حاوی موادی خطرناک مانند: در استیل مرتبت با بیماری های ریوی، فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب و سایر ترکیبات آلی فرار باشند.

مضرات ویپ بدون نیکوتین بر بدن

ویپ بدون نیکوتین می تواند از بسیاری از عوارض نیکوتین جلوگیری کند. اما در بعضی از این جویس های نامعتبر همان طور گه گفته شد ممکن است موادی که دارای عوارض جانبی باشند وجود داشته باشد. که به برخی از آنها می پردازیم.

۱. سمیت عمومی

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در جویس ها ممکن است تاثیرات بدی بر بدن داشته باشد. در سال 2012 مطالعه ای انجام شد که نشان می‌دهد این اثرات به دلیل وجود نیکوتین نیست، بلکه به دلیل مواد شیمیایی است که بعضی از تولید کنندگان برای طعم دهی به آنها اضافه می کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که حرارت دادن به این مواد می تواند باعث تولید موادی شود که برای بدن مناسب نیست. این مطالعه سه نوع افراد را مقایسه کرد: افرادی که فقط ویپ می کردند، افرادی که علاوه بر ویپینگ سیگارهای نرمال هم مصرف می کردند و کسانی که هرگز هیچ کدام را استفاده نکرده بودند. به طور کلی این مطالعه نشان داد که مصرف ویپ به مراتب آسیب کمتری نسبت به سیگار کشیدن دارد. با این حال افرادی که ویپ می کردند مواد شیمیایی درون بدن خود وارد کرده بودند.

تحقیقات دیگری نیز انجام شد که نشان می‌داد تبخیر جویس ها مواد مضری را وارد بدن می کند، پس نتیجه می گیریم که ویپینگ بی ضرر نیست و این باور که سیگارهای الکترونیکی بی ضرر هستند اشتباه است اما ضرر کمتری نسبت به سیگار های نرمال و کلاسیک دارند. به این نکته توجه شود که برخی تولید کنندگان برای رقیق و یا غلیظ کردن جویس خود به آن ویتامین ای اضافه می‌کنند که البته منسوخ شده است اما تاکید می شود که از این نوع جویس استفاده نکنید.

۲. تحریک ریه و گلو

از دیگر مضرات ویپ بدون نیکوتین می توان به تحریک ریه و گلو اشاره کرد. در دنیای ویپینگ اصطلاحی به عنوان ضربه به گلو یا به انگیلیسی تروت هیت (Throat Hit) وجود دارد که به عنوان ضربه ای که استنشاق کردن بخار به گلو می زند و حس به ریه دادن بخار جویس شناخته می‌شود. به این دلیل تعداد زیاد این کار باعث تحریک ریه و گلو می شود. بنابراین تعداد کام بالا و مصرف زیاد از ویپ در روز را توصیه نمی کنیم.

۳. التهاب

در سال 2018 مطالعاتی نشان داد که در افراد کمی که مصرف بی رویه و کنترل نشده از ویپ داشتن دچار التهاباتی در ریه شدند. برای همین تاکید می شود که از مصرف بی رویه ویپ مخصوصا جویس هایی که از سلامت و اورجینال بودن آنها اطمینان ندارید اجتناب کنید.

مزایای ویپ بدون نیکوتین

یکی از مزایای بی شمار ویپینگ نسبت به کشیدن سیگار این است که می توانید میزان نیکوتین موجود در مایع ویپ خود را کنترل کنید. شما همچنین می توانید قدرت ویپ خود را با ترجیحات شخصی خود تنظیم کنید. (از گزینه های کم نیکوتین گرفته تا نیکوتین بیشتر)

·         اجتناب از اعتیاد به نیکوتین

یکی از دلایل اصلی که افراد ویپینگ بدون نیکوتین را انتخاب می کنند، اجتناب از اعتیاد به نیکوتین است. نیکوتین به دلیل ماهیت بسیار اعتیادآور خود شناخته شده است و بسیاری از مردم به دنبال جایگزینی برای رهایی از این اعتیاد هستند.

·         ترک میان وعده ناسالم

انتخاب یک مایع ویپ غیر نیکوتینی می تواند به شما کمک کند تا با یک عمل جایگزین، مصرف شیرینی و میان وعده های مضر خود را کاهش دهید. با بسیاری از طعم های مختلف موجود، می توانید بدون نگرانی در مورد کالری یا نیکوتین از یک تجربه خوشمزه و شیرین لذت ببرید!

·         تنوع طعم

 مایعات الکترونیکی بدون نیکوتین، دارای طیف گسترده ای از طعم ها هستند که به مصرف کنندگان اجازه می دهد آزمایش کنند و طعم دلخواه خود را بیابند.

·         ترک سیگار

اگر به دنبال این هستید که خود را از اعتیاد به سیگار جدا کنید، در این صورت استفاده از سطوح پایین نیکوتین می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. اگر شما نیز به سیگار یا ویپینگ علاقه شدیدی دارید، شاید انتخاب گزینه غیر نیکوتینی انتخاب گزینه غیر نیکوتینی فوایدی برای سلامتی شما داشته باشد. همچنین اگر اثرات مضر دراز مدت دود تنباکو شما را اذیت کرده است، در این صورت تلاش برای ویپینگ بدون نیکوتین می تواند یک روش موثر باشد.

·         دوری از بیماری ها

 اگر اثرات مضر مصرف بیش از حد نیکوتین مانند سرگیجه، بی حالی یا حالت تهوع را احساس می کنید، ممکن است بخواهید یک استراحت کوتاه مدت از نیکوتین داشته باشید که از این طریق میتوانید مصرف نیکوتین خود را به حداقل برسانید. اثرات نامطلوب ویپینگ بدون نیکوتین به طور قابل توجهی کمتر از ویپینگ با نیکوتین است، زیرا ویپینگ با نیکوتین می تواند منجر به اعتیاد به نیکوتین شود، که به نوبه خود  عملکرد صحیح مناطق خاصی از مغز را بدون نیکوتین دشوار میکند.

·         در خطر نبودن اطرافیان تان

بر خلاف محصولات نیکوتین دار، ویپ های غیر نیکوتینی معمولاً از افزودنی های مصنوعی ساخته نمی شوند. که این یعنی وقتی صحبت از آسیب رسیدن به کودکان و حیوانات خانگی تان می شود، می توانید از لحاظ مسائل ایمنی خاطر جمع باشید.

·         کاهش نگرانی ها برای سلامتی

اعتقاد بر این است که فقدان نیکوتین برخی از خطرات بهداشتی و سلامتی مرتبط با ویپینگ را کاهش می دهد. اگرچه بسیاری از مردم از غلظت دود بیشتر لذت می برند، اما برخی دیگر به طور جدی از آن متنفرند. اگر شما یکی از کسانی هستید که با گلوزدگی ویپ نیکوتینی، دست و پنجه نرم می کنید، تغییر به نسخه غیر نیکوتینی راهی عالی برای لذت بردن از این تجربه بدون تحریک گلو است.

منبع: فروشگاه دخانیات آنلاین

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا