اقتصادیکسب و کار استانها

دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان با افزونه حسابدار اپ

شناسه کالا به مجموعه‌ای از ویژگی‌های ماهیتی کالا اشاره دارد که شامل نام کالا، جنس، مدل و نام تجاری آن می‌شود. برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ما نیاز به برخی از اطلاعات از جمله شناسه کالا و خدمات داریم. صدور صورتحساب های الکترونیک به دو روش رایج استفاده از نرم افزار واسط و خدمات شرکت های معتمد مالیاتی صورت می گیرد. در صورتی که مودی خود اقدام به صدور فاکتور نماید می بایست از شناسه های کالا و یا خدمات ارائه شده مطلع باشد. بنابراین دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان یکی از مراحلی است که قبل از صدور فاکتور باید طی شده باشد. کاربر یا صاحب کالا با ثبت این بخش‌های توصیفی در سامانه شناسه کالا، به آن کالای خاص یک شناسه اختصاص داده می‌شود.

استفاده از این شناسه به عنوان کد شناسایی کالا بسیار مهم است. زیرا با استعلام شناسه کالا از طریق سامانه مربوطه، اطلاعات مربوط به شناسنامه آن کالا برای شخص استعلام کننده در دسترس قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر، شناسه کالا یک شناسه منحصربفرد و معتبر است که امکان دسترسی به جزئیات و مشخصات کالا را فراهم می‌کند. این ویژگی آن را به ابزاری مهم در شناسایی و ردیابی کالاها تبدیل می‌کند.

یکی از ارکان اصلی صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات است. با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و الزام ثبت فاکتورها در سامانه مودیان مالیاتی، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت و استفاده از شناسه کالا و خدمات است.

طبق قوانین، مقررات و توافقات با وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئولین اعطای شناسه کالا و خدمات ، مؤدیان مالیاتی موظف هستند نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان اقدام کرده و از آن در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده نمایند

در واقع شناسه کالا و خدمات یک کد است با 13 رقم که توسط سازمان صمت به مشمولین ارائه می شود، این کد 13 رقمی از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده است . شناسه کالا یک کد منحصر به فرد است و با توجه به ویژگی های کالا و خدمات این کد معین می شود. افراد مشمول قانون پایانه های فروشگاهی برای ارسال صورتحساب های خود قطعا به این کد یکتا نیاز خواهند داشت اما فرآیند دریافت این شناسه برای مودیان وقت گیر و خسته کننده می باشد. چرا که وزارت صمت برای دریافت شناسه کالا و خدمات سایت های جداگانه ای را معرفی کرده است تا مودیان راحت تر به شناسه ها دسترسی پیدا کنند اما این موضوع کار را کمی پیچیده کرده است.

شرکت حسابدار اپ راه حل آسان تری برای این کار پیدا کرده است و با طراحی یک افزونه ی اختصاصی ، دریافت شناسه کالا و خدمات را برای مودیان راحت کرده است.بدین ترتیب مودیان با مراجعه به این افزونه ابتدا کالای خود را می یابند وسپس روی دکمه ی جست و جو کلیک می کنند و به همین راحتی به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا میکنند.

این افزونه به مودیان کمک می‌کند تا بدون دغدغه به ثبت صحیح شناسه کالا و خدمات در صورتحساب‌های الکترونیکی خود بپردازند.

دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات

سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل در فرآیند ارسال الکترونیکی صورتحساب‌ها برای مودیان، امکان استفاده از لیست شناسه‌های عمومی را در صورت عدم دسترسی به شناسه‌های اختصاصی برای افراد فراهم کرده است. مودیان باید همه اقدامات لازم را برای کسب شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود انجام دهند، اما اگر به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند از شناسه عمومی برای کالاهای خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.

این کار به منظور ساده سازی در فرآیند صدور صورتحساب های الکترونیکی انجام شده است تا مودیان ارسال فاکتورهای الکترونیکی را به تعویق نیاندازند. دریافت شناسه عمومی کالا از طریق افزونه ی حسابدار اپ و یا دانلود فایل اکسل از سایت stuffid.tax.gov امکان پذیر می باشد

شناسه اختصاصی کالا

قبل از الزامی شدن صدور صورتحساب‌های الکترونیکی، شناسه‌های اختصاصی کالا برای سامانه‌های اطلاعاتی استفاده می‌شدند. این شناسه‌ها به منظور مقابله با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بنابراین برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت این شناسه ها اقدام کرده بودند.

اما اکنون که صدور صورتحساب‌های الکترونیکی الزامی شده است، دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تمام مودیان مالیاتی ضروری است. نکته مهم اینجاست که فعالانی که قبلاً شناسه کالا را دریافت کرده‌اند، می‌توانند همان شناسه را برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به کار گیرند و نیازی به دریافت شناسه جدید ندارند.

در واقع شناسه اختصاصی کالا یک کد منحصربه‌فرد است که به هر کالا یا خدمت ارائه شده توسط یک واحد تجاری اختصاص می‌یابد. این شناسه به منظور ردیابی و کنترل کالاها و جلوگیری از تقلب و قاچاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریافت شناسه ی اختصاصی کالا نیز از طریق سایت

ntsw.ir امکان پذیر می باشد

دریافت شناسه عمومی و اختصاصی خدمات

مودیان مالیاتی برای دریافت شناسه اختصاصی خدمت می‌توانند به سامانه portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند.

فرآیند دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی، کاملاً مشابه فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت از طریق سامانه portal.gs1-ir.org است. تنها تفاوت این است که در فرآیند عمومی، شخص درخواست‌دهنده شناسه خدمت، یک تشکل صنفی است که به نمایندگی از اعضای خود این درخواست را ارسال می‌کند.

در فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت، خود مودی به دریافت یا استعلام شناسه خدمت می‌پردازد. اما در فرآیند دریافت شناسه عمومی خدمت، تشکل‌های صنفی مرتبط، به نمایندگی از اعضای خود، درخواست شناسه خدمت عمومی را ارسال می‌کنند. این تا بتوانند شناسه های عمومی را برای ثبت صورتحساب های الکترونیکی به اعضای خود ارائه دهند. این تشکل‌ها شامل انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی مربوطه می‌شوند.

تا این جای مقاله متوجه شدیم که برای دریافت شناسه عمومی کالا می توانیم از سایت stuffid استفاده کنیم

برای دریافت شناسه اختصاصی کالا می توانیم از سایت ntsw استفاده کنیم

وبرای دریافت شناسه عمومی و اختصاصی خدمات از سایت gs1

توجه فرمائید که افزونه ی اختصاصی حسابدار اپ همان اطلاعات مربوط به سایت stuffid را درون خود دارد منتها با سرعت بیشتری قادر است تا در اختیار مودیان قرار دهد.همچنین شما مودیان گرامی برای دریافت شناسه اختصاصی اگر سردرگم هستید و یا زمان کافی در اختیار ندارید میتوانید با پرداخت هزینه ای ناچیز این خدمات را از کارشناسان ما در زمان کم، دریافت نمائید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد شناسه کالا و خدمات و نحوه ی دریافت آن صحبت کردیم.شناسه کالا و خدمات شناسه ی یکتای 13 رقمی هستند که جهت پیگیری کالا از مبدا تا مقصد را مشخص میکند و شامل ویژگی های ماهیتی کالا می باشد.دریافت شناسه کالا پیشتر نیز مهم بود ولی اهمیت دریافت این کد یکتا زمانی بیشتر شد که ارسال فاکتورها به سامانه مودیان به صورت الکترونیکی شدند.چرا که صدور صورتحساب ها در سامانه مودیان منوط به دانستن شناسه یکتا می باشد.

اغلب مودیان برای دریافت این شناسه سردرگم هستند بنابراین  سعی کردیم تا در این مقاله به صورت خلاصه نحوه ی دریافت آن را برای مودیان شرح دهیم.همچنین از افزونه ی اختصاصی حسابدار اپ نیز صحبت کردیم. مودیان عزیز می توانند برای دریافت شناسه عمومی به راحتی و تنها با یک کلیک به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنند همچنین در صورت ابهام در نحوه ی دریافت شناسه اختصاصی با پرداخت هزینه ای ناچیز از کارشناسان ما درخواست این خدمات را داشته باشند.

مجموعه ی حسابدار اپ با ارائه ی نرم افزار واسط سامانه مودیان و افزونه ی اختصاصی شناسه کالا سعی در تسهیل امور جهت صدور صورتحساب های الکترونیکی برای مودیان را داشته است.امید است با استفاده از این خدمات و رضایت از آنها رسالت خود را به خوبی انجام داده باشیم.برای دریافت مشاوره و یا انجام خدمات با شماره ی 92 40 00 91 -021 در ارتباط باشید در خارج از ساعات اداری میتوانید از پشتیبانی آنلاین ما در سایت به آدرس https://hesabdar.app  بهره مند شوید.

 

منبع : https://hesabdar.app/id-of-goods-and-services/

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا